Skip to content

מחשב-על סיני הוא המהיר ביותר בעולם

המחשב "טאינהי 2" שפותח באוניברסיטה סינית מבצע פעילות חישוב במהירות כמעט כפולה ממחשב-העל האמריקני שהקדים אותו עד כה בדירוג
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אוניברסיטה סינית הודיעה לאחרונה כי עלה בידו לבנות את המחשב המהיר ביותר בעולם. לדברי הסינים, מדובר במחשב שמהירותו כמעט כפולה מזו של מחשב אמריקני, שטען עד כה לתואר המחשב המהיר בעולם. לדברי הסינים, ההישג הזה מבליט שוב את מעמדה של ארצם כמעצמת מדע וטכנולוגיה.

שלשום פורסמה הרשימה החצי-שנתית של 500 המחשבים המהירים ביותר בעולם, שהיא אינדיקציה להתקדמות בפיתוח מחשבי-על זה יותר מעשרים שנה. את המקום הראשון ברשימה, המושכת תשומת לב רבה מצד אנשי המיחשוב והתעשייה בעולם כולו, תופס המחשב הסיני "טאינהי 2", שפותח באוניברסיטה הלאומית לטכנולוגיית הגנה שבעיר צ'אנגשה. מהירות החישוב שלו היא 33,860 טריליון פעולות בשנייה.

מחשב העל הסיני "טיאנהי 2"
מחשב העל הסיני "טיאנהי 2"

ה"טיאנהי 2" (פירוש המילה "טיאנהי" הוא "שביל החלב") מכה שוק על ירך את מחשב ה"טיטאן", שנמצא בשימוש משרד האנרגיה האמריקני. מהירותו של ה"טיטאן", שהודח עתה מראש הרשימה, היא 17,590 טריליון חישובים לשנייה "בלבד".

מחשבי-על משמשים לביצוע עבודות מורכבות כמו בניית מודלים לחיזוי התנהגותן של מערכות מזג אוויר, סימולציה של פיצוץ גרעיני ועיצוב מטוסי סילון.

זוהי הפעם השנייה שבה מתייצב מחשב סיני בראש רשימת 500 המחשבים המהירים ביותר בעולם. בנובמבר 2010 עשה זאת ה"טיאנהי 1A", קודמו של ה"טיאנהי 2", אלא שמיד לאחר מכן נתפס מקומו על ידי המחשב היפני "קיי", שאף הוא החזיק מעמד בראש הרשימה עד שחלפו על פניו שלושה מחשבים משוכללים שפותחו בארצות הברית ובגרמניה. מבחינת הסינים מדובר בהישג עצום, משום שהם עושים מאמץ גדול למנף את השגשוג הכלכלי באמצעות השקעה מסיבית במחקר ופיתוח. מטרתם היא להביא את סין להצטרף אל האליטה המדעית והטכנולוגית שבראשה עומדות כיום ארצות הברית, אירופה ויפן.

עורך רשימה ה"טופ 500", ג'ק דונגארה, שביקר במתקן שבו מוצה המחשב בחודש שעבר, מסר כי רוב מרכיבי ה"טיאנהי 2" פותחו בסין עצמה, ואת הרכיבים עצמם ייצרה חברת "אינטל". "מה שאומר שהקשר הבין-מערכתי, מערכות ההפעלה, המעבדים והתוכנה הם בעיקרם סיניים", סיכם.

1 Comment

  1. יפה
    18 ביוני 2013 @ 17:24

    היות והטכנולוגיה מתקדמת בקצב מסחרר אין זה הישג שמחשב של היום מנצח את זה של אתמול.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן