Skip to content

בכנסת דרשו מגוגל לחזור בה מהגדרת הרש"פ כמדינה

ועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת דנה בהחלטת גוגל להגדיר במנוע החיפוש שלה את הרשות כמדינה לכל דבר ועניין. "מדובר בשיקול טכני לחלוטין", טען צ'ארלס הל, מנהל מדיניות וקשרי ממשל של חברת גוגל העולמית. "השינוי מבחינתנו בשם לא אומר שגוגל הכירה ברשות הפלסטינית כמדינה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המו"מ המדיני בין ישראל לפלסטינים טרם חודש, המדינות החברות באו"ם נמנעות בשלב זה מלהכיר ברשות הפלסטינית כמדינה עצמאית אך כל זה לא מנע מחברת "גוגל" העולמית להגדיר במנוע החיפוש שלה את הרשות כמדינה לכל דבר ועניין. נושא זה עלה היום לדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בראשות ח"כ משה גפני. הוועדה דנה בנושא ביוזמת חברי הכנסת נחמן שי (העבודה) ורונן הופמן (יש עתיד). בדיון השתתף צ'ארלס הל, מנהל מדיניות וקשרי ממשל של חברת גוגל העולמית.

ח"כ הופמן, מיוזמי הדיון אמר כי "גם אם החברה קיבלה החלטה שנובעת משקולים טכניים בלבד הרי שבסופו של דבר להחלטה זו יש משמעות פוליטית שהיא מחוץ למנדט של החברה. אי אפשר להתעלם מהאפשרות שמשתמש הקצה של מנוע החיפוש יכול לזהות בהחלטה זו משמעות".  לדברי ח"כ נחמן שי, "חברת גוגל  הלכה עם ההחלטה שלה רחוק ומהר מדי. לא בטוח שזה אמור להיות חלק ממנדט הפעולה שלה. בעניין הזה שגיתם".

מימין לשמאל: זאב אלקין, צ'ארלס הל מגוגל, גפני ,ודורון אבני מגוגל (צילום: ירח טוקר)
מימין לשמאל: זאב אלקין, צ'ארלס הל מגוגל, גפני ,ודורון אבני מגוגל (צילום: ירח טוקר)

למתנגדים להחלטה של חברת "גוגל" הצטרף גם סגן שר החוץ, זאב אלקין (הליכוד ביתנו) שטען כי "לא נכון שחברה מסחרית, חשובה ככול שתהיה כמו גוגל תקבל החלטה בעלת משמעות מדינית. החלטות מסוג זה נכון לקבל בפורומים הבינלאומיים וכחלק ממשא ומתן. תהליך חד צדדי, גם אם הוא נעשה באופן תמים יש בו כדי לפגוע בניסיון לחדש את המו"מ". עוד הוסיף סגן השר כי "הוא פונה בשנית לחברת גוגל לחזור בהם מהחלטתם ולשוב לעמדה הקודמת".

את ההחלטה של חברת גוגל להכיר ברשות הפלסטינית כמדינה במנוע החיפוש שלה גיבה ח"כ עפו אגבאריה (חד"ש), שטען כי "הלחץ המופעל על חברת גוגל הוא חלק ממסע ההפחדה של הימין נגד העולם. זה נראה כאלו אנחנו עושים היום משפט שדה לחברה מסחרית. המדיניות החד צדדית של ישראל בשטחים הרבה יותר פוגעת.

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני אמר בפתח הישיבה: "אנחנו מאוד מעריכים את חברת גוגל ובכלל זה את ההשקעה של החברה בארץ. יחד עם זאת חייבים להבין כי למעשה בהחלטה של החברה לשנות מילה אחת יש בה כדי לשנות סדרי עולם. כל עוד הרשות הפלסטינית לא הוכרזה כמדינה, האם לא חטאתם, גם לעצמכם, שהצבתם את עמדתכם בראש המחנה?"

על טענות חברי הכנסת השיב מנהל מדיניות וקשרי ממשל של חברת גוגל העולמית, צ'ארלס הל, שטען כי בראש ובראשונה גוגל הציבה לעצמה מטרה לתת את השירות הטוב ביותר למשתמש מבלי כוונה להתערב בשיקולים פוליטיים או לתמוך בצד זה או אחר. "בעבר כבר ביצענו החלטות דומות לגבי מקומות אחרים בעולם. מדובר בשיקול טכני לחלוטין. כחברה בינלאומית אנחנו רגישים למשמעות שהחלטות אלו עלולות לקבל", אמר הל. "אנחנו לא החברה היחידה שפועלת בתחום שעשתה את השינוי המדובר. אנחנו חברה טכנולוגית ואנחנו מאמינים שהחלטות על הכרה במדינה צריך להתקבל במסגרות הבינלאומיות. השינוי מבחינתנו בשם לא אומר שגוגל הכירה ברשות הפלסטינית כמדינה. מבחינתנו מדובר רק בשם טכני. העובדה שאתה נותן לאזור דומיין זה לא אומר שאתה מכיר בו כמדינה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן