Skip to content

אירן זה כאן: במאי הקולנוע האירני, מוחסן מחמלבאף, מגיע לישראל

הבמאי המוערך יגיע עם סרטו החדש "הגנן", שצולם בישראל, ויהיה אורח הכבוד בפסטיבל הקולנוע בירושלים. בראיון איתו, אמר: "אני מקווה שהפלסטינים ישיגו מדינה עצמאית משלהם. זה לא יהיה באמצעות מלחמה ורקטות. אני אמן, לא פוליטיקאי, אני אוהב בני אדם ולכל האנשים יש זכות לחיות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
"העם האירני רוצה שלום". מחמלבאף

במאי הקולנוע האיראני, מוחסן מחמלבאף, יגיע בעוד שבועיים לישראל כאורח הכבוד של פסטיבל הקולנוע ירושלים. מחמלבאף הציג את יצירתו הראשונה בפסטיבל לפני 16 שנה, ויגיע לכאן שוב לביקור כדי להציג בפני הקהל הישראלי את סרטו החדש "הגנן". בנוסף, יוקרנו כמחווה לעבודתו של הבמאי, מיטב יצירותיו הקולנועיות: "גאבה", "ליקוי חמה בקנדהאר" ו"סלאם סינמה".

הסרט "הגנן", שחלקו צולם בישראל, בוחן מנקודת מבט פרובוקטיבית את האמונה הדתית: צמד קולנוענים, אב ובנו, משוייכים לאומה האירנית, מגיעים לישראל ויוצאים לבחון את יחסיהם עם הדתות, כאשר האב, מוחסן, מייצג את הפן החיובי ומייסן, בנו, את הצד השלילי.

במהלך הסרט מוצג גם אאונה, בחור מפפואה גינאה החדשה, המטפל בגנים הבהאיים המופלאים של חיפה. "הגנן" הוא בעצם אמתלה לשוחח על תפקידן של הדתות בענייני מלחמות, שלום ופוליטיקה. במהלך הסרט, העלילה גם יוצאת לסיבוב קצר בעיר העתיקה של ירושלים.

אליסיה ווסטון ואבינועם חרפק, חברי הנהלת הפסטיבל: "בפסטיבל ירושלים 1997 גילה קהל חובבי הקולנוע הישראלי זירה חדשה של יצירתיות אמנותית ממדינה שעד אז לא הבנו איזה מקום חשוב יש בה לקולנוע. השם הראשון שזכינו להכיר היה מוחסן מחמלבאף. ארבעה מסרטיו הצליחו לרגש את כולנו בזכות נקודת מוצא הומניסטית, הבנה אנושית עמוקה והאופן המקורי והמזוקק שבו הם הצליחו לפרש עבורנו את המציאות".

בוחן את האמונה הדתית מנקודת מבט פרובוקטיבית. "הגנן"

מחמלבאף הוא דמות מרכזית בקולנוע האירני. סרטיו בוחנים את הקשר בין האדם לבין סביבתו החברתית והפוליטית. כתוצאה מכך, עבודתו משמשת פרשנות על ההתקדמות ההיסטורית של המדינה האירנית ואנשיה. מחמלבאף מתמקד בכמה ז'אנרים – מסרטים ריאליסטים ועד פנטזיה וסוריאליזם, ממינימליזם ועד תמונות מורכבות ורחבות של חיי היומיום.

סרטיו הוצגו בפסטיבלי סרטים בינלאומיים רבים וזכו בפרסים. ב-2001 בחר המגזין "טיים" את סרטו "ליקוי חמה בקנדהאר" לאחד ממאה הסרטים הטובים בכל הזמנים. ב-2006 הוא נמנה עם חבר השופטים בפסטיבל הסרטים של ונציה וב-2007 נבחר לנשיא האקדמיה לקולנוע של אסיה.

מחמלבאף עזב את אירן ב-2005, זמן קצר לאחר בחירתו של הנשיא הקודם, מחמוד אחמדינג'אד, וכיום הוא מתגורר בפריז. בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני, אמר מחמלבאף בראיון ברשת הטלוויזיה אל-ערביה: "העם האירני רוצה שלום למען פלסטין, ופתרון בעיות באמצעות דיאלוג. אני מקווה שהפלסטינים ישיגו מדינה עצמאית משלהם. זה לא יהיה באמצעות מלחמה ורקטות. אני אמן, לא פוליטיקאי, אני אוהב בני אדם. לכל האנשים שנולדו על כדור הארץ יש זכות לחיות. מלחמות הן תמיד יוזמה של מנהיגים – והעמים הם הקורבנות. ילד, בין אם ישראלי או פלסטיני, צריך לחיות. אני מחבק את שניהם.".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן