Skip to content

דפי העד ביד ושם הוכרזו כ"אוסף זיכרון עולם" מטעם אונסק"ו

עד היום, 2.6 מיליון שמות תועדו בדפי עד, אשר יחד עם מקורות ממסמכים ארכיוניים אחרים אפשרו ליד ושם להגיע ל-4.2 מיליון שמות של יהודים שנרצחו בשואה מתוך ששת המיליונים. אוסף דפי העד שמור בהיכל השמות שביד ושם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המפעל להנצחת שמות הנרצחים בשואה בדפי עד הוכרז כאוסף "זיכרון עולם" מטעם אונסק"ו. זוהי הפעם הראשונה שאוסף ישראלי זכה בתואר זה. בדפי העד, אשר מאז שנות החמישים נמסרים ליד ושם מקרובים ומכרים, מתועדים שמותיהם ופרטיהם האישיים של הנרצחים בשואה.

אוסף זיכרון עולם של אונסק"ו נוסד בשנת 1995 והוא כולל 299 פריטים ואוספים נבחרים וייחודיים מרחבי העולם. התכנית של אונסק"ו מעלה את המודעות הבין-לאומית לחשיבות השימור והנגישות לאוספים ייחודים בעלי חשיבות מיוחדת לאנושות כולה.

דפי עד - אוסף זיכרון עולם (צילום: באדיבות יד ושם)
דפי עד - אוסף זיכרון עולם (צילום: באדיבות יד ושם)

60 שנה יד ושם פועל לאיסוף שמות היהודים שנרצחו בשואה. יד ושם אוסף דפי עד מניצולי שואה ומאלו הזוכרים את הקרבנות מאז 1954. עד היום, 2.6 מיליון שמות תועדו בדפי עד, אשר יחד עם מקורות ממסמכים ארכיונים אחרים אפשרו ליד ושם להגיע ל 4.2 מיליון שמות של יהודים שנרצחו בשואה מתוך ששת המיליונים. אוסף דפי העד שמור בהיכל השמות שביד ושם.

"לרבים, דפי העד הם הקשר הפיזי היחיד ליקיריהם שנרצחו בשואה", אומר יו"ר יד ושם אבנר שלו. "הגרמנים הנאצים ועוזריהם שאפו לרצוח כל גבר, אשה וילד יהודים ולמחוק כל שריד לקיומם. באמצעות פרויקט איסוף השמות בדפי העד, אנו יכולים להחזיר להם את שמותיהם – את זהותם. אני קורא לציבור להנציח את יקיריו שנרצחו בשואה. בימים אלה אנו מסייעים במילוי דפי עד באמצעות רשת של מתנדבים הפרוסה ברחבי הארץ שמגיעים לבתיהם של הניצולים ומסייעים להם במילוי הדפים".

מנהל היכל השמות ד"ר אלכסנדר אברהם: "אוסף דפי העד מהווה מפעל הנצחה קולקטיבי ענק לקרבנות השואה שהוא ללא תקדים בהיסטוריה, הן בממדיו והן בניסיון לשחזר את השמות כסמל האנושיות שבאדם. זהו מפעל יחודי בעולם, המכיל מיליוני עדויות רשומות וחתומות בכתב יד".

דפי העד קיימים בכ-15 שפות ובני משפחה ומכרים של הקרבנות ממשיכים למלאם. בשנת 2004 יד ושם העלה את כל השמות לאתר האינטרנט שלו ובכך איפשר לכל יהודי לחפש מביתו במאגר המרכזי של השמות קרבנות השואה מידע על אודות יקיריו שנרצחו ולמלא דף עד להנצחתם. אוסף דפי העד זמין באתר האינטרנט של יד ושם בשפות אנגלית, עברית, רוסית, גרמנית וספרדית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן