Skip to content

מותו של ראש המאפיה טוני סופרנו

כוכב הטלוויזיה והקולנוע ג'יימס גנדולפיני מת אמש במפתיע במהלך חופשה ברומא בגיל 51. התפרסם בעיקר בזכות תפקידו כטוני סופרנו בסדרה "הסופרנוס" - וזו לא הייתה הפעם היחידה שבה גילם את ראש המאפיה. יוצר "הסופרנוס", דיוויד צ'ייס: "הוא היה גאון, שותף ואח אמיתי".
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השחקן האמריקני הנודע ג'יימס גנדולפיני מת אמש במפתיע במהלך חופשה ברומא, בגיל 51. גנדולפיני התפרסם בעיקר כשגילם את דמותו של טוני סופרנו בסדרת הטלוויזיה "הסופרנוס", תפקיד אשר זיכה אותו בשלושה פרסי אמי ובפרס גלובוס הזהב.

גנדולפיני (צילום: Isabelle-Vautier, ויקימדיה)
מה זה להיות איטלקי. גנדולפיני (צילום: Isabelle-Vautier, ויקימדיה)

גנדולפיני זכה לשבחים עצומים לתפקיד זה, וזכה גם בפרס האמי עבור שחקן ראשי מצטיין בסדרת דרמה ובפרס גילדת שחקני המסך על ביצוע מעולה של שחקן גברי בסדרת דרמה, שלוש פעמים ברציפות. תפקידים אחרים של גנדולפיני כוללים גבר המכה את אשתו ב"רומן על אמת", פעלולן ב"תפסו את שורטי" ועוד.

גנדולפיני נולד בעיר ווסטווד, ניו ג'רזי, בארצות הברית. אמו, סנטה, ממוצא איטלקי, עבדה כמגישת ארוחות צהריים בבית ספר תיכון בעיירה. אביו, ג'יימס, נולד באיטליה והיגר לארצות הברית, עבד כבנאי בתחום הבטון, ולאחר מכן כאב הבית של כנסיה מקומית. אביו גם זכה אות הצטיינות מכובדת בשל גבורתו במלחמת העולם השנייה. הוריו היו קתוליים אדוקים ודיברו בבית איטלקית. בעקבות השפעה זו, גנדולפיני זכה לתחושת עומק "מה זה להיות איטלקי", וביקר בקביעות באיטליה.

את ילדותו עשה בפארק רידג' בניו ג'רזי, וסיים שם את התיכון בשנת 1979, לאחר ששיחק לא מעט בהצגות בית הספר. בספר המחזור אף זכה לכינוי "הפלרטטן הכיתתי". בהמשך, סיים תואר באמנויות ותקשורת מאוניברסיטת רוטגרס, ועבד כשומר סף בפאב הסמוך לקמפוס. גנדולפיני גם עבד כברמן וכמנהל מועדון בטרם החל את קריירת המשחק שלו. עם סיום הלימודים עבר להתגורר בניו יורק והתקבל ללימודי משחק בשיטת מייזנר.

בתחילת הקריירה שלו הצליח להתקבל להצגה בברודוויי, "חופי הכרך", בשנת 1992. ובשנת 1993 שימש כנציג המאפיה ב"רומן על אמת". בסרט "סחרור בשחקים" משנת 1994 הוא גילם איש ביטוח רגוע, שבשלב מסוים מתברר כי הוא איש מאפיה רוסי ואלים במיוחד. ב"תפסו את שורטי", שנה לאחר מכן, גילם דמותו של איש פעלולים עם מבטא דרומי וב"המושבעת" בשנת 1996 שוב גילם איש מאפיה. רק בשנת 2009 הצליח לשבור את התדמית שלו, כשגילם את ראש עיריית ניו יורק, בסרט "חטיפת הרכבת התחתית פלהם 123" וכראש סוכנות הסי איי איי ב"כוננות עם שחר", בשנה שעברה.

גנדולפיני ורעייתו דברה לין בפרמיירה בלוס-אנג'לס. צילום: GettyImages ,Gregg DeGuire

התפקיד המשמעותי ביותר שעשה בחייו הוא טוני סופרנו, ראש המאפיה של ניו ג'רזי ואיש משפחה, בסדרה "הסופרנוס", שהחלה את דרכה בשנת 1999. בעקבות ההצלחה העצומה של הסדרה, בעונה הרביעית גנדולפיני כבר הצליח לגרוף כמיליון דולר לכל פרק.

כחובב אופנועים, הוא החזיק בהארלי דיווידסון וגם בווספה איטלקית. בשנת 2006 הוא נסע בווספה ברחובות ניו יורק ונתקל במונית, תוצאה שהביאה לניתוח בברך ועיכבה בשלושה חודשים את הפקת הפרקים האחרונים בהחלט של הסדרה "הסופרנוס", ששודרה במשך שש עונות.

ג'יימס גנדלופיני חזר לחברת ההפקה HBO, אשר יצרה את "הסופרנוס" בשנת 2007, במטרה להפיק סרטים דוקומנטריים על הלחימה בעיראק של הכוחות האמריקנים. במקביל, הופיע במחזה "אלוהי הקטל" בברודווי בשנת 2009 עם הופ דייוויס וג'ף דניאלס. ביוני 2010 שוב חזר ל-HBO, והפעם כדי להפיק סרט על הסופר ארנסט המינגווי, "המינגווי וגילהורן", עם קלייב אואן וניקול קידמן.

בחייו הפרטיים, גנדולפיני שמר על קשר מצוין עם עיר מגוריו, ותרם לא מעט לעמותה המקומית לחקר סרטן השד. הוא דאג להופיע באירועי ההתרמה השנתיים, ואף הזמין את חבריו מהסדרה "הסופרנוס" כדי למשוך עוד קהל ומתרימים.

גנדולפיני וליזה מינלי בניו-יורק. צילום: Brian Ach, GettyImages

גנדולפיני התגורר בניו יורק, אך גם החזיק בבתים פרטיים באגם מניטובה ובניו ג'רזי. ב-30 באוגוסט, 2008, לאחר שנתיים של חיזורים, גנדולפיני התחתן עם דברה לין בהוואי. בתו, ליליאנה נולדה באוקטובר 2012. בנוסף, היה לו בן, מייקל, מאשתו לשעבר, מרסי וודרסקי, שממנה התגרש בשנת 2002.

אתמול, 19 ביוני, גנדולפיני מת בפתאומיות במהלך חופשה ברומא, כנראה עקב שבץ שהוביל לדום לב. גנדולפיני היה בדרכו לסיציליה לקראת פסטיבל הסרטים בטאורמינה, ואמור היה להשתתף בפאנל בפסטיבל. בהוליווד קיבלו בהלם ובצער רב את הידיעה על מותו. יוצר "הסופרנוס", דיוויד צ'ייס, כינה אותו אמש: "גאון, שותף ואח אמיתי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן