Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 21.6.2013

היאבקות בתנינים, שרפת ספרים, קאובוי ישראלי ובטלן רוסי. זה מה שהכנו לכם לשבת. תבלו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אובלומוב / איבן גונצ'רוב מה כבר ניתן להוסיף אחרי שבגב הספר מצוטט לא פחות מצ'כוב בכבודו ובעצמו שמעיד על הקולגה שלו: "כישרונו של גונצ'רוב גדול משלי עשרת מונים". טוב, אז גם אם נייחס את האמירה לצניעותו של צ'כוב הגדול ולאו דווקא לכישרונו של גונצ'רוב, גם אז, לכל הפחות ניוותר סקרנים מאוד.

גונצ'רוב אשר נחשב לאחד הסופרים הרוסים הגדולים במאה ה-19 מביא את יצירתו לשיאה ברומן אובלומוב. מדובר באציל רוסי צעיר שלא ממש מוצא טעם בדבר מלבד רביצה על הספה האהובה שלו. דמותו של הנער החולמני הפכה עם השנים סמל למאבק בבורגנות, כאשר השינה היא כלי הנשק היחיד שלו במאבקו בחיים האמיתיים. בכל פעם שניצבת בפני אובלומוב הזדמנות לעשות מעשה, יבחר בתנומה טובה ועמוקה. הספר זכה להצלחה רבה בעת הופעתו ברוסיה ושמו הפך שם שני לתופעת האדישות והניתוק של צעירים.

 אובלומוב מאת איבן גונצ'רוב, הוצאת מחברות לספרות, תרגום: דינה מרקון, 587 עמ'

סוואמפלנדיה! / קארן ראסל ספרה השני של אחת הסופרות הצעירות המדוברות בארצות הברית והראשון הרואה אור בעברית. סוואמפלנדיה! היה אחד משלושת המועמדים הסופיים לפרס הפוליצר בשנת 2012 ונבחר לאחד מעשרת הספרים הטובים בארצות הברית בשנת 2011 על ידי הניו יורק טיימס.

סיפור העלילה זרק אותי תוך שתי שניות לאחד הסרטים הנפלאים של השנים האחרונות "חיות הדרום הפראי" שחשף אזור פראי ולא מוכר, כמעט בתולי במרכזה של פלורידה והעמיד במרכזו ילדה בלתי נשכחת. סוואמפלנדיה! הוא אי מוקף ביצות בדרומה של פלורידה ובמרכז העלילה עומדת אווה ביגטרי הצעירה שלא מכירה דבר מלבד האזור בו גדלה. משפחתה מנהלת פארק שעשועים שייחודו הוא מופע היאבקות של אימה בתנינים. החיים של אווה מתהפכים כשאימה נתקפת מחלה קשה ועתיד המשפחה מוטל על כתפיה. דמויות מרעננות ונופים שלא הכרתם, זה מה שמחכה לכם. וסיפור התבגרות יוצא דופן.

 סוואמפלנדיה! מאת קארן ראסל, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תרגום:גיא הרלינג, 336 עמ'

המיטה שאתה מציע בעצמך / אילת שמיר ומהביצות הפראיות של פלורידה אל המערב הפרוע של העמק הישראלי. בכלל, לא רק בגלל תמונת הסוס הבלתי נשכחת שעל עטיפת הספר, נדמה שמשהו מן המתח המצוי במערבונים, התחושה שבכל רגע מילה לא נכונה עלולה להביא לשליפת אקדח, משהו מזה נמצא באוויר ספריה של אילת שמיר.

איתן רוסו, איש קשה עורף, שב אל בית ילדותו במושבה (זה אני שהחלטתי שמיקומו בעמק). שני אחים מוואדי ערה העובדים בחוות הסוסים שלו, בחורה נוספת ובתו הקטנה שתצטרף בהמשך נפגשים בערב ראש השנה בו תצוף דרמה משפחתית בת עשרות שנים שסודותיה אי שם במטע האבוקדו המשפחתי. ספרה הקודם, 'פסנתר בחורף', היה בין המועמדים הסופיים לפרס ספיר וגם בו היה משהו מן המתח הקולנועי הישן שיוצרים סודות גדולים וגברים חזקים.

 המיטה שאתה מציע בעצמך מאת אילת שמיר, הוצאת עם עובד, 440 עמ'

פרנהייט 451 / ריי ברדבורי הוצאה מחודשת לרומן אשר ראה אור ב – 1953 ונחשב מאז ליצירת מופת. מדובר ביצירה דיסטופית, ז'אנר שבשנים האחרונות מקבל תשומת לב מועטה מדי לטעמי על יד כותבים בכלל וכותבים ישראלים בפרט. ("אצבעות של פסנתרן של יהלי סובול נמצא על גבול הז'אנר)

בעולם אותו מתאר ברדבורי אין ספרים. מי שמחזיק ספר דינו אחד: ביתו ישרף יחד עם הספרים שבתוכו. גי מונטאג הוא כבאי שעבר הסבה מקצועית למצית בתים וספרים  לאחר שאמצעים טכנולוגיים הביאו לכך ששריפות אינן פורצות עוד. מונטאג מוצא אושר גדול בעבודתו ואף רואה בה שליחות עד שמפגש אקראי עם נערה צעירה ופרופסור מבוגר מערערים את עולמו. בין היתר, מתאר ברדבורי עולם קשה שבו הטלוויזיה משתלטת על חיי האנשים ומכתיבה מהי "האמת". אכן, מדע בדיוני..

פרנהייט 451 מאת ריי ברדבורי, הוצאת זמורה ביתן, תרגום: נועה מנהיים, 191 עמ'

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן