Skip to content

יותר ממיליון מפגינים בברזיל נגד שחיתות ובזבוז במערכת הפוליטית

בגל המחאה האחרון התקיימו הפגנות בכמאה ערים ברחבי המדינה, אדם אחד נהרג
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
לא בגלל תעריפי נסיעה
לא בגלל תעריפי נסיעה

ההפגנות בברזיל החלו לפני יותר משבוע בתגובה לעליית מחירי התחבורה הציבורית, אבל עד מהרה נחשפו מקורותיהן האמתיים, שחיתות שלטונית ועלויות האירוח של משחקי המונדיאל בשנה הבאה. עתה גברה האלימות בהפגנות רבות וצעיר בן 18 נהרג מפגיעת מכונית שפרצה מחסום במדינת סאו פאולו.

בצעד שמבהיר את חומרת המצב ביטלה נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, ביקור מתוכנן ביפן. כמו כן תתקיים היום ישיבת קבינט מיוחדת לדיון במהומות. משטרת המהומות בריו דה ז'ניירו ירתה גז מדמיע וכדורי גומי לעבר קבוצות צעירים עוטי מסכות, שניסו להתקרב לבניין העירייה, לפחות 29 מהם נפצעו. רשויות העיר חסמו את הגישה לבית המחוקקים של המדינה, למשרדי המושל וראש העירייה.

גאי פוקס- V for Vendetta
גאי פוקס - V for Vendetta

במהלך המהומות התחוללו גם לא מעט מקרי השחתת רכוש, למרות שסוחרי ריו הגיפו את חלונות הראווה בתריסים.

בברזיליה הבירה הציתו מפגינים אש בכניסה לבניין משרד החוץ וגורשו משם באמצעות גז מדמיע וכדורי גומי. גם בנייני ציבור אחרים הותקפו בעיר ו-26 בני אדם נפצעו.

בסלוואדור אירעו התנגשויות מחוץ לאצטדיון הכדורגל לפני משחק גביע הקונפדרציה בין ניגריה לאורוגואי. התנגשויות התחוללו גם בפורטו אלגרה בדרום, ובקמפינאס, צפונה לסאו פאולו. בעיר ריבאיראו נהרג צעיר על ידי רכב שפרץ מחסום, נהג הרכב נמלט מהמקום.

100,000 בני אדם התכנסו בשדירת פאוליסטה בסאו פאולו. חברי "תנועת הגישה החופשית" בעיר, הנאבקים לשיפור התחבורה הציבורית, התחייבו קודם לכן לצאת לרחובות "לחגוג" את ביטול העלאת מחירי התחבורה.

כאמור, אף שהמהומות פרצו בעקבות העלאת מחירי התחבורה הציבורית, הן מונעות מסיבות עמוקות בהרבה. המפגינים מוחים על בזבוז כספי ציבור לארגון טורניר המונדיאל ב-2014, והמשחקים האולימפיים ב-2016, כל זאת בתקופת מיתון כלכלי ואינפלציה גואה, ועל השחיתות השלטונית בכל הרמות. הם דורשים להפנות את הכספים לשיפור שירותי החינוך והבריאות.

העלאת מחירי התחבורה הציבורית בוטלה אמנם, אבל המחאות אינן שוככות: "פירוש הדבר הוא שהפוליטיקאים שלנו התחילו להאזין לנו. דבר כזה לא קרה מעולם קודם לכן – בשנה שאינה שנת בחירות, לפחות", אמר אחד המפגינים בסאו פאולו לכתב ה-BBC, "זאת התחלה. מה יקרה הלאה, איש אינו יודע. אבל זה מעורר בנו תקווה". מפגינה צעירה אמרה ש"זה כבר לא בנוגע להעלאת המחירים, אנשים נגעלים מהשיטה, נמאס לנו ואנו דורשים שינוי".

חינוך במקום כדורגל
חינוך במקום כדורגל

מסקר דעת קהל, שנערך בימים האחרונים בסאו פאולו, עולה ש-84% מהמפגינים אינם תומכי מפלגה פוליטית; 77% רכשו השכלה גבוהה; 22% סטודנטים; 53% צעירים מגיל 25; ו-71% מפגינים בפעם הראשונה בחייהם. 56% מפגינים נגד העלאת מחירי התחבורה; 40% נגד השחיתות; 31% נגד אלימות ודיכוי; 27% לשיפור שירותי התחבורה ו-24% נגד המערכת הפוליטית.

 

 

1 Comment

  1. יפה
    21 ביוני 2013 @ 15:31

    אוכלוסיית ברזיל מונה כ-170 מליון. מליון אחד מתוכם יצאו להפגין היום.
    אוכלוסיית ישראל מונה כ-8 מליון. מליון אחד מתוכם יצאו להפגין ב2011.
    יש שלא מבינים את היקף השבר והמיאוס בציבור מהתנהלות השלטון. ביחס לכל מחאה שיצאה לרחובות בשנים האחרונות בישראל היא הרחבה ביותר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן