Skip to content

יבואני הרכב צופים גל התייקרויות בשוק הרכב

נציגויות יבואני הרכב בישראל מתריעות בפני גל התייקרויות בשוק הרכב לנוכח הלחצים שמפעיל האוצר על המשרד להגנת הסביבה לשינוי נוסחת המיסוי הירוק. השינוי נועד לסגור עוד חלק מהבור התקציבי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשנת 2009 החליטה הממשלה לעודד קנייה של מכוניות ירוקות וחסכוניות באמצעות הטבות מס – נוסחת המיסוי הירוק. בהתאם לכך ניתנו הנחות על מס הקניה בגובה של עד 15,000 שקל למכונית לפי מידת זיהום שהיא מייצרת.

כתוצאה מהרפורמה ירדו הכנסות המדינה ממיסים באופן ישיר (מיסי הקניה) ועקיף (צריכת הדלקים).  משרד האוצר מקדם עקב כך מהלך לשינוי הרפורמה ומקווה למלא בכך נתח משמעותי בבור התקציבי, הן באמצעות הפסקת ההנחות במיסי הקנייה והן כתוצאה מחזרה לרכבים המונעים על בנזין.

מכוניות ירוקות יתייקרו (צילום: ויקימדיה)
מכוניות ירוקות יתייקרו . טויוטה היברידית (צילום: ויקימדיה)

לאחרונה הופעלו לא מעט לחצים מלשכת שר האוצר על המשרד לאיכות הסביבה, כדי לשכנע את השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, לחתום על השינוי בנוסחה שהתקבלה בישראל בהתאם להתחייבות ישראל באמנה של ה- OECD.

משרד האוצר, המבקש לכסות את הבור בתקציב המדינה ולהשיב את ההכנסות האבודות ממיסוי, דוחף לשינוי הנוסחה הקיימת על פני האינטרס לשמור על מעמד הביניים כפי שהתחייב ערב הבחירות וכך גם תיפגע איכות הסביבה.

הנוסחה החדשה תגדיל משמעותית את מס הקנייה ותגרום לגל התייקרויות של רכבי הדיזל הקטנים והבינוניים ובתוך כך גם את הכנסות המדינה ממיסים. היאנתגדיל שוב את הנטל ממיסוי על מעמד הביניים והעסקים הקטנים אשר ייאלצו להעדיף בעתיד שימוש ברכבי בנזין.

מדובר על מכוניות חסכוניות אשר צריכת הדלק / הדיזל שלהן נמוכה יחסית והן משמשות בעיקר את בעלי העסקים הקטנים והבינוניים כך שהמשמעות תהיה נטל כלכלי נוסף הן במעמד הרכישה, לנוכח ביטול הנחות המס, והן התייקרות חודשית שנעה בין 300-400 שקל בגין הוצאות האחזקה על הרכבים.

אותם רכבים משמשים חברות למתן שירותים לצרכן. מדובר בחברות כגון :בזק, הוט וכדומה אשר רכביהם המשמשים למתן שירותים לצרכן מתייקרים וכעת יהיה עליהם לסגור בעצמן בור תקציבי. לכך תהיה השפעה מכרעת על ההתייקרות כי החברות יאלצו לגלגלה לפתחו של הצרכן.

לדברי חזי שייב, המשנה למנכ"ל סמל"ת "אם אכן יבוצע השינוי בנוסחה באופן שבו יפגעו רכבי הדיזל, תתרום שוב הממשלה להכבדה נוספת של מאות שקלים בחודש על האדם העובד ועל לקוחותיו לאחר מכן".

מניתוח ראשוני שנערך לרכבים טיפוסיים המונעים בדיזל לעומת בנזין נמצא כי הגידול במחיר הרכב לרכבים מסוג דיזל נע בין 6,500-13,000 שקל, המהווים יותר מ- 10% ממחיר הרכב, בעוד שלרכבים מסוג בנזין העלייה לרוב נעה בטווח של 5,150-1,900 שקל בלבד.

מניתוח ההוצאה על בסיס השוואה של צריכות הדלק ממוצעת של דגם סוגי הרכבים השונים עולה, כי הגידול בהיקף ההוצאה לדלק צפוי לעמוד על 2,654 שקל בשנה או כ- 220 שקל בחודש. מדובר על נטל כבד ומשמעותי בעת משבר כלכלי וגזירות כלכליות נוספות. גם ברכבים בקטגוריה הזולה ביותר צפויה התייקרות משמעותית.

מבדיקה שנערכה עבור איגוד יבואני הרכב עולה, כי גם עבור בתי עסק קטנים, שבהם נעשה שימוש מרכזי ברכבים מסחרים המונעים בדיזל, אפשרות המעבר לרכבים המונעים בבנזין מצומצמת יחסית בשל היצע נמוך יחסית של כלי רכב מסחריים המונעים בבנזין וגם לרוב אינה כדאית בשל צריכת דלק יעילה יותר של מנועי הדיזל.

מניתוח ראשוני שנערך לרכבים טיפוסיים המונעים בדיזל לעומת בנזין נמצא כי הגידול במחיר הרכב לרכבים מסוג דיזל נע בין 5,400-10,800 שקל בעוד שלרכבים מסוג בנזין העלייה לרוב נעה בטווח של 3500-8,000 שקלים.

1 Comment

  1. רון
    30 ביוני 2013 @ 10:35

    אפשר לקנות מכונית דרך האתר של הפומביות של אלבר. יוצא הרבה יותר זול בהשוואה למקומות אחרים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן