Skip to content

יעקב פרנקל ימונה לנגיד בנק ישראל

אחרי כחמישה חודשים של חיפושים החליט ראש הממשלה שפרנקל ימונה לתפקיד הנגיד. שר האוצר נתן את אישורו. שימש בשנים 1991 – 2000 בתפקיד נגיד בנק ישראל ובתקופה זו הוביל את המשק הישראלי להשתלבות מוצלחת בכלכלה העולמית. בתפקידו ככלכלן ראשי בקרן המטבע העולמי עיצב את הדיונים הכלכליים של ה-7-G ותרם לפיתוחה של המערכת המוניטארית הבינלאומית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
חוזר לתפקיד הנגיד. פרנקל (צילום: ויקימדיה)
לפיד אישר. פרנקל (צילום: ויקימדיה)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד החליטו למנות את פרופסור יעקב פרנקל לתפקיד נגיד בנק ישראל. המינוי יובא לאישור ועדה בראשות השופט טירקל ולאחריו לאישור ממשלת ישראל. הידיעה על מינוי, שפורסמה לראשונה בערוץ 2, מתקבלת בזמן שמתקיימת מסיבת פרידה מרובת משתתפים לכבודו של סטנלי פישר, שביניהם נוכח גם פרנקל.

אחרי כחמישה חודשים של חיפושים הוחלט שפרנקל, בן 70, ימונה לתפקיד נגיד בנק ישראל. בעבר שימש התפקיד בכיר בבנק ובשנים 1991 – 2000 שימש בתפקיד נגיד בנק ישראל. בתקופת החיפושים למחליף לפישר שמו לא היה אפילו ברשימת המועמדים. אבל לאחרונה הפעיל עליו ראש הממשלה נתניהו מכבש לחצים עד שהסכים לקבל את התפקיד.

הודעות המינוי

לאחר שפרנקל הביע את הסכמתו נפגש נתניהו עם שר האוצר יאיר לפיד ודיווח לו על הסכמתו של פרנקל. לפיד נתן את אישורו למינוי. בשלב הבא דיווח ראש הממשלה על ההחלטה לפישר, שהודיע שמסר את ההחלטה הזאת לנגיד, ד"ר קרנית פלוג, שראתה את עצמה מועמדת בכירה לתפקיד.

פרנקל נולד בישראל ב-1943. הוא בוגר בית הספר צייטלין. ב-1966 השלים לימודי תואר ראשון בכלכלה ובמדע המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים. ב-1969 קיבל תואר שני בכלכלה, וב-1970 קיבל תואר דוקטור בכלכלה, את שני התארים האלה קיבל מאוניברסיטת שיקאגו.

המשכיות? פרנקל ופישר (צילום: ציפי מנשה)
המשכיות? פרנקל ופישר (צילום: ציפי מנשה)

בשנים 1987- 1991 שימש פרנקל כלכלן ראשי ומנהל המחקר בקרן המטבע הבינלאומית, ובמסגרתה עיצב את הדיונים הכלכליים של קבוצת 7 המדינות המתועשות (7-G) ותרם לפיתוחה של המערכת המוניטארית הבינלאומית. כן עיצב את הבסיס הכלכלי לטיפול בבעיית החוב של העולם השלישי, וסייע בגיבוש התכניות הכלכליות של מדינות שעברו מכלכלה ריכוזית לכלכלת שוק לאחר קריסת ברית המועצות.

ביסוסו של בנק ישראל בעולם

בתקופת נגידותו הוביל פרנקל את המשק הישראלי להשתלבות מוצלחת בכלכלה העולמית, והביא לליברליזציה של שוקי הכספים ולביטול הפיקוח על מטבע החוץ. הוא הוביל בנחישות ובנחרצות את המאבק באינפלציה והחזיר את המשק הישראלי לתנאים של יציבות מחירים. אסטרטגיה זו סייעה לשיפור מעמדו של המשק הישראלי, להעמקת שילובו במוסדות ובגופים הבינלאומיים ולהפיכתו ליעד מועדף למשקיעים. האמינות המקצועית שבה ניווט פרנקל את המדיניות הכלכלית ביססה את מעמדו של בנק ישראל בארץ ובעולם.

רצועת האלכסון

בדצמבר 1991, למשל, הנהיגו שר האוצר יצחק מודעי ונגיד בנק ישראל יעקב פרנקל במלחמתם באינפלציה את רצועת הניוד של השקל מול סל המטבעות. תחום שממנו לא יחרוג שער השקל. מאחר שתחום הניוד הביא בחשבון אינפלציה מסוימת, הוא היה מוגבל בשני קווים אלכסוניים שקבעו את השער המרבי ואת השער הנמוך ביותר בכל עת. לפיכך נקראה רצועת הניוד בשם רצועת האלכסון. שיטת האלכסון צמצמה את אי-הוודאות הכרוכה בשיעור גבוה של אינפלציה. אבל, בשל ירידת שיעור האינפלציה פחתה האפקטיביות של רצועת הניוד עד שבוטלה פורמאלית בשנת 2005.

סגן יו"ר AIG בזמן קריסתה

בין תפקידיו בחו"ל הוא שימש בתפקיד סגן יו"ר AIG ויו"ר קבוצת האסטרטגיה הכלכלית הגלובלית של AIG. בספטמבר 2008 קרסה חברת AIG והולאמה על ידי הממשל האמריקני. הממשל הזרים לחברה 140 מיליארד דולר מכספי משלם המסים מתוך אמונה שחברה כה גדולה אסור שתקרוס. פרנקל נשאר בתפקידו כסגן יו"ר AIG העולמית.

למרות שהתפקיד לא זר לפרנקל, לא ברור עדיין אם הוא יכנס לתפקידו בתחילת יולי, מאחר שיש לו עדיין כמה התחייבויות בינלאומיות ואם הוא יקדים את חזרתו ארצה. כאשר יכנס לתפקיד צפויה לו עבודה רבה, הן בתחום הפרסונאלי, בעקבות פרישה צפויה של כמה מבכירי הבנק, והן בתחום המשק והכלכלה.

כניסתו לתפקיד תהיה בעיצומה של מלחמת מטבעות עולמית. לא ברור אם פרנקל ינהג כמנהג פישר ויגן בנחישות על היצוא הישראלי מפני התחזקות השקל. הוא יצטרך לסייע לממשלה למנוע פגיעות נוספות בשוק הישראלי הגירעוני ולעודד את הצמיחה. אם יצליח בכך ימים יגידו.

1 Comment

  1. פנינה כץ
    24 ביוני 2013 @ 9:00

    ממחזרים את החזירים.
    כל הכבוד למחשבה המקורית למי שבחר בו.
    העובדה כי בעברו היה סגן יו"ר AIG שקרסה ב-2008 והפכה לאחד מסמלי המשבר הכלכלי.
    האיש העיוור הזה לא היה מסוגל לחזות את ההתמוטטות.
    כישלון בוחר בכישלון. ככה זה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן