Skip to content

סופרים קוראים לעצור גירוש פלסטינים מדרום הר חברון

בחודש יולי ידון בית המשפט העליון בעתירה שהגישו תושבים פלסטינים מדרום הר חברון שנצטוו לעזוב את ביתם לאחר שאזור מחייתם הוכרז כשטח אש. היום סיירו סופרים ואנשי רוח במקום והצטרפו לגילוי דעת עליו חתמו 24 אנשי רוח. צרויה שלו: "אין כמו מראה עיניים לראות את גודל העוול שנעשה למשפחות חקלאים עניות שלא מסכנות איש"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

באמצע החודש הבא ידון בית המשפט העליון בעתירתם של מאות מתושבי איזור מסאפר יטא שבדרום הר חברון נגד גירושם מבתיהם בשל הכרזתו כשטח אש. זו לא הפעם הראשונה בה מוכרז האזור כשטח אש, מפונה מיושביו ובהמשך מאוכלס על ידי התנחלויות ומאחזים. היום (שלישי) סיירו הסופרים צרויה שלו, אייל מגד, סייד קשוע ואלונה קמחי בכפר ג'ינבה בדרום הר חברון. הסופרים נפגשו עם תושבי האיזור ושמעו מהם על מציאות חייהם ועל הסכנה לגירושם מהמקום, שהוכרז כ"שטח אש 918".

(צילום: גיא בוטביה)
"לפחות את מעשי הנבלה ה'קטנים', המקומיים, אותם אנחנו יכולים לחשוף". הסופרים מתארחים בכפר ג'ינבה (צילום: גיא בוטביה)

הסופרים שהשתתפו בסיור הם בין 24 אנשי רוח שחתמו על גילוי דעת הקורא לעצור את הגירוש.  בגילוי הדעת נאמר בין השאר: "זה 20 שנה פועלת ישראל לגירוש ולעקירה של תושבים מכפרים בדרום הר חברון… במשך השנים האלה הם סובלים מהתעללות לא נפסקת של הצבא והמתנחלים. מגוריהם נהרסים… אנחנו פונים אל אלה שעדיין יכולים להקשיב, את השלום אנחנו לא יכולים להביא היום, אבל לפחות את מעשי הנבלה ה'קטנים', המקומיים, אותם אנחנו יכולים לחשוף, להוקיע. בתוך מציאות של כיבוש מתמשך שכולה רשע וציניות, על כל אחד מאיתנו מוטלת חובה מוסרית לנסות להיטיב מעט, להקל על הסבל, לכופף קצת לאחור את יד הענקים הזדונה והבוטחת של הכיבוש… האם לא נעשה ולו את המעט הזה?".

צרויה שלו אמרה ש"אין כמו מראה עיניים לראות את גודל העוול שנעשה למשפחות חקלאים עניות שלא מסכנות איש והדרישות שלהן כל כך צנועות. אני נזכרת בשני סיפורי עוולות מפורסמים, של כרם נבות היזרעאלי וכבשת הרש. זה נשמע מאוד דומה, כשהמדינה לא מאפשרת להם אפילו את הכרם הזה ואת כבשת הרש הזו".

(צילום: גיא בוטביה)
"כבר לא מדברים על הכיבוש, זה מושג שיצא מהלקסיקון הישראלי, אבל הוא קיים" (צילום: גיא בוטביה)

אייל מגד אמר כי "אם אנחנו יכולים במשהו ליפות את הפנים המכוערות של החברה הישראלית כפי שמשתקפות במעשים של המדינה פה, אני מאמין שכבר עשינו משהו". אלונה קמחי: " אני יודעת שכבר לא מדברים על הכיבוש, זה מושג שיצא מהלקסיקון הישראלי, אבל הוא קיים".  וסייד קשוע סיכם ואמר ש"מה להגיד מעבר לעוול ולאי השוויון  והדיכוי של כל מה שאינו יהודי בחבל ארץ זה".

על גילוי הדעת חתמו גם דויד גרוסמן, סלמאן מצאלחה, עמוס עוז, חביבה פדיה, א.ב. יהושע, רונית מטלון, נתן זך, אגי משעול, מאיר שלו, יהושע סובול, אתגר קרת, סלמן נטור, ניר ברעם, סמי מיכאל, דורית רביניאן, שמעון אדף, אלון חילו, יהושע קנז, ואסף גברון. גם  יורם קניוק חתם על גילוי הדעת לפני מותו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן