Skip to content

ניצחון למשה אשר בבג"ץ: שטייניץ ייאלץ להביא לאישור הממשלה את מינויו למנהל רשות המיסים

"נתקיים מקבץ חריג של נסיבות, שחייבו התערבותו של בית המשפט", קבע השופט ריבלין, וחייב את שר האוצר לקבל את המלצת ועדת האיתור; שטייניץ בתגובה: "אפעל על פי ההחלטה" מאת רונית שימרון בית המשפט העליון קיבל היום את עתירתו של עו"ד ורו"ח משה אשר, כנגד החלטתו של שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, שלא להמליץ לפני הממשלה על […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"נתקיים מקבץ חריג של נסיבות, שחייבו התערבותו של בית המשפט", קבע השופט ריבלין, וחייב את שר האוצר לקבל את המלצת ועדת האיתור; שטייניץ בתגובה: "אפעל על פי ההחלטה"

מאת רונית שימרון

בית המשפט העליון קיבל היום את עתירתו של עו"ד ורו"ח משה אשר, כנגד החלטתו של שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, שלא להמליץ לפני הממשלה על מינויו לתפקיד מנהל רשות המסים. הרכב השופטים בראשות המשנה-לנשיאה, השופט אליעזר ריבלין, אליו הצטרפו השופטים אליקים רובינשטיין ועוזי פוגלמן, הורה לשר להביא את ההמלצה על מינויו של העותר בפני ממשלת ישראל.

הפרשה החלה כאשר שטייניץ ניסה למנות למנהל הרשות את מקורבו,  משה טרי,  יו"ר רשות ניירות ערך לשעבר. אולם דרישת הסף של נציבות המדינה היתה ניסיון של לפחות 10 שנים בתחום המיסים, ואילו טרי לא עמד בדרישה זאת. ועדת האיתור בראשות מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, חיים שני, בחרה פה אחד במשה אשר, פקיד שומה למפעלים גדולים ברשות המסים.

 אולם שטייניץ סירב למנות את אשר, וטען כי אשר לא ניחן בכישורים מנהיגותיים. לפני כשלושה חודשים עתר אשר לבג"ץ, בטענה כי ההימנעות ממינויו נוגדת את המלצת ועדת האיתור.

 כיום כאמור, בג"ץ קבע, בהחלטה דרמטית, כי על שטייניץ להביא את מינויו של אשר להחלטת הממשלה.

המשנה-לנשיאה, השופט ריבלין, ציין כי "על דרך העיקרון ראוי שבית המשפט העליון ינהג ריסון עצמי של ממש בהפעלת ביקורת שיפוטית על מינויים, שהם בסמכותה של הממשלה ושריה, אלא שכאן נתקיים מקבץ חריג של נסיבות שחייבו התערבותו של בית המשפט".

המשנה לנשיאת העליון, השופט אליעזר ריבלין

"המדינה לא חלקה על הכלל כי סטייה מהמלצת ועדת איתור מחייבת הסבר מיוחד, כאשר פעולת הוועדה באה במקום מכרז פומבי", כותב ריבלין. "המדינה גם לא חלקה על כך, שלעותר יש תכונות מקצועיות ואישיות מן המעלה הראשונה. ביסוד החלטת הממשלה להקים ועדת איתור עמדה ההיסטוריה הקשה של מינויי עבר ברשות המסים, והיא באה על רקע פרשיה קשה של פגיעה בטוהר המידות ברשות המסים, שבמרכזה עמד מנהל רשות המסים דאז".

ריבלין גם מציין את העובדה כי ועדת האיתור, שהמליצה על מינויו של העותר, הורכבה מאנשי מקצוע מן המעלה הראשונה. לדבריו, כוונת השר לשנות את תנאי הסף למינוי – תוך כדי הליך המינוי – יש בה משום שינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק. כל אלה חייבו, לדעת השופט ריבלין, התערבות בהחלטת השר.

השופטים כולם הניחו כי שיקוליו של שר האוצר, במקרה זה, היו ענייניים. השופט ריבלין ציין עם זאת כי לא היה במשקל עמדתו העניינית של השר כדי לגבור על הנזק הכרוך באיון פעולתה של ועדת האיתור. השופט רובינשטיין הוסיף כי יהיה זה המעשה הנכון והאחראי, בנסיבות המקרה, להציע לממשלה את מועמדות העותר.

 עוד ציין השופט רובינשטיין כי ביסודו של רעיון ועדות האיתור עמדה מחשבה אחת: מצד אחד החשש מפוליטיזציה, ומאידך גיסא הרצון ליצור מנגנון הגון, אך גם יעיל שיאפשר גמישות שאינה מצויה בדיני המכרזים הרגילים.

שטייניץ. גער ברמטכ"ל

השופט פוגלמן חזר וציין כי מוטל נטל כבד על הגורם הממנה, בבואו לסטות מהמלצותיה של ועדת איתור. להמלצה יש לייחס משקל רב, כמעט מכריע. הוא ציין כי הכוונה להוריד את רף המינימום למילוי תפקיד ראש רשות המסים, והעמדתו על שש שנות ניסיון בתחום המסים חורגת, כשלעצמה, ממתחם הסבירות.

בתגובה להחלטת בג"צ בנושא משה אשר אומר שר האוצר, יובל שטייניץ: "על כולנו לפעול על פי החוק, והסמכות העליונה לפרשנות החוק היא בית המשפט העליון. לפיכך, אפעל על פי ההחלטה ואביא את הצעת ועדת האיתור להכרעת הממשלה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן