Skip to content

אדוני שר האוצר, דע היכן אתה אוכל

אדוני שר האוצר, האם ביקרת אצל רופא עיניים מומחה בזמן האחרון? אני שואל, כי נראה לי שלקית במחלה נדירה הגורמת לאנשים להיות שקופים, שרק חקיקה מיוחדת תרפא אותה. אם אתה רוצה שאנשים במזנון הכנסת, למשל, לא יהיו "שקופים", דאג להעסקתם בדרך ישירה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מר יאיר לפיד, שר האוצר, שלום,

אני מניח שלא תקרא את הכתבה הזו. הרי אני אחד מאותם אנשים שאתה לא רוצה לפגוע בהתלהבות הדמוקרטית שלהם. אחד מהאנשים האלה שצועקים אי שם, מחוץ לחדר הממשלה הממוזג, וקולם לא נשמע. אבל אני כותב זאת, כי יש אנשים שיקראו את הדברים האלה. יכול להיות שהם יהיו רבים מכדי שתתעלם מהם, ואם הפעם זה לא יקרה – מי יודע, אולי יגיע יום שתשים לב לקולות המתנגדים לך.

אני כותב על כך שהיום התגאית במספר הישגים חשובים, והנה מה אני חושב עליהם.

חקיקה בנושא עובדי חברות כוח האדם

התגאית בחוק שאמור לעזור לעובדי כוח האדם, או בשמם המקובל: עובדי הקבלן. אמרת שלאחר העברת החוק יהיו אותם עובדים שקופים פחות ונראים יותר.

אדוני שר האוצר,השימוש שלך בביטוי "שקופים" מקומם אותי. אנשים אינם שקופים, גם כאשר לא נחקק בעבורם שום חוק. היה עליך להדגיש כי בעיניך הם לא היו שקופים לפני שנכנסת לתפקידך, אינם שקופים מאז שאתה בתפקיד, ואתה דואג לכך שלא יופרו זכויותיהם הבסיסיות באשר להעסקתם. כלומר, בין השאר, שלא יפטרו אותם מידי שנה, כמו את עובדי מזנון הכנסת המפוטרים בפגרת הקיץ של הכנסת ושבים לעבוד בתום הפגרה. אלה עובדים שאתה פוגש יום יום בעבודה שלך. כך גם עובדי הניקיון במשרד האוצר, שהם משוללי זכויות ופנסיה.

מזנון הכנסת (צילום: אתר הכנסת)
העובדים מפוטרים מידי פגרה. מזנון הכנסת (צילום: אתר הכנסת)

אתה פוגש אותם יום יום בעבודתך, ובמזנון הכנסת, שם הם מגישים לך את ארוחותיך.

האם ביקרת אצל רופא עיניים מומחה בזמן האחרון? אני שואל, כי נראה לי שלקית במחלה נדירה הגורמת לאנשים להיות שקופים, שרק חקיקה מיוחדת תרפא אותה. השאלה פשוטה: האם אינך רואה את העובדים במזנון הכנסת, שם אתה אוכל מידי יום? האם לפני הצעת החוק הם היו כה שקופים בעיניך, עד שלא ראית שהם מפוטרים בכל פגרת קיץ ומוחזרים לעבדותם, משוללי זכויות ופנסיה, למושב החורף? האם המאבטחים ועובדי הניקיון שאתה רואה במסדרונות האוצר הם כה שקופים שעד היום לא הבחנת בהם?

אתה הוא שר האוצר. אם אתה רוצה שאנשים אלו לא יהיו עוד "שקופים", דאג להעסקתם בדרך ישירה. הרי את אמרת שהחוקים כבר קיימים, אבל איש אינו מקיימם. הרשה לי להזכירך, שבתוקף תפקידך כשר האוצר, אתה הוא האחראי על חוזי ההעסקה בשירות המדינה. אין צורך בחקיקה, אלא בהחלטה של שר, שלא להעסיק יותר עובדי כוח אדם.

ההחלטה באשר לייצוא הגז

אמרת שהטענות נגד ייצוא הגז הן חסרות ביסוס, כאלו של דמגוגים פופוליסטים, שלא יודעים דבר וחצי דבר. נראה שהעובדה שדר' ולאד ודר' נתניהו, המדענים הראשיים של משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה, אמרו שאסור למכור גז מחוץ למדינה עד שנת 2020, גם היא חסרת ביסוס. הלא כן? מה באשר למה שנכתב בדו"ח הביניים של ועדת צמח בדבר חברת נובל אנרג'י ודומותיה, המקבלות הטבות מס מפליגות, מוגזמות ולא כלכליות? ההערכה הזאת של הוועדה – היא חסרת כל שחר בעיניך? הרי אתה, וגם ראש הממשלה, כמובן, יודעים משהו על פטורים מפליגים במיסוי של חברות גדולות. אולי העובדה שאין אנו יודעים כמה גז קיים בים, כפי שמציינת רשות הגז הטבעי עצמה, פשוט תלושה לחלוטין מהמציאות, לדעתך? יכול להיות שכל המומחים שהביעו דעה שונה משלך ושל ראש הממשלה – הם חסרי ידע? מה באשר לשנים של ניסיון מקצועי ואקדמי של האנשים האלה? ייתכן שרמתם אינה משתווה כלל לשליטתך בחומר המדובר ולרמה המקצועית שלך?

נכון שיש דעות מקצועיות, והממשלה מחליטה גם על פי שיקולים כלליים רבים. חבל מאוד שלא פירטת לציבור מהם השיקולים האלה.

יכול להיות שהדו"ח הנעלם של משרד האוצר, המביע התנגדות לייצוא הגז, הוא פשוט חסר חשיבות? אנחנו מניחים שקראת את הדו"ח הזה. אנחנו יודעים שמנהלי דלק נדל"ן, החברה של מר יצחק תשובה, קראו אותו. נראה שאנחנו, הפופוליסטים חסרי הביסוס, פשוט לא נצליח להבין אותו, כך שאין טעם לפרסם אותו לטובת הציבור הרחב.

בכבוד רב,

ניצן מתן

פופוליסט חסר ביסוס

[related-posts title="מאמרים נוספים מאת ניצן מתן"]

_______________________________________________________________________________
ניצן מתן הוא סטודנט למדעי הים, חבר במפלגת העבודה, ופעיל בהתעוררות הרשת לשינוי חברתי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן