Skip to content

ביהמ"ש קבע: הופרדה הדת מהמדינה. הללויה!

לפתוח בשבת או לא? זה אזרחי? דתי? סוציאלי? הוויכוח הזה בין כל הדעות והאמונה העיוורת לא ייגמר לעולם. עם כיפה או בלי, גם להיות חילוני סוציאלי או חילוני קפיטליסטי זו ‏אמונה עמוקה בדרך. אני לא בעד שניהם, אני בעד חופש הבחירה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אתמול נפל דבר בישראל, בלשון נקייה וצחה. בית המשפט העליון שלנו הפריד את הדת מהמדינה! כן, מה ‏ששמעתם, בדיוק ככה. זו המשמעות האמיתית של פסיקתו הטכנית בעניין חוקי חמור-רבי של חולדאי בצ'כונה ‏תל אביב.

דיזנגוף (צילמה: שרית פרקול)
להיות תמיד חופשי. סופר באבא בדיזנגוף, ת"א (צילמה: שרית פרקול)

בית המשפט אמר טכנית כי חולדאי תוקע את בעלי העסקים בכוונת מכוון עם דוחות בשבתות ‏שנרשמים על ידי עובדים לא יהודים, וכל המטרה היחידה והבלעדית היא להכניס עוד כסף פסול, מגונה, ‏ובעיקר מושחת לקופת העירייה, אולי הכי מגונה פקחית בישראל, מה שידוע לכל אזרח המדינה שקיבל דו"ח ‏בתל אביב ושילם בלי לדעת למה. חולדאי מנהל את העסקים בעיר ככספומט, ואין לו עניין אחר. זה כל כך ‏טכני, בפקודה חולדאי, קיים את החוק (פחחחח).‏

רגע לפני בחירות ראש העיר חולדאי לא יכול להסתבך עם מצביעיו החילוניים, כי חלקם הגדול ממילא מתכוונים ‏להצביע לח"כ הורביץ, ואת מה שנשאר הוא לא יכול להרשות לעצמו להפסיד. גם במהלך של "תמות נפשי עם ‏פלישתים ואני חולדאי מחבק בחום את המצביעים הדתיים וסוגר הכל בשבת אז תצביעו לי", דווקא יגרום ‏להפסד קרוב מדי של 100% מצביעים חילוניים. לוז-לוז לחולדאי. מה קיבלנו בתל אביב? פתיחה של כל ‏החנויות בשבת, כי אין לו דרך אחרת. או הכל או כלום, ואין יותר דו"חות בשבת. החגיגה נגמרה, ואני באמת לא ‏מרחם על סופר באבא ואחרים. המחירים שלהם הם כמו עמלות הבנקים.‏

מי שעבר לגור בעיר הזו עבר אליה בשביל החופש להיות חופשי ‏מתי שהוא רוצה

לפתוח בשבת או לא? זה אזרחי? דתי? סוציאלי? הוויכוח הזה לעולם לא ייגמר בין כל הדעות והאמונה העיוורת. ‏מעט, אם בכלל, יזוזו מקו מחשבתם בנושא. עם כיפה או בלי, גם להיות חילוני סוציאלי או חילוני קפיטליסטי זו ‏אמונה עמוקה בדרך. אני לא בעד שניהם, אני בעד חופש הבחירה. התקדמנו קצת בחמשת אלפים שנות ‏אלוהות. מי שמאמין ממילא לא קונה בשבת, ובטח ובטח בקושי בתל אביב, ומי שכמוני, מאמין שאין אלוהים, ‏צריך לקבל את הזכות לקנות מתי שבא לו. מי שעבר לגור בעיר הזו עבר אליה בשביל החופש להיות חופשי ‏מתי שהוא רוצה, סליחה, לא מתי שהוא רוצה, אלא תמיד להיות חופשי, חופשי לקנות חלב ומאנץ' בארבע ‏לפנות בוקר בליל שבת. זו עיר ‏שהמלחמה היחידה שיש שם היא מול העירייה ומחלקת הקנסות והגרירות ‏הפיקטיביות. ‏זו עיר שבה כנראה אין צפירת חובה בכל העיר, בשישי עם כניסת השבת, ואני מדבר על פתח ‏תקווה.‏

העיר תל אביב מושתתת על היותה חילונית, לטוב ולגנאי. אם היא טובה להיות "משתמטת מגיוס", או "עיר ‏פרצים", או "העיר שלא נחה לרגע", היא גם טובה לחיות בלי כפייה דתית, בעיקר בלי כפייה דתית, כי זה לב ‏ליבו של הקונספט התל אביבי. כפייה דתית יש באלעד ובירושלים. סגירת חנויות בשבת, במנותק לגמרי מהחזון ‏הפיננסי, זו כפייה דתית פר אקסלנס. גם החלה של חוק סוציאלי על יום מנוחה מקובל לכולם, כי אדם עובד ‏צריך לנוח, זו כפייה מנותקת מהמציאות, ועם כל הכבוד וההערכה שיש לי למרב מיכאלי (ויש לי הרבה), גם ‏לקנות חיתולים בשבת זה חלק מהחיים, ולא כולם קונים מראש. תתפלאי, זה נגמר, גם המטרנה נגמרת, גם ‏האוכל של החתול נגמר בשבת. כשיהיו לך ילדים אולי תביני, אולי תדברי אחרת, או שתצרחי על הבנזוג למה ‏הוא לא קנה בשישי. ‏

שבת מנוחה זו מצווה דתית בלבד

יש לי שלל חוקים סוציאליים מתאימים לבעיות כאלו, בלי הבחירה עבורי מתי נוח לי לקנות ומתי לא. זה שווה ‏ערך לחוק החזיר. אין ולא אמורה להיות ממשלה דמוקרטית בעולם שתגיד לנתיניה מה הם רשאים לאכול ומה ‏לא, ולא ניכנס לסוגיה אם ממשלת ישראל דוגלת בדמוקרטיה. שבת מנוחה זו מצווה דתית בלבד. אם חשוב ‏כל כך להיות סוציאלי, אפשר לדאוג לשכר מינימום גבוה יותר, לתשלום גבוה יותר לשעות נוספות בשבת ולביטול ‏שעות נוספות בכלל במשק, כמו באירופה, מה שמגדיל את שוק העבודה. אפשר לחייב מעסיק לתת לעובד יום ‏מנוחה חלופי לשבת, וקנסות גבוהים למי שמונע את זה. גם נסיעה בתחבורה ציבורית בשבת זה בול סוציאלי ‏לכל מי שאין לו רכב בעיר הזו ואף אחד לא נזעק, ואני זוכר דווקא את ההפך. ‏

רוב העובדים בבתי הקפה בתל אביב, ולא רק, בימי שבת הם לא יהודים, ונגיד את האמת העירומה, הם ‏דרוזים וערבים. זו הדרך להתחמק מהחוק המפלה על יהודים לעבוד. הבעיות הכלכליות והגזרות הקשות מבית ‏מדרשה של אין עתיד מכריחים אנשים לעבוד משמרות בשישי ושבת, בשביל השכר הכפול. אין ברירה אמיתית ‏אלא לשרוד. המדינה לא יכולה לחנוק מצד אחד במיסים ומצד שני להגיד אל תלכו לעבוד, תתמודדו עם מה ‏שאין לכם. אף אחד לא רוצה לעבוד יותר ממה שהוא צריך, אבל ליותר ממחצית העם הזה, שמרוויח מינימום עד ‏ממוצע, אין אופציות אחרות. גם אני טחנתי משמרות בשבתות וחגים, וזה לא כיף גדול, אבל צריך כסף.‏

ומה ההבדל בין חנויות בגדים, לסופרים, לפיצוציות, לבתי המרקחת שהם רק פסיק קטן בתוך הפארם הגדול, ‏לבין מסעדות, לבין פארקים שעולים כסף? כולם עובדים בשבת, ואי אפשר לקנוס את מי שיכול לשלם הכי ‏הרבה. העיריות האחרות פוזלות מהצד ולומדות את הנושא. יש עוד תביעות דומות בדרך, לדוגמה, חנויות ‏שסגורות במרכזי הערים בשבת משלמות ארנונה כמו אלו שפתוחות גם בשבתות, והן מפסידות פעמיים. למה ‏מגיע להן להפסיד את הזכות להיות תחרותיים? הפסיקה אתמול הביאה אותנו להפרדת הדת מהמדינה, עד כדי ‏כך, ואני לא בטוח שאין כאן מחשבה תחילה בפסיקה הטכנית לתוצאת האמת שלה.‏

העיריות האחרות ילמדו את פתיחת כל תל אביב למסחר בלי קנסות, ויהיו חייבים לעשות גם כן. מי שירצה ‏יפתח, מי שלא, לא. מצד אחד אין קנסות, מצד שני לא צריך יותר אישורים. הכאב ראש עבר מהם להחלטת ‏החנות עצמה, ותודה לבית המשפט. מעכשיו הדת החרדית ממסדית-ממוסחרת לא תוכל יותר לכפות על ‏חנויות להיות סגורות, למעט המקומות החשוכים שבהם היא שולטת בערים, וכל הערים האלו הן הנכשלות ‏ביותר סוציאלית ופיננסית בישראל, ע"ע טבריה, בני ברק, ירושלים, אלעד, בית שמש…..ועוד ועוד.‏

הגענו לרגע האמת של ההחלטה הכי חשובה ביחסי המדינה לדת, אפילו שהיא מגיעה ממקום מוניציפאלי ‏בלבד. אם יחליט חולדאי על סגירת החנויות, הן ייפתחו בחוק עירוני חדש אצל ראש העיר הבא. לא יהיה קמפיין ‏אחר מלבדו, והפרדת הדת תתחיל באוקטובר. דחייה קלה של כמה שבועות, ותאמינו או לא, יתחיל להיות כאן ‏טוב יותר.‏

 ה-ל-ל-ו-י-ה!

[related-posts title="מאמרים נוספים של זיו טרנר"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן