Skip to content

השר ארדן כינה את היערכות העורף "סוג של בלגן"

"האנדרלמוסיה בהיערכות העורף תשתק את מערכת הביטחון בחירום" הזהיר גם ח"כ אלי ישי, יו"ר ועדת המשנה לבחינת מוכנות העורף לחירום, בוועדת החוץ והביטחון. בדיון שקיימה הוועדה התגלתה תמונה של בלבול, חוסר תיאום ומריבות על הסמכויות בעת חירום. "בפועל הגורמים בשטח מאוד מבולבלים. בשעת חירום אין לנו לא יכולת וגם לא סמכות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"סוג של בלגן". כך כינה היום השר להגנת העורף, גלעד ארדן, את התיאום וחלוקת הסמכויות בין כלל הגורמים האמונים על הגנת העורף. דבריו של השר ארדן נאמרו היום, בדיון שהתקיים בוועדת המשנה לבחינת מוכנות העורף לחירום, בוועדת החוץ והביטחון.

"הבעיה המרכזית שלנו היא שמשרד הביטחון והעומד בראשו אינם מציבים את נושא הגנת העורף בראש סדר העדיפויות שלהם", אמר השר ארדן. "המדינה למעשה קבעה את מבנה חלוקת האחריות והסמכות על הגנת העורף באופן כזה שאינו מאפשר מתן מענה אידיאלי בשעת חירום. אחריות העל בנושא אומנם מוטלת על שר הביטחון, אך בפועל בשעת חירום הוא יתקשה לתת מענה הולם".

"סוג של בלגן". השר להגנת העורף, גלעד ארדן (צילום: אתר הכנסת)
"סוג של בלגן". השר להגנת העורף, גלעד ארדן (צילום: אתר הכנסת)

עוד הוסיף השר ארדן: "נכון להיום אין הסדרה ברורה בדבר הסמכויות של המשרד להגנת העורף. יש כאן סוג של בלגן בין כלל הגורמים האמונים על הגנת העורף ובכלל זה, המשרד לביטחון פנים, ארגוני ההצלה, רשויות מקומיות משרד הביטחון והמשרד להגנת העורף. ישנם אין סוף ויכוחים וחילוקי דעות בדבר אופן חלוקת האחריות והסמכויות. ויכוחים אלו מובילים לכך שהפתרון שמוצע היום לעורף אינו מיטבי".

מנכ"ל המשרד להגנת העורף הוסיף בהקשר זה כי "בנקודת הזמן הנוכחית, למול מגוון האיומים על העורף, חייבת להיות רפורמה שתעביר את מכלול האחריות האזרחית על העורף לידי משרד ממשלתי אחד שהוא המשרד להגנת העורף. כל זמן שהחלטה כזו לא תתקבל התוצאה היא פגיעה ביכולת התפקוד וההגנה על העורף". ראש מטה השר להגנת העורף זיווה  איגר ציינה בהמשך כי "בפועל הגורמים שטח מאוד מבולבלים. בשעת חירום אין לנו לא יכולת וגם לא סמכות".

למול הטענות והדרישות של המשרד להגנת העורף, טען ראש מטה פיקוד העורף, תא"ל צביקה טסלר: "להבנתנו בצה"ל, האחריות הכוללת לנעשה בהג"א נמצא בידי הרמטכ"ל ושר הביטחון. כל ניסיון להביא לכך שמכלול האחריות לטיפול בעורף יעבור לידי המשרד להגנת העורף הוא תהליך מסוכן. לראיה, במהלך מלחמת השנייה כשהאחריות על הנעשה בעורף האזרחי בצפון המדינה לא היה בידי צה"ל ופיקוד העורף התוצאה הייתה כישלון". השר ארדן לא נשאר חייב והשיב: "הפיקוד מתבלבל בין בניין הכוח בשגרה לבין הפעלת הכוח בחירום. אין לנו כל כוונה לפקד על פיקוד העורף בחירום וגם לא על המשטרה. ואולם כל זמן שאנחנו נמצאים בשגרה, נדרשת פעילות של גורם אזרחי אחד שיגשר על הפערים ויסנכרן את הפעילות מול מכלול הגורמים לצורך היערכותם".

סגן ראש המטה לביטחון לאומי, זאב צוק רם, אמר כי על פי התפיסה המתגבשת במטה, לא נכון שהרמטכ"ל יעסוק בשעת חירום בטילים שנופלים על העורף. הוא התריע: "בתקציב שהוצע לשנת 2014 אין אפילו לא אגורה אחת לטובת רכש של ערכות מגן, תרופות וחיסונים. הפער הוא של 200 מיליון שקל שנדרשים רק לצורך האחזקה של קווי היצור. אם לא נקצה את הכסף, קווי היצור יסגרו ויהיה קשה מאוד להקים אותם מחדש".

יו"ר ועדת המשנה, ח"כ אלי ישי, סיכם את הדיון כשאמר: "יצאנו היום מהדיון יותר מבולבלים ממה שנכנסנו. עושה רושם שהבלגן חוגג. השינויים שהתקבלו בחלוקת האחריות על העורף בשעת חירום יוצרים אנדרלמוסיה שבסופו של דבר תשתק את יכולת התפקוד של מערכת הביטחון. אני יוצא היום מהדיון הרבה יותר מודאג. אנחנו חייבים להביא לכך שראש הממשלה יקבל כבר בתקופה הקרובה הכרעה ברורה בידי מי מצויה האחריות והסמכות על  הגנת העורף".

1 Comment

  1. רני
    26 ביוני 2013 @ 18:21

    מתנצל על החדירה. אבל יש ויכוח ברשת עם החיזבאללה היה שותף לקרבות בצידון.
    הנה העיתונאים שטוענים שאכן כך כותבים. יש כאן ודאי כמה שמכירים את הסביבה
    ואת הקיצורים:
    I asked Mr. Blanford and Mr. Prothero if they’d like to respond to the question of how they were able to get this story when no one else reported on the presence of Hizbullah fighters. They sent me the following statement, which I publish with their permission.

    **

    On Sunday night in preparation for Monday’s reporting in Sidon, Nick figured as a back-up plan approaching Abra from the east if it was too difficult to get to Abra from the west – the city – side. After tooling around for a bit in central Sidon Monday morning, it seemed the eastern approach was the one to go for. Bit of a schlep, but Nick knows the roads through Joun across the Bisri river and then hitting the Jezzine-Sidon road near Anan, then back through Kfar Falous toward Sidon. It took a little under an hour.

    When we reached the western end of Majdalyoun and the bangs were getting loud, we parked up and continued on foot. We weren’t expecting to see any Hezb fighters, just wanted to get closer to the action. But after a couple of hundred meters as we entered the outskirts of Abra, some guy yelled at us to get off the road. He was hanging out with about seven or eight other guys all dressed in paramilitary clothing, some with yellow ribbons and very obviously Hezbollah. They were paranoid about our cameras and didn’t know what to do with us at first. But the sniping had picked up and so they said we could stay.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן