Skip to content

קווי הלילה תורמים לירידה בתאונות הדרכים

חום יולי אוגוסט מוציא את הנוער והצעירים לבילויי לילה אפופי אלכוהול. בכל שנה נהרגים בממוצע כעשרים בני אדם בשעות הלילה בערים, ובאזורים בהן פועלים קווי לילה, חלה ירידה משמעותית בשיעור הנפגעים - כ-6 אחוזים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החופש הגדול החל ואלפי בני נוער פוקדים את מקומות הבילוי, בכל לילה. דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אשר נכתב על ידי ד"ר יניב רונן, קובע כי בערים שבהן מופעלים קווי הלילה, הייתה בשנים האחרונות ירידה משמעותית במספר תאונות הדרכים עם נפגעים. הדוח מתבסס על תאונות קשות (תאונות עם הרוג או פצוע קשה), ומתבסס על נתוני המשטרה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

הדוח מצביע על האפקטיביות הרבה של "קווי הלילה" בצמצום תאונות הדרכים בערים בהן הם פועלים. בין היתר, המחקר ערך השוואה בין מספר תאונות הדרכים עם נפגעים בשנת 2010 במקומות בהם ישנם קווי לילה, לעומת מספר תאונות הדרכים עם נפגעים באותו המקום בשנת 2006, כאשר עדיין לא היו קווי לילה. המחקר לקח בחשבון גם את הירידה במספר התאונות הכללי בשנים אלו.

על פי התוצאות, אפשר לראות כי בכל הארץ הייתה ירידה במספר תאונות הדרכים (ירידה של 15%) אולם הירידה בשיעור התאונות בירושלים, תל אביב-יפו וחיפה – ערים בהן פועלים קווי הלילה – הייתה גדולה יותר באופן מובהק (ירידה של 21%). לכן, יש להניח כי לקווי הלילה יש תרומה לירידה בתאונות עם נפגעים באזורים בהם הם מופעלים, ומכאן גם להפחתה במספר הנפגעים בנפש. המשמעות היא כי בערים בהן מופעלים קווי הלילה, הייתה ירידה במספר תאונות הדרכים הגדולה בכ-40% מהירידה במספר התאונות בכלל הערים.

מהדוח עולה כי בחיפה מתקיים הפער המשמעותי ביותר בנתונים, כלומר – השפעת קווי הלילה על ירידת מספר תאונות הדרכים בעיר היא הגבוהה ביותר בארץ. בסה"כ, ירד מספר תאונות הדרכים בחיפה ב-39% בתאונות עם נפגעים בזמן הפעלת קווי הלילה. גם בירושלים חלה ירידה משמעותית של 11% בתאונות עם נפגעים בזמן הפעלת קווי הלילה.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "על המדינה מוטלת האחריות לדאוג לתחבורה ציבורית בשעות הלילה כדי שכל מי שיוצא לבילוי בלילה יוכל לחזור בבטחה לבתו. פרויקט קווי לילה הוכח כמפחית באופן דרמטי את מספר תאונות הדרכים. לקראת הקיץ בו עולה משמעותית מספר המבלים בשעות הלילה, אני קורא לכל ראשי הערים והרשויות המקומיות שבעריהם עדיין לא פועלים קווי הלילה, להצטרף לפרויקט ולהציל חיים".

מנתוני אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה:

• בשעות הלילה, בין השעות 22:00-04:00, נפגעים מדי שנה בממוצע 2,328 בני אדם בגילאי 15-34, בערים (הנתונים מתייחסים לשנים 2003-2012).
• מדי שנה נהרגים בממוצע כ-19 בני אדם בגילאים 15-34, בתאונות דרכים בשעות הלילה (22:00-04:00), בערים.
• בשנת 2012 נפגעו בתאונות דרכים בשעות הלילה 1447 בני אדם (15-34), מתוכם 18 בני אדם נהרגו ועוד 90 בני אדם נפצעו קשה.

מניתוח הנתונים בהתפלגות לפי ערים בגילאים 15 עד 34 עולה:

• בתל אביב נפגעו 239 צעירים בתאונות דרכים בשעות הלילה, שניים מהם נהרגו ועוד 19 נפצעו קשה.
• בירושלים נפגעו 158 צעירים בתאונות דרכים בשעות הלילה, מתוכם 14 נפצעו קשה.
• בחיפה נפגעו 85 צעירים בתאונות דרכים בשעות הלילה, מתוכם שני בני אדם נפצעו קשה.
• בבאר שבע נפגעו 70 צעירים בתאונות דרכים בשעות הלילה, אדם אחד נהרג ועוד שלושה נפצע קשה.
• באשדוד נפגעו 50 צעירים בתאונות דרכים בשעות הלילה, אדם אחד נהרג ועוד אחד נפצע קשה.

בחודשי הקיץ רבים נוהגים לפקוד את מרכזי הבילוי. חופשת הקיץ ואווירת החופש אצל הצעירים טומנות בחובן סכנות גדולות, בהן נהיגה תחת השפעת אלכוהול ונהיגה בעייפות.

בשנת 2007 החל לפעול שירות "קווי לילה" של משרד התחבורה, שנועד לאפשר לצעירים לצאת ולבלות ואף לשתות אלכוהול ללא צורך לנהוג הביתה. קווי הלילה מציעים נסיעה בתחבורה ציבורית בשעות הקטנות לאזורי הבילוי ובחזרה.

כיום בפרויקט ישנם 41 קווי לילה הפועלים ב- 55 ערים ורשויות מקומיות מעפולה ועד לבאר שבע. הקווים מופעלים על ידי משרד התחבורה וחברות התחבורה הציבורית והנסיעה בהם היא בעלות של נסיעה רגילה בתחבורה הציבורית, בכל אמצעי התשלום התקפים בשעות היום, כולל הנחות, כרטיסיות וכרטיסי "חופשי חודשי".

קווי הלילה פועלים בלילות חמישי ומוצאי שבת מחצות עד 04:00 כאשר בחופשת הקיץ ובימי חופשות התלמידים, מתבצע תגבור הקווים לכל ימות השבוע.

את רשימת הערים בהן פועל שירות 'קווי לילה' ניתן למצוא באתר קווי לילה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן