Skip to content

נתניהו: "כל הסכם יובא להכרעת העם"; קרי: "השגנו התקדמות"

למרות שעזב את האזור ללא הסכמה על מפגש פסגה, בין נתניהו לאבו מאזו, קרי מרוצה: "אני יודע לזהות התקדמות כשאני רואה אחת, ואני רואה התקדמות. המשא ומתן נמצא בהישג ידנו. אני מרוצה וגאה מהעבודה שעשינו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"כל הסכם, אם יושג, יובא להכרעת העם". כך מבטיח ראש הממשלה, בנימין נתניהו. ראש הממשלה, שאמר זאת בפתח ישיבת הממשלה, חזר והביע את נכונותה של ישראל, להיכנס מיד למו"מ עם הפלסטינים, ללא תנאים מוקדמים.

בינתיים מתברר כי חרף מסע הדילוגים האינטנסיבי, שערך מזכיר המדינה, ג'ון קרי, מאז יום חמישי – הוא עזב את האזור, בחזרה לוושינגטון, ללא סיכום על מועד לפגישה בין אבו מאזן לנתניהו. למרות זאת ניסה קרי לשדר אופטימיות, עם עזיבתו – וסיכם את ימי ביקורו באזור באמרו: "השגנו התקדמות. הפערים בין הצדדים הצטמצמו".

פגישת הצוותים של נתניהו וקרי במוצאי שבת (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
פגישת הצוותים של נתניהו וקרי במוצאי שבת (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"קיימתי פגישה שלישית עם מזכיר המדינה קרי אתמול עד לפנות בוקר, יחד עם עמיתיי לצוות המו"מ", אמר נתניהו. "ישראל מוכנה להיכנס למו"מ ללא דיחוי, ללא תנאים מוקדמים. אנחנו לא מערימים שום חסמים על חידוש שיחות הקבע והסדר שלום בינינו לבין הפלסטינים, ויש דברים שאנחנו נעמוד עליהם בעוצמה בשיחות עצמן ובראשם הביטחון. לא נתפשר על הביטחון ולא יהיה שום הסכם שיסכן את ביטחונם של אזרחי ישראל, ואני מאמין, אני חושב שזה הכרחי, שכל הסכם, אם יושג, יובא להכרעת העם".

מזכיר המדינה, קרי, סיכם את ביקורו ברוח אופטימית: "שני המנהיגים ביקשו ממני להמשיך במאמצים", אמר. "בקשתם ממני לחזור לאזור להשלים את המהלך מוכיחה שהם נכונים להמשיך ולהתקדם. אני יודע לזהות התקדמות כשאני רואה אחת, ואני רואה התקדמות. המשא ומתן נמצא בהישג ידנו. אני מרוצה וגאה מהעבודה שעשינו. ראש הממשלה ואני עבדנו עד השעות הקטנות של הלילה, כך גם עם יו"ר הרשות. לא אכנס לפרטים, אך אני יכול להגיד שאנו מחויבים לדרך. התרשמתי מהמחויבות, מהרצינות והנכונות של המנהיגים למצוא פתרון. צריך לקבל החלטות קשות, החלטות אמיצות. אני מרגיש מעודד מהרצינות ומהעודה שהצוותים נחושים למציאת פתרון".

"צריך לקבל החלטות קשות ואמיצות". ג'ון קרי. (צילום: מעמוד הפייסבוק של שגרירות ארה"ב בישראל)
"צריך לקבל החלטות קשות ואמיצות". ג'ון קרי בדרכו חזרה לוושינגטון. (צילום: מעמוד הפייסבוק של שגרירות ארה"ב בישראל)

עם זאת הדגיש קרי כח הזמן דוחק. "אין לנו זמן", אמר. "הזמן מאיים על המצב בשטח. זה מוביל לאי אמון, מאפשר לגורמים עוינים להשפיע ומאפשר גם לציניות להתגבר ולחלון להיסגר. המטרה שלנו היא לחדש את המשא ומתן על הסכם הקבע – לא רק כדי לנהל משא ומתן, אלא כדי להשיג פתרון שיוביל לשתי מדינות לשני עמים. זה יחזק את ביטחון ישראל ואת עתידה כמדינה יהודית וייתן לפלסטינים אפשרות לממש את השאיפות שלהם".

ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג: "על ראש הממשלה נתניהו להתייצב בפני הכנסת, ולהסביר לציבור את היעדר פריצת הדרך בשיחות עם ג׳ון קרי בשלב זה. בנוסף לכך, נתניהו צריך לפרט אילו מחוות וצעדים הוא מוכן לנקוט, על מנת לצמצם את הפערים למציאת הנוסחה להשקת מו״מ ישיר עם הפלסטינים. אסור לראש הממשלה להרים ידיים, ואם צריך שיעשה מאמץ נוסף, שיעשה זאת. זה קשה, אך זה ייתכן וזה אפשרי".

בינתיים, בארגון נפגעי פעולות האיבה אלמגור אומרים כי בידם רשימה של 120 מחבלים שאבו מאזן דורש לשחרר. בין המחבלים האלה:

  • אבו-חרביש סאלם סלימאן מחמוד ואדם אברהים גומעה גו'מעה שזרקו ב-30 באוקטובר 1988 בקבוקי תבערה על אוטובוס נוסעים בכביש הבקעה, סמוך ליריחו – וגרמו למותם של רחל וייס ושלושת ילדיה הפעוטים ושל דוד דלהרוזה, חייל שניסה לחלצם מהאוטובוס הבוער ונספה.
  • צלאח חליל אחמד אברהים  שהשתתף ברצח ההיסטוריון פרופסור מנחם שטרן בעמק המצלבה בירושלים. הרצח התרחש ב-22 ביוני 1989, כשפרופסור שטרן עשה את דרכו ברגל מביתו לאוניברסיטה בגבעת רם – וכשעבר בעמק המצלבה נרצח בדקירות סכין על ידי שני מחבלים.
  • אבו-דחילה חסן עתיק שריף שדקר למוות את מעסיקו, אבי אושר, שהעסיקו במשך 18 שנה. הרצח אירע ב-28.06.1991 במטע התמרים של מושב משואה, אותו ניהל אבי אושר. בין משפחת הרוצח למשפחתו של אבי אושר היו עד אז יחסי ידידות, שכללו ביקורי משפחות הדדיים.
  • עיסא מוסא עיסא מחמוד שהשתתף בחטיפתו ורציחתו של חייל שהיה בדרך מביתו לבסיסו. בנוסף, השתתף בדריסת שני חיילים במטרה להביא למותם. בפועל הביאה הפעולה לפציעתו באורח קשה של אחד החיילים. כמו כן השתתף בירי לעבר מכונית משטרה והביא למותם של שני שוטרים שהיו בה באותה שעה דניאל חזות ומוטי ישראל ז"ל. במועד אחר, השתתף בירי לעבר מכונית משטרה והביא לפציעתו באורח קשה של שוטר שהיה בה.

בארגון אלמגור אומרים כי ביקשו משרת המשפטים ציפי לבני להיפגש עימם אך עד כה לא נענו. "שחרור מחבלים הורס את כושר ההרתעה", אומרים בארגון אלמגור. "שחרור מחבלים גם מגדיל את העוול המוסרי והמשפטי כלפי הנפגעים. יש כאן פגיעה בנורמות הבסיסיות של מדינה מתוקנת, שומרת חוק". בהודעה אישית לרה"מ נתניהו, אומרים בארגון נפגעי הטרור: "אתה שילמת כבר לפלסטינים יותר מכל ממשלה אחרת – כולל מחבלים עם דם על ידיהם.  אל תוסיף חטא על פשע".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן