Skip to content

פתרונות טכנולוגיים המסייעים לחולי סוכרת נעורים

הפרויקט שזכה במקום הראשון בתחרות, במסגרת תכנית Zell ליזמות במרכז הבינתחומי, הוא פרויקט DiaBook, אפליקציית e-Book אינטראקטיבית ללימוד ילדים סוכרתיים ובני משפחותיהם על המחלה ודרכי ההתמודדות עמה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשבוע שעבר התקיים בקמפוס המרכז הבינתחומי ערב הסיום של הפרויקט המשותף של תכנית Zell ליזמות במרכז הבינתחומי הרצליה, האגודה לסוכרת נעורים (סוג 1) בישראל ויחידת החדשנות בפירמת ראיית החשבון דלויט בריטמן אלמגור זהר. במהלך הערב הוצגו פרויקטים אשר עסקו בפיתוח פתרונות טכנולוגיים המיועדים לסייע ולהקל על חיי חולי סוכרת נעורים ומשפחותיהם, ונבחר פרויקט זוכה.

הפרויקט הזוכה
הפרויקט הזוכה

הפרויקט ארך כחודש, וכלל 37 סטודנטים מצטיינים במרכז הבינתחומי המועמדים להשתתף בתכנית ליזמות. תוצרי הפרויקט כללו תשעה מיזמים שונים בתחום. הפרויקט שזכה במקום הראשון בתחרות הוא פרויקט DiaBook, אפליקציית e-Book אינטראקטיבית ללימוד ילדים סוכרתיים ובני משפחותיהם על המחלה ודרכי ההתמודדות עמה.

DiaBook ספר אלקטרוני אינטראקטיבי המיועד לילדים צעירים בגילאי 4-12 אשר אובחנו לאחרונה בסוכרת או שיש להם קרוב משפחה חולה בסוכרת, המספק להם מידע על המחלה ודרכי התמודדות. המוצר אינו רק מדריך חינוכי, אלא גם מספק להורים את הכלים הנחוצים להם לגשת לילדיהם ולפתוח ערוץ לדיון בריא על אודות המחלה. הספר משלב עובדות שימושיות, הומור והנאה כדי לעניין ילדים צעירים, תוך העברת מידע חיוני שתורם ליכולתם של הילדים לטפח את העצמאות שלהם.  

הסטודנטים הזוכים עם ליאון קופלר, נשיא האגודה לסוכרת נעורים (מימין) ומדי יעקבזון, מנכ"לית האגודה
הסטודנטים הזוכים עם ליאון קופלר, נשיא האגודה לסוכרת נעורים (מימין) ומדי יעקבזון, מנכ"לית האגודה

תיאור קצר של שמונת הפרויקטים הנוספים שהוצגו באירוע:

Calm and Go: מטרת המיזם היא להפחית חרדה של מטופלים שנגרמת מכך שהם אינם יודעים האם במקרה חירום ישנו טיפול רפואי זמין כגון בתי מרקחת ורופאים שמטפלים בסוכרת. לשם כך הם יצרו אפליקציה לסמארטפון, שבשילוב מספר כלים פשוטים תאפשר למטופל להיות תמיד מוכן ומיודע לאפשרויות הטיפול הרפואי שקיימות בסביבתו. 

SweetSleep: הקושי בגילוי וטיפול במצבי היפוגלקמיה בזמן השינה הוא אתגר משמעותי עבור חולי סכרת, ומהווים מקור למתח וחשש עבור החולים ומשפחותיהם. לכן sweetsleep המציאו קליפס לאצבע שמתקשר עם אפליקציה לסמארטפון. האפליקציה תתריע בפני החולה ו/או אדם נוסף על קצב לב גבוה (שנגרם מהיפוגלקמיה), ובכך תספק פתרון פשוט ונוח לצורך הקריטי הזה. 

The Diabetes World: ילדים סוכרתיים חולי סוכרת סובלים פעמים רבות מבעיות חברתיות עקב תפיסות מוטעות בנוגע לאורח החיים של חיי סוכרת. כדי להתמודד עם הקושי, קבוצה זו מציעה חוויה כיפית ואינטראקטיבית להכרת עולם הסוכרת, בדמות מרכז מבקרים מודרני שמוקדש כולו להכרת המחלה. באמצעות תחנות שונות ומגוונות, המרכז יאפשר למבקרים ללמוד, להבין ולהרגיש כיצד זה מרגיש להיות חולה סוכרת סוג 1, ויעודד אורח חיים בריא בקרב המבקרים. 

DIDI'S WORLD: לילדים יש מחסור בקבלת מידע וכלים להתמודדות עם המחלה שלהם בגלל גילם הצעיר. יוזמי "עולמה של דידי" שואפים ליצור גשר בין הילדים למחלה ממנה הם סובלים באמצעות פורטל מחשב אינטראקטיבי. דידי, דמות ממוחשבת, תנחה את הילדים ותלווה אותם החל משלביה הראשונים של המחלה עד להבנה מלאה של האתגרים הקשורים לחיים עם סוכרת. 

Trusty: אפליקציה וירטואלית שעוזרת לילדים סוכרתיים לפתח אחריות אישית בנוגע למחלה שלהם, וליהנות תוך כדי התהליך. Trusty  מציעה גישה חדשה לחיזוק תפיסת האחריות האישית של ילדים, בכך שהיא מאפשרת לילדים חולי סוכרת ללמוד איך לטפל בעצמם, ע"י טיפול בחיית המחמד הווירטואלית, "טראסטי". האפליקציה תעזור לילדים להתמודד עם מצבים יומיומיים כגון הכנת ארוחה והתמודדות עם היפוגלקמיה. 

D-Angels: חולים בסוכרת סוג 1 נאלצים להיעזר במכשור רפואי בחיי היום-יום. מעל 70% מחולי הסוכרת נתקלים לפחות פעם בחודש בבעיה כשהם שוכחים חלק מהציוד בבית, או שהוא אוזל מבלי ששמו לב לכך. D-Angel היא אפליקציה קהילתית לחולי סוכרת סוג 1, המספקת להם את הציוד הנחוץ בעת הצורך. היא מאפשרת להם לפרסם בקשות אנונימיות לעזרה, ואז לבחור אם ברצונם להיעזר בחולי סוכרת שנמצאים בקרבתם או בנקודות Angel באזורם. 

EZdine: חולי סוכרת נדרשים לחשב את צריכת הפחמימות שלהם ולהזריק כמויות מדויקות של אינסולין כדי להתמודד עם המחלה בחיי היום-יום שלהם. לכן, אכילה במסעדות היא לעתים מורכבת  מכיוון שספירת הפחמימות משוערת, לנוכח חוסר השליטה של הסוכרתיבמרכיבי המנות. EZdine היא אפליקציית מיקום המספקת לחולי הסוכרת מידע מדויק אודות כמויות הפחמימות במנות שהם מזמינים ובכך היא מקלה על חווית האכילה מחוץ לבית. האפליקצייה תשתף פעולה עם מסעדות, אשר יפרטו את הרכבי המנות שלהן וכן תשתמש ב- Crowed Sourcing. 

Diabetify: כיום, מכשירי ניטור גלוקוז (CGM) מציגים לסוכרתיים נתונים על רמות הסוכר בדמם. לכן חולי סוכרת נדרשים להיוועץ במכשיר זה, מספר פעמים ביום. Diabetify מאפשרת גישה נוחה יותר לנתונים שהסנסור מציג ע"י שליחת הנתונים ישירות לצג הנייד. אפליקציית Diabetify מושכת מידע מה-CGM ומשדרת אותו היישר למכשירי הסמארטפון של חולי הסוכרת. האפליקציה מאפשרת גישה מהירה ודיסקרטית לנתונים.

הסטודנטים הציגו את עבודותיהם בפני פאנל שופטים שכלל את: ליאון קופלר, נשיא האגודה לסוכרת נעורים ובעלים של חברת סופר-פארם; מדי יעקבזון, מנכ"לית האגודה לסוכרת נעורים; רו"ח ישראל נקל, שותף וראש מגזר מוצרי צריכה Deloitte בריטמן אלמגור זהר; רו"ח טל חן, שותף וראש מגזר ההיי-טק Deloitte בריטמן אלמגור זהר; פרופ' יאיר טאומן, מנהל אקדמי תוכנית Zell  ליזמות במרכז הבינתחומי הרצליה; עו"ד ליאת אהרונסון, מנהלת תוכנית Zell ליזמות במרכז הבינתחומי הרצליה, וכן נציגים נוספים משלושת הגופים.

בתום האירוע, הביע ליאון קופלר את הערכתו הרבה בפני הסטודנטים המשתתפים וציין כי הוא מאמין שהפרויקטים אכן מעניינים להמשך פיתוח, והצהיר כי בכוונת JDRF ישראל להעביר תקצירים של המיזמים ל-JDRF העולמי על מנת לבחון השקעה כספית במיזמים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן