Skip to content

הושקה הפעלת מסלקה פנסיונית: תשופר הנגישות למידע

המסלקה המושקת לראשונה תאפשר קבלת מידע פנסיוני, ניוד חסכונות בין גופים שונים ותייעל את השירות לחוסכים. בכך יימנעו טעויות בהפקדה ואיבוד כספים פנסיוניים והמעסיק יקבל אישור על פעולותיו בזמן אמת. המסלקה קמה ביוזמת אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר ותפעיל אותה חברת סוויפטנס
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
פרופ' עודד שריג. המסלקה תאפשר את הפיכת החזון למציאות
המסלקה תאפשר את הפיכת החזון למציאות. פרופ' שריג

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פרופ' עודד שריג, יחד עם חברת סוויפטנס מבית נס טכנולוגיות, הכריזו היום על הפעלת המסלקה הפנסיונית. המסלקה החדשה, שקמה ביוזמת אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, תחולל מהפכה בחיסכון הפנסיוני על ידי שדרוג תשתיות ושיפור הנגישות למידע.

המסלקה תציג נתונים מלאים על חסכונות פנסיוניים לחוסכים ותאפשר ניוד חסכונות בין גופים שונים באמינות ובמהירות. המסלקה תייעל את תהליכי העבודה בחברות ביטוח ובקרנות פנסיה ותשדרג את הייעוץ הפנסיוני הניתן לחוסכים באמצעות מידע זמין שיועבר מחברות הביטוח וקרנות הפנסיה על לקוחותיהם.

תקל על כל השחקנים בשוק

המסלקה תקל על כל השחקנים בשוק – יצרנים (חברות הביטוח), מפיצים ומעסיקים, ובעיקר תסייע לחוסכים לקבל החלטות מושכלות לגבי החיסכון הפנסיוני שלהם. המסלקה תוזיל עלויות ותצמצם את הטעויות במידע המועבר. המסלקה תייצר תשתיות טכנולוגיות מתקדמות משותפות לגופים מוסדיים, ליועצים וסוכנים פנסיוניים, ותסדיר את הליכי העבודה ביניהם. המסלקה תמנע טעויות בהפקדה, תמנע איבוד כספים פנסיוניים ותאשר בזמן אמת למעסיק על פעולותיו.

תופעל בשלבים

כדי לבנות את המיומנויות הטכנולוגיות הנדרשות לשוק דיגיטלי בצורה מבוקרת, המסלקה תופעל בשלבים: בשלב הראשון, המופעל כעת, יועבר מידע מהגופים המוסדיים לבעלי רישיונות לייעוץ ושיווק פנסיוני. בשלב השני, חוסכים שיפנו יקבלו מידע. בשלב השלישי תעביר המסלקה כספים בין גופים המפעילים את שוק החיסכון הפנסיוני. בשלב הרביעי גם מעסיקים יוכלו להעביר כספים באופן בטוח ומסודר עבור עובדיהם.

צעד חשוב ליצירת תחרות

מפעילת המסלקה היא חברת סוויפטנס, מבית חברת נס טכנולוגיות, זוכת המכרז להקמת המסלקה.

מיקי לוי (צילמה: ציפי מנשה)
מיקי לוי (צילמה: ציפי מנשה)

סגן שר האוצר, מיקי לוי: "הקמת המסלקה היא צעד חשוב שיתרום ליצירת שוק תחרותי. המהלך משקף את מחויבות משרד האוצר לוודא שכספי הפנסיה של החוסכים ינוהלו באופן יעיל ושקוף".

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון, פרופ' עודד שריג: "אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון מוביל מהלך להפיכת שוק החיסכון הפנסיוני לדיגיטלי ומודרני. המסלקה תאפשר את הפיכת החזון למציאות, תשפר את השירות לחוסכים ותפחית עלויות תפעול".

מנכ"ל נס טכנולוגיות ונשיא נס ישראל, עופר שגב: "פרויקט המסלקה הפנסיונית מעיד על היותה של נס שחקנית מפתח בביצוע פרויקטים אסטרטגיים רחבי-היקף ברמה הלאומית. יחד עם משרד האוצר נגשים את החזון של זירה פנסיונית משוכללת, אקטיבית וזמינה לכל אזרח".

מנכ"לית חברת סוויפטנס, שרון קורן: "אני גאה על כך שחברת סוויפטנס מבית נס טכנולוגיות, בשיתוף עם משרד האוצר והשותפים למהלך מקרב הגופים המוסדיים, הצליחה להעמיד מערכת כה מורכבת בזמן שיא של שמונה חודשים".

שאלות ותשובות

מה היא מערכת סליקה פנסיונית?
תשתית טכנולוגית להנגשת מידע וביצוע פעולות במוצרי פנסיה וגמל.

מדוע צריך מסלקה פנסיוניות?
המסלקה תאפשר לכל חוסך לקבל מידע על החיסכון הפנסיוני שלו ולבצע פעולות באופן פשוט, זול ואמין. המסלקה תגביר את יעילות ודיוק הפעולות, תוזיל עלויות ותנגיש ייעוץ פנסיוני לכלל האוכלוסייה.

אילו סוגי שירותים ניתן לקבל מהמסלקה הפנסיוניות היום ואילו שירותים יינתנו בעתיד?
שלב ראשון (28.6.2013) – יועצים פנסיונים וסוכני ביטוח יקבלו מידע על מוצרי ביטוח מנהלים פנסיה וגמל של לקוחותיהם מחברות ביטוח גמל ופנסיה.
שלב שני (בעוד כשנה) – חוסכים יקבלו מידע אודות מוצרי פנסיה וגמל ישירות מהמערכת. חוסכים, סוכני ביטוח ויועצים פנסיונים יעבירו בקשות לביצוע פעולות באמצעות המערכת
שלב שלישי (בעוד כשנה חצי) – חוסכים, סוכני ביטוח ויועצים פנסיונים יפקידו כספים בחסכונות ביטוח פנסיה וגמל ויעבירו כספים בין מוצרים שונים.
שלב רביעי (בעוד כשנתיים) – מעסיקים יפקידו תשלומי פנסיה לעובדיהם.

מחיר השימוש במסלקה?
המשתמשים ישלמו על כל פעולה לפי מחירון שנקבע במכרז.

האם המידע שעובר במסלקה מאובטח?
המסלקה משמשת כצינור להעברת מידע בלבד ולא תשמש כמאגר מידע. נושא אבטחת המידע טופל באופן מיוחד, והמסלקה פועלת באישור הרשות למידע טכנולוגיה ומשפט.

מי מפעיל את המסלקה?
חברת סוויפטנס, שהיא חברת בת של נס ישראל, זכתה במכרז שפרסם הממונה על אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון ובפיקוח האגף לתקופה של 10 שנים.

האם המסלקה הפנסיונית אחראית לחסכונות הפנסיוניים שלי או למידע שעובר באמצעותה?
לא, המידע המועבר הוא באחריות חברות ביטוח, פנסיה וגמל. המסלקה משמשת מעין צינור להעברת מידע ואינה מאמתת את הנתונים.

מה ההבדל בין המסלקה הפנסיונית לבין אתר האינטרנט של משרד האוצר למציאות כספים אבודים?
אתר האינטרנט של משרד האוצר למציאות כספים אבודים, נותן אינדיקציה לקיום כספים בחסכונות לא פעילים. המסלקה מאפשרת לכל אחד לקבל מידע מלא, הכולל בין היתר מצג של כל הכספים שנצברו, לגבי החיסכון הפנסיוני שלו, חשבונות פעילים ושאינם פעילים, באמצעות פורטל אינטרנט ומבלי להזדקק לפנייה ישירה לגופים מוסדיים.

איזה מידע אקבל באמצעות המסלקה הפנסיונית?
המסלקה הפנסיונית מציגה מידע מפורט על מוצרים פנסיונים: קרנות פנסיה, קופות גמל, ביטוחי מנהלים, קרנות השתלמות ומוצרי ריסק מוות ואבדן כושר עבודה.
ניתן לשלוח למסלקה שני סוגי בקשת מידע:
1. מידע כללי מכל הגופים המוסדיים;
2. מידע על מוצר פנסיוני מסוים, כאשר יודעים את פרטי המוצר (מספר פוליסה או מספר חשבון).

האם כל אחד יכול לבקש מידע על החסכונות הפנסיוניים שלו באמצעות המסלקה הפנסיונית?
בשלב הראשון רק בעלי רישיון יקבלו מידע, עבור לקוחותיהם בשלבים הבאים, חוסך יוכל לפנות למסלקה בעצמו ולקבל את המידע.

האם המידע על חסכונות פנסיוניים נשמר במסלקה ואיך אפשר לדעת שהמידע לא יגיע לאנשים שלא אמורים לראות אותו?
המידע אינו נשמר במסלקה. המסלקה היא צינור להעברת מידע ואינה רשאית לשמור מידע. לכן, לאחר 7 ימים, המסלקה מוחקת את המידע שברשותה. בנוסף, חוסך יוכל לקבל מהמסלקה פירוט של בעלי הרישיון שחיפשו מידע לגביו.

האם ניתן להעביר באמצעות המסלקה הפנסיונית כספים או לבצע פעולות בחסכונות הפנסיוניים שלי?
ניתן יהיה לבצע פעולות באמצעות המסלקה החל מהשלב השני לפעילות המסלקה (בעוד כשנה מהיום). העברת כספים תתאפשר החל מהשלב השלישי, בעוד שנה וחצי.

האם מסלקה פנסיונית מחליפה את הצורך לפנות לחברות ביטוח, פנסיה וגמל שמנהלים את החסכונות הפנסיוניים שלי?
החל מבעוד כשנה, המסלקה תאפשר לכל חוסך לפנות, בקלות וביעילות, לכל חברות הביטוח, הגמל והפנסיה לקבלת מידע ולביצוע פעולות בחיסכון פנסיוני באמצעות אתר האינטרנט. כמובן שניתן יהיה לפנות גם באופן ישיר לחברות ביטוח ובתי השקעות.

האם המסלקה הפנסיונית מספקת המלצה מה כדאי לעשות עם החסכונות הפנסיוניים שלי?
לא. כדי לקבל המלצה יש לגשת לסוכן ביטוח או יועץ פנסיוני שמתמחה בנושא.

האם פרטי החסכונות שלי גלויים לכולם?
לא. בשלב א (החל מ 28.6.2013), פרטי החסכונות יהיו גלויים רק לסוכן או ליועץ שקיבל ממך הרשאה וייפוי כוח.
בשלב ב (בעוד כשנה), גם החוסך עצמו יוכל לצפות בפרטי החיסכון הפנסיוני שלו.

איך המסלקה תדע לזהות מי פנה לקבל מידע?
כדי לשמור על סודיות מידע ופרטיות, נקבעו תהליכי אימות מחמירים של פונה באמצעות תקנות אבטחת מידע והוראות שאושרו גם על ידי משרד המשפטים. האימות מתבצע באחת משלוש אפשרויות:
1. אימות פרטיי כרטיס אשראי (לרבות מספר CV) באמצעות מערכת שב"א של בנק ישראל;
2. אימות פרטים מוכמנים של החוסך במרשם האוכלוסין (יתאפשר בעתיד);
3. זיהוי באמצעות תעודת זהות חכמה שהונפקה על ידי משרד הפנים (יתאפשר בעתיד).

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן