Skip to content

החל מהיום: חוק רישיון נהיגה מדורג

לאחר שש שנים של דיונים נכנס לתוקפו חוק רישיון נהיגה מדורג. החוק מאריך למעשה את חובת הליווי רק בשלושה חודשים בשעות הלילה, אך פוטר מליווי נהגים חדשים מעל גיל 24
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבוקר,1 ביולי 2013, נכנס לתוקפו חוק רישיון נהיגה מדורג, אשר מאריך את תקופת הליווי לנהגים צעירים. למעשה, בחודשים הראשונים מרגע קבלת רישיון הנהיגה, מוחלות מגבלות רבות על הנהגים הצעירים וככל שנצבר ניסיון בתנאים בטוחים יחסית, והצעירים מסוגלים להתמודד עם מורכבות הנהיגה ובסיכונים הכרוכים בה, מסירים את המגבלות.

התקנות החדשות מבקשות לקבוע כי אפשר יהיה ללמוד נהיגה כבר מגיל 16 וחצי, ובגיל 16 ותשעה חודשים רשאים לגשת לטסט.

אפשר ללמוד נהיגה כבר מגיל 16 וחצי
אפשר ללמוד נהיגה כבר מגיל 16 וחצי

על פי התקנות, נהג צעיר ינהג עם מלווה במשך 50 שעות לפחות, הכוללות 20 שעות נהיגה בדרך עירונית, 15 שעות נהיגה בדרך שאינה עירונית ו-15 שעות נהיגה בלילה. קבלת הרישיון תותנה בהצהרה אישית חתומה על ידי המלווה, כי אכן הנהג הצעיר ביצע את המטלות הנדרשות ממנו בתקופת הליווי.

למעשה, מדובר בהארכת הליווי רק בלילה, מאחר שעד עתה נדרשו שלושה חודשי ליווי ביום ובלילה וכעת נדרשים הנהגים הצעירים לליווי של שלושה חודשים נוספים רק בלילה. כמו כן, התקנות החדשות מבטלות את חובת הליווי לכל נהג צעיר, לא משנה מה גילו. כיום רק נהג צעיר יהיה חייב בליווי.

בישראל כמו בעולם, צעירים (17-24) מעורבים יותר בתאונות דרכים בהשוואה לגילאים מבוגרים יותר. נהגים צעירים מהווים כ-15% מסך הנהגים, אך גורמים לשליש מההרוגים בתאונות דרכים. התקופה הקריטית היא מיד עם היציאה לנהיגה העצמאית, בתום שלושה חודשי הנהיגה בליווי – אז שיעור התאונות הוא הגבוה ביותר.

אחד האמצעים האפקטיביים ביותר להתמודדות עם התופעה, המקובלים במדינות מערביות רבות הוא יישום תכנית לרישוי מדורג, המאגדת בתוכה מגבלות שונות על נהיגת צעירים בשלבי הנהיגה הראשונים, כחלק מתהליך מובנה והדרגתי. מחקרים מצביעים, כי תכניות אלו מפחיתות את שיעור התאונות של הצעירים בכ-20%-40% והמגבלות על נהיגת הלילה בחודשים הראשונים והסעת הנוסעים הן בעלות התרומה הגדולה ביותר להפחתה בשיעור התאונות.

רעיון הביצוע של רישיון הנהיגה המדורג החל בשנת 2007 ועד היום לא יושם:

• ביוני ,2007 שאול מופז, שר החבורה דאז, קיבל את דוח ועדת ההיגוי לנושא הכשרת נהגים צעירים ורישיון נהיגה מדורג.

• ב-27 במאי 2008, אישר שר התחבורה מופז, את הרפורמה בהליך הכשרת הנהג, אשר תביא "לשינוי בתרבות הנהיגה בישראל", כהגדרת משרד התחבורה. מופז קבע כי הרפורמה תצא לדרך במאי 2010 וטען כי: "מדובר במהפכה שתשנה את תרבות הנהיגה בישראל ותביא לצמצום משמעותי של מספר תאונות הדרכים בארץ"

• ב-29 בנובמבר 2011, מאשרת ועדת הכלכלה את הצעתו של שר התחבורה ישראל כץ, לפצל את הרפורמה בלימודי הנהיגה. השר מקפיא את ההצעה להקים מרכזים ללימוד נהיגה ובמקום זאת, הוא מחליט לשלב את לימודי הנהיגה העיוניים במסגרת הלימודים בבתי הספר התיכוניים.

• ב-6 במרץ 2012, מאשרת ועדת הכלכלה את תכנית רישיון נהיגה מדורג, בקריאה שנייה ושלישית, ובמסגרתה יוכלו נהגים לקבל רישיון נהיגה בגיל 16 ותשעה חודשים, אך חלה עליהם חובת נסיעה עם מלווה במשך שישה חודשים. השר כץ טען כי: "ארכת תקופת הליווי עשויה לצמצם את מעורבותם של נהגים צעירים בתאונות דרכים." החוק פורסם ברשומות ותחילת ישומו נקבע לחודש ינואר 2013.

• ב-7 בנובמבר 2012, נדחה יישומו של החוק בשל הבחירות לכנסת, ויישומו נקבע ל-1 באפריל 2013.
• ב-19 בדצמבר 2012, דוחה וועדת הכלכלה את תחילת יישומו של החוק ל-1 ביולי 2013, בשל הרצון ללוות את תחילת תוקפו בהסברה נרחבת לציבור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן