Skip to content

"סטאר טרק" ופארק שעשועים ב-1.5 מיליארד דולר מוקם בעקבה

פארק שעשועים נושאי ואתר נופש יוקרתי בהשקעה של 1.5 מיליארד דולר החלו להיבנות בעקבה שבירדן, מול אילת. ה"Red Sea Astrarium" שהוא מעין פלנטריום, יהיה הפארק הנושאי הראשון בירדן. רעיון לפארק נושאי שהגתה קבוצת משקיעים אמריקאים לפני 15 שנה בהשקעה של 350 מיליון דולר באילת, עדיין מתגלגל בוועדות התכנון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
תמונה כללית של אתר הנופש ופארק השעשועים שייבנה בעקבה. ישדרג את עקבה ואת ירדן כאחת. (צילום: רוביקון גרופ הולדינג)
תמונה כללית של אתר הנופש ופארק השעשועים שייבנה בעקבה. ישדרג את עקבה ואת ירדן כאחת. (צילום: רוביקון גרופ הולדינג)

פארק שעשועים נושאי ואתר נופש יוקרתי בהשקעה של 1.5 מיליארד דולר ועל שטח של כ-745 דונם, החלו להיבנות בעקבה שבירדן, מול אילת. מטרתו של ה"Red Sea Astrarium", בנוסף לסיפוק 4,000 מקומות עבודה, היא להאריך את השהות של התייר בירדן ולעודד ביקור חוזר. הפרויקט ללא ספק ישדרג את עקבה ויהפוך אותה למרכז תיירותי יוקרתי לכל ירדן.

פרט מתוך פארק השעשועים שייבנה בעקבה. מטרתו להשאיר את התיירים לילה נוסף בירדן. (צילום: רוביקון גרופ הולדינג)
פרט מתוך פארק השעשועים שייבנה בעקבה. מטרתו להשאיר את התיירים לילה נוסף בירדן. (צילום: רוביקון גרופ הולדינג)

האתר יכלול גם ארבעה מלונות ברמה עולמית, קניון קניות ומזון יוקרתי, תיאטרון שיביא לעקבה הפקות מהעולם, קולנוע 4D, פארק מים ואיזור של בידור, שיכלול 15 אטרקציות שיוקמו על ידי החברה הבינלאומית רוביקון גרופ הולדינג, שמרכזה בירדן. האטרקציה ה-16 תהיה מבוססת על הסדרה "סטאר טרק", ותוכננה על ידי חברת הסרטים פארמונט.

סרט תדמית של האתר ביו טיוב:
http://www.youtube.com/watch?v=SKJZxAXwOxo.

דיסנילנד באילת

הרעיון לפארק נושאי בעקבה אינו חדש. תחילתו ברעיון לפארק תיירותי משותף לעקבה ולאילת בשם "דזרט קינגדום". עניין זה לא יצא לפועל ולפני כ-15 שנה הגתה קבוצה של משקיעים אמריקאים את "אקווריה", פארק נושאי שנועד להיות אטרקציה תיירותית גדולה על 1,300 דונם צפונית לאילת. המדינה עמדה לתת לקבוצת היזמים את השטח ללא מכרז וכן מענקים בגובה של כ-30 מיליון דולר, נגזרת של השקעה מתוכננת בגובה של 350 מיליון דולר.

אקווריה - מגלשת גלים. אחת האטרקציות שהיו מתוכננות לפארק הנושאי. (צילום: דמרון אדריכלים)
אקווריה - מגלשת גלים. אחת האטרקציות שהיו מתוכננות לפארק הנושאי. (צילום: דמרון אדריכלים)

הפרויקט היה אמור להיות המקבילה הישראלית לדיסנילנד ולכלול עיר בידור, פארק שעשועים ומים, אולמות כנסים, אמפיתיאטרון, שטחי מסחר, הסעדה וכן מגרשי גולף.

היזמים קיבלו ממנהל מקרקעי ישראל הרשאה לתכנון, בהמלצת הוועדה המשותפת למשרד התיירות ולמנהל מקרקעי ישראל (ממ"י), וקידמו תכנית מתאר שאושרה בשנת 2005. ואולם, אז נתקלו בקשיים הקשורים להליכים משפטיים שנקט קיבוץ אילות, שבחלק משטחו תוכנן לקום הפרויקט.

דו"ח של מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס ב-2008 קבע כי בהליכי התכנון, הקידום ואישור תוכניות הפרוייקט, נעשו מעשים ומחדלים חמורים, תוך ניצול קשרים במסדרונות השלטון, על מנת להשתלט על קרקעות הציבור וקיבוץ אילות. בית המשפט החליט לגרוע שטח ניכר מהפרויקט המקורי.
במשרד התיירות טענו שבינתיים פג תוקפה של תכנית המתאר שאושרה, ובמקביל פג תוקף ההסכם עם היזם המסדיר את זכויותיו בקרקע.

ב-2012 הוגשה על ידי היזמים פנייה לחידוש הסכם ההרשאה לתכנון על שטח מצומצם של כ-300 דונם, אולם בדיון של הוועדה המשותפת למשרד התיירות וממ"י, הומלץ לשווק את המתחם במכרז.

חוות דעת משפטית של עורך דינם של היזמים עו"ד זאב הולנדר, קובעת כי לאקווריה יש זכות משפטית על הקרקע ללא מכרז וביטול זכות זו אמורה לזכות את היזמים בפיצויים. ""היזמים מאחורי הפרויקט – יהודים אמריקאיים בנוסף לכמה ארגוני צדקה בישראל – קיבלו את הזמנת ראש הממשלה דאז אריאל שרון, לפתח פרויקט בידורי יוצא דופן, שנועד למשוך תיירים רבים נוספים ולחזק את כל אזור הדרום… מכרז כזה יהיה הפרה ברורה של הבטחה שלטונית שניתנה ליזמים על ידי מדינת ישראל, שהשקיעו שנים מחייהם ומיליוני דולרים במטרח לפתח אתר תיירות בינלאומי", הוא טוען.

בימים אלה נמסר ממשרד התיירות בתגובה, על דעתו של מנכ"ל המשרד החדש, אמיר הלוי: "כידוע, שיווק מתחם קרקע במכרז דורש הליך תכנוני, לשם התאמת היעוד של הקרקע ליעוד תיירותי. שלב זה טרם הושלם ועם השלמת התכנון – ישווק המתחם".

דוברת ממ"י מסרה בשם מחוז דרום, כי תשובת משרד התיירות מסכמת גם את עמדתו.

ג'ו ברנשטיין, הבעלים של החברה האמריקאית לפיתוח נדל"ן אמריקן פרטנרס בניו יורק, ואחד השותפים בקבוצת היזמים, אומר בתגובה: "אילת היום היא אותה העיר כפי שהיתה כשבאתי ב-1998 כדי להקים עיר בידור על הגבול עם עקבה. ב-15 שנים, הממשלה לא עשתה דבר והכשילה את אילת בפיתוח תיירות בינלאומית".

יצויין כי כיום אחוז התיירים באילת לא עולה על 15% וכל השאר הם נופשים ישראלים.

[related-posts title="כתבות קודמות בנושא אקווריה"]

1 Comment

  1. http://leslieculton.com
    25 בדצמבר 2013 @ 22:59

    to come back in the nights

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן