Skip to content

הבריא מטורט ועכשיו הוא טייס קרבי

בילדותו סבל ר' מתסמונת טורט ומאלרגיות קשות • הוריו, שהחליטו לוותר על התרופות הקונבנציונליות, טיפלו בו באמצעות אומגה 3 ושינוי תזונתי • בשבוע שעבר סיים בהצלחה את קורס טיס של חיל האוויר • איך הוא עשה את זה?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דרך ארוכה עוד צריכה הרפואה הקונבנציונלית לעבור עד שתצליח לרפא באמת את כל המחלות מהן סובלת האנושות. ובינתיים, מיליוני אנשים ברחבי העולם ימשיכו להאביס עצמם במיני תרופות שעוזרות להתגבר על סימפטומים, אבל לא בהכרח פותרות את הבעיה, שלפעמים ניתנת לפיתרון  על ידי שינויים בתזונה. כזה הוא המקרה של ר', כנראה הילד הראשון בעולם, שהחלים לחלוטין מתסמונת טורט, ובימים אלה קיבל את כנפי הטייס שלו.

טייס אלמוני (אתר חיל האוויר הישראלי)
טייס אלמוני (אתר חיל האוויר הישראלי)

לתסמונת טורט התוודעו רבים לפני כארבע שנים, באמצעות, בנצי שני, שהשתתף אז בתוכנית הריאליטי "האח הגדול". התסמונת, המופיעה בדרך כלל בילדות, מוגדרת כהפרעה נוירופסיכיאטרית והסימפטומים שלה הם טיקים מוטוריים וקוליים. היא נחשבת לבעיה כרונית, שניתן באופן חלקי להתגבר על תסמיניה בעזרת תרופות ואימונים, אך אינה ניתנת לריפוי מוחלט. או זה לפחות מה שהאמינו כולם, עד שהוריו של ר' החליטו להתמודד עם הבעיה של בנם בדרכים עוקפות רפואה קונבנציונלית.

אומגה 3 ומגנזיום במקום תרופות וסטרואידים

גם ר', היום טייס בחיל האוויר, ענה בילדותו על הגדרות התסמונת, אבל הוריו החליטו לחפש את הדרך הטבעית לעזור לו. הוא בן 22, מישוב קהילתי בגליל. כתינוק סבל מפריחות קשות בכל הגוף ומחוסר שקט, שרק החמיר כל הזמן. ככל שגדל קשה היה להשתלט עליו והתפתחה אצלו אובססיה תנועתית. בערך בגיל שלוש התחילו אצלו התפרצויות זעם, ובגיל שש נוספו אליהן גם טיקים קשים בפנים ובראש, ותנועות בלתי רצוניות. רק אז גם אובחן על ידי נוירולוג כלוקה בתסמונת טורט וקיבל תרופות פסיכיאטריות, שהפכו אותו מילד ערני ופעיל לזומבי חסר חיים ואפאתי. בנוסף, כנגד האלרגיות, גם קיבל סטרואידים.

הוריו של ר' סירבו להשלים עם המצב ובדקו אלטרנטיבות טיפוליות. תוך כדי ניסוי וטעייה ובעקבות מחקרים שקראו הם החליטו לתת לבנם, במקביל לתרופות, גם כמוסות של אומגה 3, שמקורן בשמן של דגים החיים במים קרים. לאט, לאט, התחילו לראות שיפור במצבו, גם באלרגיות וגם בתסמיני הטורט. בהמשך הורידו לגמרי את התרופות הקונבנציונליות, המשיכו לתת לו אומגה 3, וגם ויטמין E כדי לנטרל את התחמצנות שמן הדגים, ומגנזיום טאורט, שמאוד עוזר ללוקים בתסמונת טורט. בשנים הראשונות עדיין המשיכו בתזונה הרגילה, שכללה קורנפלקס, פסטות, לחם וסוכר. אבל עם הזמן התחילו השינויים התזונתיים, שאותם גם אימצה המשפחה כולה. כשהיה ר' בן 12-13, נעלמו כל התסמינים מהן סבל, והוא לגמרי הבריא.

התפריט שעזר לטורט

 הדבר הראשון שעשו הוריו של ר' מבחינה תזונתית,  הם פשוט הורידו לו מהתפריט סוכר לבן ואת כל המזונות העמילניים, שזה אומר דגנים למיניהם, אורז, תפוחי אדמה, תירס. בהמשך אימצה כל המשפחה תזונה הקרובה מאוד לדיאטת הפליאו (פליאוליתית), או כפי שהיא גם נקראת 'דיאטת האדם הקדמון', שנהפכה בשנים האחרונות למאוד פופולארית. עד היום ר', הוריו ואחיו, ניזונים מהתפריט הזה, וכולם, בריאים, רזים ואנרגטיים:

הרבה בשר אדום ושומני, לפעמים מעט כבש ולעיתים רחוקות עוף. כל סוגי הקטניות. ביצים. הרבה שקדים, אגוזים וגרעינים, מכל הסוגים והמינים. גבינות שמנות, יוגורט ושמנת. הרבה ירקות, מכל הסוגים. מעט פירות, לא כולל עתירי סוכר כמו אבטיח ומלון, בעיקר תפוחים ומעט נקטרינות. דובדבנים ותותים בעונה. פירות יער מיובשים ולא מסוכרים. לפעמים פרוסת לחם מלא, או שיפון, עם חמאה. לעיתים רחוקות מעט ריבה. לעיתים רחוקות מעט אורז מלא, משתדלים להימנע, אבל לא ממש פנאטים. לא נוגעים בדבש. משתמשים בשמן זית ובשמן קוקוס. ולא מקפידים על ירקות אורגניים, או כל מוצר אורגני אחר.

פרוטוקול אומגה

לאור ההצלחה הגדולה עם ר', החליטו הוריו לעזור למשפחות שילדיהן סובלים מהתסמונת ומספקטרום שלם של הפרעות נוירופסיכיאטריות, כמו ADHD, OCD , דיכאון, חרדה, וגם במקרים מסוימים של אוטיזם, בתנאי שתופסים אותו בגיל צעיר מאד, כשרק מתחילה התדרדרות.

אומגה 3 (adamr, http://www.freedigitalphotos.net)
אומגה 3 (adamr, http://www.freedigitalphotos.net)

האב כתב פרוטוקול מסודר, בו נעזרות היום עשרות משפחות לגמילת ילדיהן מתרופות פסיכיאטריות כגון ריטלין וקונצרטה, הניתנות בבעיות קשב וריכוז; הלידול וריספרדל, המשמשות בבעיות של סינדרום טורט ו-OCD; ותרופות ממשפחת ה-SSRI, כמו פרוזק פריזמה ודומותיהן, למצבי חרדה ודיכאון. הפרוטוקול מספק המלצות ברורות ביותר לגבי השימוש בתוספי התזונה על פי הצורך, וכמובן פירוט התזונה עצמה, הכוללת כאמור ירידה דרסטית בסוכר, עמילן ושומן טראנס (מזונות מעובדים ושומן צמחי), והגברה ניכרת של צריכת ירקות, קטניות, שקדים, אגוזים וחלבון מהחי.

תוספי התזונה כוללים קודם כל שמן דגים איכותי ומרוכז; ויטמין E, כדי לנטרל את העומס המחמצן הגבוה ממנו סובלים ילדים אלו; ובהתאם לצורך, גם ויטמין D3 ומגנזיום מסוג טאורט, שנמצא יעיל ביותר לטיפול במערכת העצבים בתסמונת טורט ו-OCD.

 לא כל כמוסת אומגה 3 מתאימה למטרה. היא צריכה להיות עשויה משמן דגים נקי וטרי, כשהיחס בין EPA ל-DHA, הוא 1-2 לטובת ה-EPA. חשוב מאוד להקפיד על טריות השמן, על ידי שמירתו בקירור במשך כל חיי המדף שלו.

השמועה על הילד שנרפא מטורט התפשטה, ואל הוריו של ר' פנו הורים רבים. חלק מהילדים נרפאו לגמרי, אצל האחרים היה שיפור ניכר. מספר קטן של מבוגרים, שכבר שנים רבות סובלים מהתסמונת ומטופלים בתרופות, לא הצליחו עדיין להחלים בשיטה הזאת.

סיפורו של ר' הוא אולי הסיפור הראשון, אך בוודאי איננו האחרון. לפחות 100 משפחות עד היום עברו את פרוטוקול אומגה, אשר נמשך בדרך כלל בין 3 ל-12 חודשים, במהלכם הילד נגמל מתרופות  ומבריא לגמרי, או שמצבו משתפר מאד. יש כבר ילדים רבים שעברו את התהליך, הבריאו והתגייסו לצבא, ועכשיו נער נוסף עבר את המבדקים לקורס טיס וייגש לגיבוש בקרוב.

26 Comments

  1. נואית בר
    31 באוקטובר 2013 @ 23:58

    היי אירית, כתבה מצויינת ומעוררת השראה.הייתי שמחה לקבל את המייל של האב .תודה

    • דניאל
      24 באוגוסט 2014 @ 11:12

      שלום,
      מבקש פרטים משלימם לגבי הטיפול ,איזה וכמה תוספי מזון נדרשים

      בברכה

  2. לי קורן
    28 באוגוסט 2013 @ 9:35

    איך אפשר ליצור קשר עם ההורים??
    אנחנו מעוניינים לשמוע עוד ולעזור לילדים נוספים
    תודה

    • חני
      15 בספטמבר 2013 @ 21:52

      אשמח ליצור קשר עם ההורים בשל בעיה דומה במשפחתי. אנא מסרי להם את המייל שלי.

  3. אירית רותם צפרוני
    27 באוגוסט 2013 @ 8:55

    זה המייל למעוניינים:

    [email protected]

  4. רויטל ס.
    15 באוגוסט 2013 @ 21:57

    שלום אירית ותודה על המידע.
    יש לי בן שסובל מטיקים ועומד לפני שרות צבאי, אודה לך על העברת המייל שלי למשפחה .

  5. ליאת פרג
    22 ביולי 2013 @ 22:40

    יש לי ילד מקסים, בן 10 הלוקה בתסמונת טורט ויש לו טיקים קשים . אודה לך אם תוכלי למסור את המייל שלי למשפחה על מנת שאוכל להעזר בהם ולשאול כל מיני שאלות. אנחנו מוכנים לנסות הכל ולהוריד כמה שיותר את התרופות שמבחינתנו לא מאוד עוזרות.

  6. תמר דקל ברזל
    22 ביולי 2013 @ 16:46

    תודה רבה לך אירית!
    את מבצעת בעצם את התפקיד המסורתי של העיתונות- שהוא, בין היתר, גם עדכון במידע חדשותי אבל גם לעזור לאנשים ולמנוע פגעים, נפגעים ומפגעים גם ע"י חשיפת מידע. גם לחשוף שחיתויות זו עזרה מניעתית לציבור!
    ועל כן, חשוב מאוד היה לקרוא שיש מזור לתופעה הנוראית הזו ושאפשר להתגבר עליה-או לפחות לנסות-בלי ליטול סמים.
    בארצנו, מסתבר, ממהרים לרשום מרשמים מסממים וממכרים שונים-אפילו לילדים אבל, למריחואנה(גם לרפואית) מאוד קשה להשיג מרשם. וכך נותרים אלו, שסובלים וזקוקים למענה ועזרה, בלי טיפול ממשי במצבם עם מעט תרופות שגורמות לתופעות לוואי קשות ו\או בלתי נסבלות.
    הבן שלי סובל מאוד מהתסמונת הזו. הוא כיום בשנות העשרים-ואני מקווה שזה לא מאוחר מדי עבורו כל הטיפול הזה.
    אני חושבת, שיכלנו לקנות דירה נחמדה בכסף שהוצאנו על הטיפולים הקונבנציונליים והאלטרנטיביים עבורו+האבחונים+פסיכולוגים+ביו פידבק+התרופות ותוספי המזון(גם אומגה 3 הופיעה בטיפול-אבל לא יחד עם התזונה והתוספים האחרים…).
    אל הכתבה הזו הופניתי ע"י חברה שקראה וידעה כמה אנחנו על סף היאוש… במיוחד הבן שסובל המון.

    מאוד נודה על מסירת כתובתנו למשפחה על מנת להעזר בהם. אני מבינה שזו מלכתחילה היתה מטרת הכתבה.
    אגב, הצעה קטנה ל"ייעול המערכת": אולי, כדי לחסוך למשפחה את כתיבת התשובות לכל המיילים שמגיעים אליהם (בעקבות הכתבה)עם בקשות העזרה של פירוט התפריט, כדאי יהיה לצרף את קובץ הוורד עם ה"פרוטוקול" המפורט…?

    שוב תודה רבה,
    תמר

  7. ג'נין וולף
    9 ביולי 2013 @ 16:06

    אני מכירה גם מקרה של ריפוי מתסמונת OCD בעזרת אומגה 3 של חברת אג'ל, לכן זה ממש לא מפתיע אותי.
    אצלי בבית אין תרופות, רק תוספי תזונה.
    למי שמעוניין, מוזמן לפנות אלי.

    • איילת
      27 ביולי 2013 @ 17:33

      היי ג'ינין, לאחי יש OCD וגם אספרגר- רציתי לדעת אם אפשר לדבר איתך בפרטי ולשמוע יותר.

  8. Vicki
    7 ביולי 2013 @ 23:26

    שלום ותודה עצומה על השיתוף של סיפור אופטימי. אבי חולה פרקינסון כבר שנים רבות ואנחנו מנסים כל שיטה בכדי לעצור מעט את ההתקדמות. בשנים האחרונות אנחנו שומרים על תזונה נכונה, ואף לאחרונה הוספנו לתפריט אומגה 3. הייתי שמחה לצור קשר עם האב ע״מ להבין מעט יותר על אופי התפריט. האם ניתן להעביר את המייל שלי אליו? תודה רבה.

  9. מבין גגדול
    5 ביולי 2013 @ 10:23

    לאיתן לרנר- אל תערבב בשר וחלב, הכוונה היא שהוא כלכך בריא היום שהוא סיים קורס טיס- קורס בו המבדקים הרפואיים בלתי נגמרים והקושי הפיזי על סף הבלתי נסבל. אתה הכי לא קשור לנושא שראיתי

  10. יעל טומשין
    5 ביולי 2013 @ 6:37

    אשמח לדעת היכן כדאי לקנות את התוספים ועל ההדפעה בבעיות קשב וריכוז, איך ניתן ליצור קשר?

  11. איתן לרנר
    4 ביולי 2013 @ 22:11

    אני עצמי קונה מהם אומגה שלש . מאוד מקצועיים. חבל בעיניי שהליכה להיות טייס קרבי בישראל נחשבת לסימן לריפוי.רק מחזק את הגישה המילטריסטית שמציבה את הצבא כסימן לבריאות ושפיות. טייסים קרביים הורגים מרחוק ופוגעים בהרבה חפים מפשע ולא רואים את מטרותייהם – למי שמבין משהו באיך ובמי הם באמת פוגעים במקומות כמו עזה. הלחץ הנפשי שיבוא אחר כך יכול להיות גרוע יותר מטורט

    • שאול
      6 באוגוסט 2013 @ 12:56

      יתן שלום
      למי אתה מתכוון כשאתה אומר קונה מהם? לא הצלחתי להבין מקור הרכש.

  12. גם לי היה
    4 ביולי 2013 @ 18:45

    תודה על הפרסום, שאם יפחית את סבלה של לפחות ילד/ה אחת – דיינו
    אני התחלתי לסבול מטורט בערך בגיל 11 (היום אני בת 44) והורי פשוט בחרו להתעלם מכך וחשבו שאם יגידו לי להפסיק לעשות טיקים זה פשוט ילך….זה לא. המשכתי לסבול מהתופעות עד אמצע גיל 30, כאשר לעיתים יש תקופות ארוכות של שקט ואז שוב חזרה של הסימפטומים המעיקים. אין לי מושג עד היום מדוע זה בא והולך.
    המודעות התזונתית והבריאותית שלי גבוהות למדי ואני גם צורכת מגנזיום על בסיס קבוע (בצורתו הנוזלית) וגם שמן המפ או מוצרים אחרים המכילים ריכוזים גבוהים של אומגה 3, 6, 9.
    בגלל ההתעלמות של הורי לא "זכיתי" לתרופות פסיכיאטריות ודי ריפאתי את עצמי בכחות עצמי ודרך שיטות פסיכו-רוחניות ופסיכותראפיות בשילוב עם תזונה מודעת ותומכת.
    מי שמתעניין בכך מוזמן לפנות אלי בפרטי

  13. Robb
    4 ביולי 2013 @ 13:05

    שלום וכל הכבוד על ההצלחה המדהימה !

    רציתי לשאול אם ידועה הסיבה שמבוגרים לא הצליחו להעזר בשיטה.

    תודה רבה

    • אירית רותם צפרוני
      4 ביולי 2013 @ 15:06

      למיטב הבנתי מדברי האב, זה כנראה בגלל שנים רבות של לקיחת תרופות והתקבעות המחלה. אבל כפי שאמר, זה בינתיים. כי אולי טיפול ממושך כן יעזור בסוף, לעומת טיפול של חודשים ספורים עד שנה אצל ילדים.

  14. שושנה סלקטר
    2 ביולי 2013 @ 23:31

    חשוב מאוד שהבאתם את העניין לידיעת הציבור הרחב, שזה חשוב בפני עצמו.
    אך ראוי להביא אותו בכל כלי התקשורת אפשריים, ושידעו כמה שיותר אנשים.
    כל הכבוד תמשיכו.

    • אירית רותם צפרוני
      3 ביולי 2013 @ 10:22

      תודה

  15. אירית רותם צפרוני
    2 ביולי 2013 @ 20:37

    אמסור לו את המייל שלך

    • דליה
      4 ביולי 2013 @ 14:54

      אשמח מאד ליצור קשר עם הורי הבחור מאחר ואני בעצמי סובלת מטורט שהולך ומחמיר עם השנים. בבקשה לא לפרסם כל פרט עלי מטבע הדברים- תודה

      • דליה
        5 ביולי 2013 @ 10:38

        חבל שאת לא מפרסמת את שמם או אי מייל איך להגיע אליהם. תודה

        • אירית רותם צפרוני
          5 ביולי 2013 @ 12:11

          העברתי להם את המייל שלך

          • דליה
            16 ביולי 2013 @ 16:40

            תודה

  16. גבריאל עמית
    2 ביולי 2013 @ 20:16

    אבקש להיפגש עם האבא של הטייס הטרי וכל הכבוד להם !
    הנכד שלי בן 12 וסובל מאותה מחלה .
    אשמח להיפגש ולקבל עצות .
    תודה

    גבי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן