Skip to content

אולטימטום הוצג למורסי והמון פרץ למשרדי האחים המוסלמים בקהיר

לפחות 25 הרוגים עד כה במהומות, והאופוזיציה קוראת להתערבות הצבא אם הנשיא יסרב להתפטר. בצהרי יום שני התפטרו חמישה שרים בממשלתו של מורסי והלחץ עליו גובר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מצרים - האם בדרך למהפכה שנייה?
מצרים - האם בדרך למהפכה שנייה?

הערב (שני) קרא מפקד הצבא המצרי, עבד אל פתח א-סיסי, לנשיא מוחמד מורסי ולצמרת השלטון במצרים להגיע תוך 48 שעות להסכמה עם האופוזיציה על מפת דרכים על עתיד המדינה. עוד נאמר בהודעת הצבא, כי אם לא יושג הסדר, הצבא ייקח אחריות היסטורית לעתיד מצרים. "הביטחון הלאומי המצרי עומד בפני סכנה ואנחנו חייבים לשאת באחריות. העם סובל וצריך להקשיב לו", אמר הגנרל.

בבוקר יום ב' פונה מטה האחים המוסלמים בקהיר ולאחר מכן פרץ אליו ההמון והוא הושחת ונבזז. הבניין ברובע מוקטאם הוצת לפני שההמון פרץ לתוכו והחל להשליך חפצים מהחלונות או ליטול אותם ולהסתלק. לדברי עדי ראייה, חברי התנועה התומכת בנשיא מורסי הסתלקו מהבניין מוקדם יותר בחסות קבוצת אנשים.

הלחץ על מורסי גובר למרות העובדה שתומכיו נמצאים גם הם ברחובות. בצהרי יום שני התפטרו חמישה שרים בממשלת מורסי, כך נמסר על ידי גורם רשמי בממשל המצרי. דובר האחים המוסלמים פרסם הודעה לפיה התנועה רואה בפריצה למטה האחים בקהיר חציית קו אדום והיא שוקלת לנקוט אמצעים להגנה עצמית.

מתיחות רבה בקהיר לקראת הערב ומיליון בני אדם ויותר מציפים את רחובות ערי מצרים השרויה במבוי סתום מתוח; תנועת "תמרוד", מארגנת ההפגנות, תובעת מהנשיא מורסי להתפטר עד יום שלישי בערב, ולא – היא מאיימת במרי אזרחי.

ככר תחריר בהפגנה הגדולה
ככר תחריר בהפגנה הגדולה

לפחות עשרים וחמישה בני אדם נהרגו במחאות ואלפים נפצעו בהתנגשויות בין מתנגדי מורסי לתומכיו. חמישה מההרוגים נורו בערים דרומה לקהיר, ושניים במהלך המתקפה על מפקדת האחים המוסלמים. חצי מיליון בני אדם התכנסו בכיכר תחריר בקהיר ומספר דומה באלכסנדריה, להפגנות הגדולות ביותר במצרים מאז סילוק הנשיא מוברק ב-2011.

אחד מראשי האופוזיציה קרא לצבא מצרים להתערב בנעשה אם הנשיא מורסי יסרב להתפטר כדרישת המפגינים נגדו. "הכוחות המזוינים חייבים לפעול, מאחר שהם עמדו תמיד לצד העם… שביטא את רצונו", אמר חמדין סבאחי, שהתמודד בבחירות 2011 כנציג השמאל הלאומי והגיע למקום השלישי.

מנהיגי האופוזיציה, החוששים מאובדן המומנטום, התכנסו לתכנן את צעדיהם הבאים. ומנהיגי מפלגת החירות והצדק, מפלגתו של מורסי, התחייבו גם הם לא לחדול משביתות השבת שהם מקיימים להגנת הנשיא עד שהאופוזיציה תחדל מהפגנותיה.

משרד הנשיא פרסם ביום ראשון הודעה שלפיה הוא פתוח לדיאלוג עם האופוזיציה. בראיון לעיתון אנגלי חזר מורסי על נחישותו להתגבר על מה שהוא מכנה מתקפה לא דמוקרטית על הלגיטימיות שלו. אבל גם הציע לתקן את חוקת מצרים החדשה, שכמה מסעיפיה, הנוגעים לסמכויותיהם של מוסדות דת, מעוררים את זעם הליברלים במצרים. לדבריו, לא הוא בחר בסעיפים אלה.

[related-posts]

 

 

1 Comment

  1. אודי
    2 ביולי 2013 @ 8:29

    אביב ערבי אלק…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן