Skip to content

המתקפה על החיילים החרדים: "כמו ב'דר שטרימר' הנאצי"

כך האשים היום תא"ל גדי אגמון, ראש חטיבת תכנון ומטה כוח אדם באכ"א. בדיון שהתנהל בוועדת הנחוץ והביטחון גילה תא"ל אגמון כי צה"ל הקים חדר מצב מיוחד לפניות חיילים חרדיים, שטיפל עד כה ב-80 פניות של חיילים חרדים שהותקפו וספגו איומים בשל התגייסותם לצה"ל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צה"ל הקים חדר מצב מיוחד לפניות חיילים חרדיים, שטיפל עד כה ב-80 פניות של חיילים חרדים שהותקפו וספגו איומים בשל התגייסותם לצה"ל. כך גילה היום ראש חטיבת תכנון ומטה כוח אדם באכ"א, תא"ל גדי אגמון, במסגרת דיון שערכה ועדת המשנה למשאבי אנוש, של ועדת החוץ והביטחון, בתופעת רדיפת החיילים החרדיים בחברה החרדית.

מלחמת עולם - לא פחות (צילום: דן בר דוב)
מלחמת עולם - לא פחות (צילום: דן בר דוב)

"ישנה מתקפה חסרת תקדים על חיילי צה"ל החרדיים בקמפיין שהכוונות שלו לפגוע ולהוקיע חיילים", האשים תא"ל אגמון. "התופעה והסגנון שלה הוא חמור ביותר. הוא דומה ללא פחות ממתקפות מתקופת ה'דר שטרימר'". זה קורה בתקשורת, בפשקוילים ופרסום בתקשורת. מבקשים להוציא חיילים מבתי הכנסת, מהשכונות שבהן הם גרים, מבקשים להוציא את ילדיהם מהישיבות, זורקים עליהם אבנים, מנקבים את צמיגי הרכבים שלהם ושל משפחותיהם ומרססים כתובות על בתיהם. כל התופעות האלו באו לידי ביטוי בכל הארץ".

עוד אמר תא"ל אגמון כי התופעה מובלת על ידי קיצוניים בחברה החרדית וכי היא באה לידי ביטוי בכל רחבי הארץ, אם זה בירושלים, בית שמש, רחובות או בבני ברק. "לא מדובר רק בתקיפה מילולית אלא גם בתקיפה פיזית של ממש כולל חיתוך צמיגים, ריסוס של כתובות גרפיטי על קירות, יריקות ועוד", אמר תא"ל אגמון. "ההוקעה הזו פוגעת לא רק בחייל עצמו אלא גם במעגלים רחבים יותר של בני משפחתו. פנינו בנושא למשנה ליועץ המשפטי לממשלה  כדי שניתן יהיה לנקוט בצעדים ממשיים ברמת הממשלה והמשטרה כך שנוכל לתת מענה הולם לאותם חיילים. חציית הגבול החמורה ביותר מבחינתנו זו העובדה שלמעשה פוגעים בחיילי צה"ל. זה בלתי נתפס וחוצה את כל קווים האדומים. מדובר בפעילות מתואמת ומתוזמנת".

"לוחמים למען העתיד" (מתוך עמוד הפייסבןק של הגדוד החרדי, "נצח יהודה")
"לוחמים למען העתיד" (מתוך עמוד הפייסבןק של גדוד הנחל החרדי, "נצח יהודה")

ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) אמר: "מי שממרר חיי החיילים החרדים צריך למרר את חייו בחזרה. מי שפוגע בממלכה ומנצל את החוק צריך לשבש לו את החיים במסגרת החוק. אם לא נצליח לטפל בתופעה, לא נצליח לגייס עוד חרדים, לא משנה מה יוגדר בחוק".

נציגת המשטרה בדיון סנ"צ רויטל קרקו אמרה כי למרות ריבוי המקרים, עד לשלב זה קיבלנה המשטרה רק תלונה אחת – ועל בסיסה נפתחו שלושה תיקים. "אנחנו מתייחסים לתופעה בזו במלוא הרצינות", אמרה קרקו.

מי שידע לספר באופן אישי על התופעה הוא אלחנן פרומן, חרדי שבעברו היא חייל בצה"ל. פרומן סיפר: "כולנו יודעים שברגע שאתה מגיש תלונה במשטרה ההצקות נגדך רק ילכו ויחמירו. היום הרבה יותר קשה להתגייס לצה"ל, אין תמיכה של הרבנים. באופן אישי אם היום הייתי אמור להתגייס לא הייתי עושה זאת. על המדינה להטיל סנקציות כנגד מוסדות שמונעים מבוגרי צה"ל להתקבל אליהם".

יו"ר הוועדה, ח"כ עומר בר-לב (העבודה) סיכם: "בחודשים האחרונים חלה התדרדרות לא מקרית שמקורה במסקנות ועדת פרי. בסופו של דבר אנחנו עלולים להגיע למצב של כישלון בתהליך שהחל כבר מלפני מספר שנים. על כל הגורמים הנוגעים חייבים לגבש גישה כוללנית לטיפול בתופעה כדי לתמוך באותם חיילים בכל הדרכים האפשריות. אני פסימי בדבר האפשרות שהתופעה הזו תפסק".

ח"כ בר-לב הפנה אצבע מאשימה: "ההידרדרות שאנו שומעים עליה היא לא מקרית והיא תוצאה מהמהלך של גיבוש חוק פרי. זו תופעה שקשורה למציאות שאנחנו הנבחרים יצרנו ושעלולה להביא לכישלון כל המהלך שהחל כבר לפני שנים, של התעוררות בחברה החרדית שהביאה לגברת הגיוס לצה"ל ולהשתלבות גוברת בשוק העבודה. התהליך הכוחני והיהיר שתוכנית פרי היא נגזרת שלו, גורמת לחברה החרדית להסתגר בתוך עצמה והנפגעים הם האינדיווידואלים. חיילי צה"ל החרדים הם השפיץ של הקרחון, אבל יש כאן מספר רב של פוגעים ונפגעים והתשובות ששמענו היום הן תשובות סקטוריאליות. על צה"ל, משטרת ישראל ומשרד המשפטים לפעול בגיבוי שלנו חברי הכנסת על מנת לתת מענה לתופעה הזו שלא תרד כל כך מהר מסדר היום".

בדיון נכחו גם הרב ניר דוד, מקים מכינה חרדית שטען כי המדינה מעניקה אפס משאבים לעידוד המכינות. בנוסף, דוד זולדן, שלקח חלק במחזור הראשון של גיוס החרדים בצה"ל וכתב את הספר "חרדים לגורלם", ציין כי התופעה שהוא חווה לפני שנים חוזרת על עצמה. לאחר שהרב יהושברץ, שהיה הסמכות העליונה של הנח"ל החרדי הוכה לעיני עשרות אנשים בכיכר השבת בירושלים".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר בדיון כי: "יש פה משהו מהחודשים האחרונים. אל מול תהליך חיובי עד כה, גורמים בקדימה ויש עתיד מנסים לכפות בחקיקה תהליך אסטרטגי חיובי. כפיית החקיקה היא הרס של התהליך. צריך לבלום את החקיקה ולהביא ליותר התגייסות באמצעות הידברות ולחזק את המגמות בשוק האזרחי ושוק העבודה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן