Skip to content

אסיפת חרום של מאות עמותות בסכנת סגירה

ב-9 ביולי יעלו לירושלים נציגי מאות עמותות המתוקצבות על ידי המדינה. מנכ"ל מיחא, בועז הרמן: "האוצר מוכיח שוב כי הוא חכם על החלשים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נציגי מאות עמותות בישראל מכל המגזרים והזרמים יוצאים למחאה גלויה  נגד ממשלת ישראל בהובלה של "מנהיגות אזרחית", ארגון הגג המאגד את מגוון ארגוני המגזר השלישי. ביום שלישי (9.7), המועד האחרון להגשת בקשות לתמיכה ממשרד הרווחה, יעלו נציגי מאות עמותות המתוקצבות על ידי המדינה לירושלים, לאסיפת חרום בהולה בבנייני וולפסון, בהשתתפות בכירי העמותות, חברי כנסת ואישי ציבור נוספים.

הרקע למאבק נעוץ בנוהל תמיכות דרקוני אשר נחתם ע"י שר האוצר לשעבר, יובל שטייניץ, שישה ימים לפני פיזור הכנסת ה-18. לפי הנוהל החדש, נדרשים ראשי העמותות לחתום על טופס התחייבות אישית של מורשי החתימה והמנכ"לים של הארגונים, להשבת כספים אם משרדי הממשלה ידרשו זאת. המשמעות של סעיף דרקוני זה היא הטלת חבות אישית על חברי הוועד המנהל המתנדבים של העמותות ועל המנכ"ל.

בעלי זכות החתימה בעמותות כבר הודיעו שלא יוכלו לחתום על מסמך חסר מידתיות זה, השולל זכויות ערעור על החלטות האוצר, והתוצאה תהיה אי העברה של כספי תמיכות שתוביל להתמוטטות של עמותות וארגונים רבים שיישארו אלפי ילדים עם מוגבלויות, קשישים הזקוקים לסיעוד ומועטי יכולת אחרים ללא ארגון הדואג לצרכיהם.

במהלך חודש יוני, לאחר שנפגשו ראשי הארגונים עם חברי ועדת החינוך של הכנסת בראשותו של ח"כ עמרם מצנע וזכו לתמיכתם על מול החלטת האוצר בנושא, החליטו ראשי הארגונים שהם  מחריפים את המאבק ומתכננים גם פנייה לבג"ץ אם הנוהל החדש לא ישונה מידית. בנוסף מתכננים ראשי הארגונים לקיים הפגנת ענק על מול משרד האוצר בשבועות הקרובים.

עו"ד אופיר כץ, יו"ר "מנהיגות אזרחית", אומר: "אין אח ורע לנוהל שרירותי זה המפלה לרעה את ראשי המגזר השלישי מול כל מגזר אחר במדינה – ציבורי, פרטי ובוודאי מול נבחרי ציבור, המקבלים החלטות בעלות השלכות רחבות בתחום הכספי אך אינם מחויבים להשבת כספים במקרה והחלטה מתבררת כשגויה, או כתוצאה משינוי נסיבות כלכליות או אחרות".

"נוהל תמיכות זה", מוסיף עו"ד כץ,  "מחזיר את מערכת היחסים בין הממשלה לבין המגזר השלישי – החברה האזרחית, שנות דור אחורה. הנוהל החדש אינו מביא לידי ביטוי את מערכת היחסים של הממשלה עם החברה האזרחית, וחובתה של הממשלה לתמוך בפעילותו המבורכת של המגזר השלישי לטובת החברה בישראל".

"מדובר בגזירת מוות שארגוני המגזר השלישי לא יוכלו לעמוד בה"

בועז הרמן, מנכ"ל עמותת מיחא תל-אביב והמרכז, העוסקת זה 60 שנה בשיקום ילדים עם לקויות שמיעה, וממובילי המאבק, אומר: "האוצר מוכיח שוב כי הוא חכם על החלשים. עבור עמותות השירות, המהוות זרוע של המדינה בטיפול באוכלוסיות מוחלשות, מדובר בגזירת מוות שארגוני המגזר השלישי לא יוכלו לעמוד בה, מה שיפגע באופן ישיר בילדים עם מוגבלויות ובאנשים עם צרכים מיוחדים". הרמן הוסיף: "לדרישה התמוהה של חבות כספית אישית, כתנאי לקבלה וניהול תמיכות או כספי מדינה, אין תקדים בכל מגזר אחר. אם זוהי ההמצאה החדשה באוצר, אדרבה, שתיושם על כולם: ראשית על נבחרי ציבור, שרים וראשי ערים, על עובדים במשרדי ממשלה וחברות ציבוריות וכדוגמה אישית קודם כל,  על פקידי האוצר". עוד אמר הרמן כי אם לא יבוטל הנוהל, הוא צופה קריסת עמותות שנציגיהן יסרבו לחתום ולסכן את רכושם הפרטי.

[related-posts title="עוד בנושא עמותות"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן