Skip to content

כיצד נשמור על עצמנו בקיץ

כמה הוראות בטיחות לחופשת הקיץ: מה עושים במקרה של הכשת נחש, כיצד למנוע התייבשות וכלללי חשיפה חכמה לשמש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יחד עם האטרקציות המהנות שמזמנת לנו עונת הרחצה, הטיולים והבילויים, אורבות לנו גם כמה סכנות בפתח. מה צריך לדעת עליהן? ממה חשוב להימנע וכיצד נשמור על עצמנו לאורך כל העונה החמה כדי שנהנה מהקיץ בביטחה.

הגנה מפני השמש

שיזוף יתר עשוי להביא לכוויות, התקלפות העור, שלפוחיות ואף עלייה בסיכון לסרטן העור. לפני יציאה ובמהלך החשיפה לשמש, מומלץ להשתמש בשפתונים ומשחות להגנה על השפתיים ועור הגוף, הכוללים מסנני קרינה ברמה של 15 SPF לפחות. יש להקפיד על השימוש בקרם הגנה לא רק בחוף הים, אלא בכל פעם שיוצאים לשמש. לא מומלץ לשהות בשמש בשעות החמות שבין עשר בבוקר לארבע אחר הצהריים. למידע נוסף: האגודה למלחמה בסרטן 

שמשיות בחוף הים (צילום: דן בר דוב)

רחצה

פתיחת עונת הרחצה בים ובבריכות מזמינה אליה אנשים וילדים רבים. ישנן כמה סכנות שמגיעות עם הרחצה: סכנת טביעה, הילדים שהולכים לאיבוד בחוף, פגיעה על ידי טרקטורונים, אלו הן כמה מן הסכנות האורבות לנו שם. וחשוב ביותר לשים לב לכמה דברים:

רחצה בשטח מוסדר ובשעות בהן יש מציל, ושמירה מוקפדת על הילדים שלא יתרחקו מטווח הראיה מצילות חיים!

יש לשים לב לדגל המוצב על סוכת המציל:

לבן – הרחצה מותרת.

אדום – הים מסוכן ואפשר להתרחץ רק בתחום המוגבל.

שחור – הרחצה אסור בהחלט.

אם לא יודעים לשחות, נשארים במים בקרבת החוף בלבד.

מה לעשות במקרה של היסחפות לעומק או למערבולת/בור בים: הזרם בבורות הוא לכיוון העומק בדרך כלל עם נטייה אלכסונית. מי שנקלע למקום כזה, אל לו לנסות לשחות ישירות לחוף כיוון שהוא עלול להתעייף ולטבוע. במצב כזה חשוב לשמור על קור רוח ולשחות לאט עם כיוון הזרם לעומק ולחתוך הצידה עד שיוצאים מהזרם. רק אז אפשר לשחות לכיוון החוף ולצאת מהים. הכי חשוב זה לא להילחם נגד הזרם.

עקיצות והכשות 

הכשות ועקיצות על ידי בעלי חיים ארסיים הן מצבי חירום רפואיים. בלא טיפול מיומן בזמן הן עלולות להסתיים בתחלואה ניכרת ואף במוות. בקיץ, כיוון שמתקיימים טיולים בשטח במקביל לעונת היציאה של בעלי חיים ארסיים מחוץ למחבואם, תיתכן היתקלות עם בעלי חיים מסוג זה.

הפעולות שיש לעשות בשטח בעת הכשת נחש:

– השכבת הנפגע במנוחה מוחלטת והרגעתו.

– קיבוע האיבר המוכש.

– פינוי מהיר ככל האפשר לבית החולים הקרוב ביותר.

יש להימנע מטיפולים המקובלים ברפואה העממית: חיתוך אזור ההכשה ומציצת הארס, קירור מקומי או צריבת מקום ההכשה. אין להשקות את הנפגע במשקה חם או אלכוהולי, כיוון שמשקאות אלו מריצים את מחזור הדם ומזרזים את פיזור הארס.

הנוהל תואם גם למקרה עקיצת עקרב או בעל חי ארסי אחר.

התייבשות

התייבשות היא מצב של חוסר נוזלים בגוף כתוצאה משתייה לא מספקת, שלשולים או הקאות חוזרות. בקיץ, עקב החום הרב אנו מאבדים נוזלים וחשופים יותר לסכנת התייבשות.

התחושות הן של: צמא, תחושה של יובש בפה ובריריות, חוסר הזעה ויובש בעור, כאבי ראש, תשישות, מיעוט במתן שתן, השתן הניתן כהה ודפיקות לב מהירות. בגלל החוסר בנוזלים, הגוף נמנע מהפרשת נוזלים בשתן ומוריד גם את הפרשת הזיעה.

יש להשכיב את הנפגע במקום קריר ומוצל ולהסיר ביגוד עודף ולוחץ. יש להרטיב את פניו וגופו של הנפגע. בהתייבשות קלה יש לתת לנפגע לשתות בקצב איטי ולתת לו מנוחה. בהתייבשות בינונית וקשה יש לפנות את הנפגע למרכז רפואי להמשך טיפול תוך השגחה על מצב נשימה ודופק. בהתייבשות קלה ובינונית, כאשר הנפגע בהכרה ומתקשר עם הסביבה, יש לחייב אותו לשתות גם אם הוא מסרב בטענה ששתה מספיק, אך השתייה תיעשה בקצב איטי ובלגימות קטנות. לנפגע בהתייבשות קשה אין לאפשר לשתות בכוחות עצמו מחשש לחנק ויש לעזור לו בכך (באם הוא מסוגל לשתות), בלגימות קטנות וקצב איטי. כאמור, במהלך הפינוי יש להשגיח על מצבו של הנפגע.

מכת חום

מכת חום נגרמת כתוצאה מחשיפה לחום סביבה גבוה. למכת חום חשופים בעיקר מי שמנגנוני ויסות החום וקירור הגוף שלהם פחות טובים. כלומר: מבוגרים וקשישים, תינוקות, חולים כרוניים, אנשים שאינם ניידים, מטופלים בתרופות לאלרגיה, מטופלים בתרופות ליתר לחץ דם ולמחלות שונות, וגם מי שאין ברשותם מחסה הולם ואמצעי קירור דוגמת מזגן.

התחושות הן: בחלק ניכר מהמקרים, האדם הסובל ממכת חום מתמוטט בשלב מוקדם שלה. לפני כן ייתכנו: כאבי ראש עזים, חולשה קיצונית, חוסר יציבות, פרכוסים, ירידה בתגובה, בלבול ואיבוד הכרה, עלייה בקצב הלב ובקצב הנשימה, יובש בעור ולפעמים גם הזעה או הזעה מרובה.

יש להעביר את האדם הנפגע למקום מוצל, להסיר ממנו בגדים חמים, לשפוך מים על גופו של הנפגע. יש לכוון אליו רוח ואם אפשר לשים שקיות קרח בבתי השחי ובמפשעות ולהזמין סיוע רפואי. 

קיץ נעים ובטוח!

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    9 ביולי 2013 @ 18:56

    ועוד סכנה של בריכות מים [ביתיות] שיש כמעט בכל בית יש להשגיח על הילדים הקטנים מטבעה לצערנו כבר ארעו מספר מקרים שבם ילדים קטנים ללא השגחה נפלו לתוך בריכה ביתי כזו וטבעו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן