Skip to content

פסימיות בציבור הישראלי והפלסטיני: לא מאמינים בסיכויי המו"מ

סקר שנערך במשותף על ידי מכון טרומן באוניברסיטה העברית בירושלים והמרכז הפלסטיני למדיניות ולחקר דעת קהל ברמאללה מעלה תוצאות עגומות: בעוד רק מיעוט בציבור הישראלי והפלסטיני מאמין בסיכויי יוזמת קרי - שני הצדדים חשים מאוימים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למרות יוזמת מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי לפעול לחידוש תהליך השלום ועל אף השינויים שהוכנסו ביוזמת השלום הערבית, המביעים הסכמה לחילופי שטח טריטוריאליים מינימליים, הציבור הישראלי והציבור הפלסטיני מביעים פסימיות רבה בנוגע לתהליך השלום ולתמיכה ביוזמת השלום הערבית. כך עולה מממצאי הסקר האחרון שנערך במשותף על ידי מכון הרי ס' טרומן לקידום השלום באוניברסיטה העברית בירושלים והמרכז הפלסטיני למדיניות ולחקר דעת קהל ברמאללה (PSR).

לא מאמינים בסיכויי יוזמת קרי - הישראלים והפלסטינים (צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ)
לא מאמינים בסיכויי יוזמת קרי - הישראלים והפלסטינים (צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ)

על פי הסקר, רק 10 אחוזים מהישראלים ו-27 אחוז מהפלסטינים מאמינים שהמשא ומתן בין הישראלים לפלסטינים יתחדש והאלימות תיפסק. 34 אחוז מהישראלים ו-31 אחוז מהפלסטינים סבורים שהמשא ומתן המדיני יתחדש, אך פה ושם יהיו עדיין פיגועים וירי. 44 אחוז מהישראלים ו-15 אחוז מהפלסטינים חושבים שפיגועים וירי לא ייפסקו, והצדדים לא יחזרו למשא ומתן  ו-21 אחוז מהפלסטינים סבורים ששני הצדדים לא יחזרו למשא ומתן והפיגועים והירי ייפסקו.

יתרה מזו, הממצאים מעלים כי הן הצד הישראלי והן הצד הפלסטיני חשים מאוימים מאוד משאיפותיו של הצד השני: 57 אחוז מהפלסטינים סבורים ששאיפת ישראל בטווח הארוך היא להרחיב את גבולות המדינה על כל השטח שבין נהר הירדן לים ולגרש את הערבים ו-25 אחוז מהם חושבים שהשאיפות הן לספח את הגדה המערבית ללא מתן זכויות אזרח לתושבים הפלסטינים. ומנגד, 37 אחוז מהישראלים סבורים כי שאיפות הפלסטינים בטווח הארוך הן לכבוש את הארץ ולהשמיד חלק ניכר מהאוכלוסייה היהודית במדינת ישראל, ו-17 אחוז מהם חושבים ששאיפות הפלסטינים הן לכבוש את ישראל.

בתוך כך, רוב של 62 אחוז בקרב הישראלים תומך בפתרון שתי המדינות, אולם במקביל מרבית הישראלים (68 אחוז) סבורים כי הסיכוי להקמת מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל בחמש השנים הקרובות הוא נמוך או לא קיים בכלל. 51 אחוז סבורים כי פתרון שתי המדינות נועד להיכשל. בדומה, 58.4 אחוז מהפלסטינים סבורים כי פתרון שתי המדינות אינו רלוונטי. בו בזמן,  63 אחוז מקרב הישראלים ו-68.6 אחוז מקרב הפלסטינים מתנגדים לפתרון של מדינה אחת לשני עמים שבה ערבים ויהודים ייהנו משוויון.

בקרב הישראלים, 50 אחוז מודאגים ו-49 אחוז אינם מודאגים מכך שהם או בני משפחתם עלולים להיפגע על ידי ערבים בחיי היום יום שלהם, בדומה לממצאי סקר מרץ 2012. בקרב הפלסטינים, 74 אחוז חוששים שהם או בן משפחתם עלול להיפגע בידי ישראלים או שאדמתם תוחרם או ביתם ייהרס, בדומה לממצאים בסקר מרץ 2012.

המדגם הישראלי כלל 601 מרואיינים שרואיינו בריאיונות טלפוניים והמדגם הפלסטיני מייצג את תושבי הגדה רצועת עזה ומזרח ירושלים וכלל 1270 מרואיינים בראיונות פנים אל פנים. הסקר תוכנן ונוהל בידי פרופ' יפעת מעוז מהמכון למחקר ע"ש הרי ס' טרומן למען קידום השלום, ומהמחלקה לתקשורת ועיתונאות המכהנת גם כראש מרכז שוויץ לחקר סכסוכים, ניהולם ויישובם באוניברסיטה העברית בירושלים ועל ידי פרופ' חליל שקאקי ראש המכון למדיניות וחקר  דעת קהל  (PSR) ברמאללה, והוא נערך בתמיכת קרן אדנאואר בירושלים וברמאללה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן