Skip to content

לפיד: האבטלה בישראל נמוכה באופן מלאכותי

"היא נמוכה מפני שיש ציבורים שלמים – בעיקר גברים חרדים ונשים ערביות – שפשוט לא נכנסים למשוואה. הם לא רשומים כמובטלים, מפני שהם אפילו לא מחפשים עבודה". לפיד נאם בוועידת השלטון המקומי. את בעיית הדיור כינה "איום אסטרטגי על הדור הבא"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בפנותו הבוקר לבאי ועידת השלטון המקומי אמר שר האוצר, יאיר לפיד: "אני וממשלת ישראל – זקוקים לעזרתם של חברים. מפני שאנחנו יצאנו למאבק שאנחנו לא יכולים לנצח בו בלעדיכם. מאבק על התעסוקה, מאבק על הדיור, מאבק על יוקר המחיה ואתם יודעים מה, יצאנו גם למאבק על מצב-הרוח הישראלי. מצב רוח הוא כלי כלכלי. אנשים אופטימיים קונים יותר, פותחים יותר עסקים, לא חוששים לקחת אשראי ולהרחיב את העסק שלהם ומשקיעים יותר בחינוך של הילדים שלהם. את כל זה לא נוכל לעשות אלא אם נעשה את זה יחד,

שר האוצר יאיר לפיד. יצאנו למאבק שאנחנו לא יכולים לנצח בו בלעדי ראשי הרשויות. (צילמה: טלי קורל)
יצאנו למאבק שאנחנו לא יכולים לנצח בו בלעדי ראשי הרשויות. שר האוצר (צילמה: טלי קורל)

"אבל צריך להודות על האמת, יש לנו בעיה. יש בעיה מובנית, אמיתית, מתמשכת בין הממשלה לבין השלטון המקומי. אנחנו שולחים אתכם בוקר בוקר לחזית האזרחית, לתוך הבעיות הכי אמיתיות והכי כואבות של התושבים שלכם, ואנחנו לא נותנים לכם מספיק כלים".

בין הפטיש לסדן

"כי כולם תמיד באים בסוף אליכם. להיות ראש עיר או ראש מועצה מקומית בישראל זו התגלמות הביטוי בין הפטיש לסדן. מלמעלה חובט בכם השלטון המרכזי שלא רואה אתכם מספיק, מלמטה חובטים בכם האזרחים שרואים בכם את האשמים בכל. אם למישהו לא פינו את הזבל, או שהילד שלו לומד בכיתה של 42 ילדים, הוא לא אומר לעצמו, יש בישראל משבר פיסקלי שמושפע מעקומת הצריכה בגוש היורו. הוא אומר לעצמו, 'אני אלך ואני אצעק על ראש העיר'".

"אז אני, לשם שינוי, לא באתי לצעוק על ראש העיר. אני באתי להודות לראש העיר ויותר מזה, בפעם האני-לא-יודע-כמה, אני באתי לבקש את עזרתו של ראש העיר. אני זקוק לעזרתכם מפני שאנחנו צריכים לקחת את המדינה כולה מנקודה א' לנקודה ב', ואתם – כמו תמיד – עומדים בחזית המערכה הזו.

לדבריו, המבחן האמיתי של הממשלה והשלטון המקומי היא לפעול ביחד במבחן שיש בו שלוש רגליים: תעסוקה, דיור וחינוך.

תעסוקה – ציבורים שלמים לא נכנסים למשוואה

לפיד הדגיש, כי האבטלה בישראל היא אומנם נמוכה, פחות מ-7%, "אבל היא נמוכה באופן מלאכותי. היא נמוכה מפני שיש ציבורים שלמים – בעיקר גברים חרדים ונשים ערביות – שפשוט לא נכנסים למשוואה. הם לא רשומים כמובטלים, מפני שהם אפילו לא מחפשים עבודה. אנחנו משנים את זה עכשיו. התכנית לשיוויון בנטל, יחד עם התוכנית הלאומית להכשרה לתעסוקה שאנחנו בונים עכשיו עם משרד הכלכלה, תשנה את שוק העבודה הישראלי. אנחנו נכשיר אנשים לעבוד בהיי-טק ובייצור, ואנחנו נתמוך ביזמות מקומית, ובעסקים קטנים, נחזק אזורי תעשיה מרחביים בצפון ובדרום, ואנחנו ניתן הקלות והטבות לכל חברה בינלאומית שתיצור פה מרכזי פיתוח ומפעלים שייצרו מקומות עבודה וישימו אותנו בחזית הטכנולוגיה והחדשנות העולמית".

לפיד טוען, כי השינויים האלה יעבירו את האנשים הרשומים בלשכות הרווחה במועצות המקומיות ובערים מ"סעיף ההוצאה הקרוי רווחה אל סעיף ההכנסות הקרוי משלמי מיסים. זה יוסיף למועצות ולערים שטחי תעשייה, שישלמו ארנונה גבוהה וזה יאפשר להן לשפר תשתיות. אז "אתם תוכלו לבוא אלי ולומר לי, "הנה, סגרנו חוזה להקים מפעל אצלנו בעיר, עכשיו תביא לי מחלף, תביא לי כביש מהיר, תביא לי הטבות מס לעובדים חרדים. ואני אצטרך להשיג לכם את כל זה, מפני שאנחנו יחד בעסק הזה".

לדבריו, צריך להתאמץ יותר מהרגיל. לעשות הכל כדי להוריד חסמים בירוקרטים, לצמצם את הזמן שלוקח להוציא רישיונות, לדחוף ועדות עירוניות לתת אישורים, להוכיח ליזמים מקומיים שכדאי להם להישאר בעיר, לעודד עסקים קטנים. מתוך הבנה שזה לא עניין מקומי אלא לאומי.

דיור – המדינה צריכה לפתור את הבעיה

"המדינה יצרה את רוב בעיית הדיור ועליה לפתור את רוב הבעיה", הוא אמר לבאי ועידת השלטון המקומי וציין, כי "הדיור הוא היום הבעיה מספר אחת של כל זוג צעיר במדינת ישראל, זה לא פחות מאיום אסטרטגי על הדור הבא. זו הסיבה שהקמנו את קבינט הדיור, זו הסיבה שאנחנו עובדים היום – יום ולילה – כדי להסיר חסמים ולאפשר עבודה שהיא הוליסטית, שהיא כוללת את כולם. בפעם הראשונה אי פעם יושבים סביב שולחן אחד שר האוצר ושר השיכון ושר הפנים ושר התחבורה והשר להגנת הסביבה והשר לפיתוח הנגב והגליל ומנהל מקרקעי ישראל ופותרים בעיות. יש לכם בעיה בתחום הדיור – יש לי היום כתובת בשבילכם".

"אני יודע שיש לכם ניסיון רע עם המדינה", ציין, "אבל ניסיון רע לא פותר אותנו מהחובה לעשות דברים טובים. אנחנו צריכים שתנצלו את ההזדמנות. תוכנית הדיור הלאומית מדברת על בניה של 150 אלף דירות להשכרה, תוכנית הדיור הממשלתית, שמתנהלת במקביל לה, מדברת על שיווק של עשרות אלפי מגרשים לבניה. אנחנו רוצים לעבוד אתכם, להכניס את הנציגים שלכם למטה הדיור הלאומי, להפוך אתכם לשותפים מלאים במהלך הזה. אם אתם רוצים שהצעירים הטובים ביותר שלכם יישארו אצלכם ולא יברחו לתל אביב או לניו יורק, הדיור הוא הפתרון. אם תהיה להם דירה הם יישארו, והם יקימו משפחה, והם יקימו עסק אצלכם ביישוב".

חינוך – מדד לראש רשות טוב

"חינוך הוא מרכז העשייה בהרבה רשויות" ציין לפיד, "זה הפך להיות במקומות רבים המדד של ראש רשות טוב. אם הוא טוב לחינוך, סימן שהוא טוב לרשות. אנחנו מובילים היום סדרה של רפורמות בחינוך. החל מצמצום בחינות הבגרות ועד לשיקום של בתי הספר המקצועיים. אבל גם הפעם, אף אחד מהרפורמות האלה לא תצליח בלעדי ראשי הרשויות, אבל כל אחת מהן תוכל לאפשר לכם להצליח יותר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן