Skip to content

השעון מתקתק לנשיא מצרים

מפגיני האופוזיציה מאיימים לצעוד אל ארמון הנשיאות היום, הצבא מאיים להתערב מחר, שרי הממשלה מתפטרים ומוחמד מורסי מסרב להתפטר או להיענות לדרישות המפגינים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
המפגינים - הצבא איתנו
המפגינים - הצבא איתנו

בצעד שנראה כהתייצבות מאחורי דרישות המפגינים הגיש אתמול צבא מצרים אולטימטום לנשיא המדינה "להיענות לדרישות העם" או שהצבא ישיב את הסדר על כנו. שום מילה לא נאמרה על הפיכה צבאית, אבל קשה לראות איך אחרת יוכל הצבא לקיים את איומו.

הנשיא מורסי אמר שהצבא לא נועץ בו לפני הגשת האולטימטום העלול לעורר כדבריו "בלבול בזירה הלאומית המורכבת מאוד".

האולטימטום נועד לדחוק בצדדים הנצים להגיע לפתרון מהיר של המחלוקות ולקונצנזוס לאומי, והכוחות המזוינים אינם מצפים להיות חלק מהשלטון, כתב אתמול (שני) הדובר, קולונל אחמד עלי.

הצבא, שכוחותיו פרוסים ברחבי קהיר, דוחק כנראה במוחמד מורסי, הנשיא הנבחר הראשון של מצרים, לשנות את הרכב ממשלתו, לרבות צמצום השפעת האחים המוסלמים, ולקיים בחירות מוקדמות לנשיאות ולפרלמנט המדינה.

הצבא הגן כזכור על המפגינים נגד שלטון הנשיא מובארק מפני בריוני הנשיא ב-2011, ושלט במדינה עד לבחירת הנשיא מורסי בקיץ 2012. אבל גם אחרי הבחירות הדמוקרטיות לא ויתר צבא מצרים על מעמדו המכריע מאחורי הקלעים, או על עוצמתו הכלכלית הכבירה במדינה, וספק אם יוותר עליהם בעתיד. אתמול תיאר שר ההגנה ומפקד הכוחות המזוינים של מצרים, הגנרל עבדל פתח אל-סיסי, את ההפגנות כביטוי "חסר תקדים" של רצון העם.

האופוזיציה לנשיא מורסי רואה באולטימטום של הצבא ניצחון, הן משום הפופולריות הרבה שלה זוכה הצבא במדינה, הן משום שמעשית, היא אינה נדרשת לוותר על דבר, ולהבנתה פירושו של דבר הוא סוף שלטונו של מורסי. ממשלת מורסי טוענת שהחלטותיה לגיטימיות מאחר שהנשיא שמינה אותה נבחר בבחירות דמוקרטיות.

גם הלחץ הבין-לאומי על נשיא מצרים גובר. אתמול, שני, התקשר נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, למורסי, התייחס לנימוק הזה ישירות, ועודד אותו להבטיח שכל אזרחי מצרים מיוצגים בממשלתו: "לרבות המצרים הרבים המפגינים נגדה".

הבוקר דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית של מצרים ששר החוץ, מוחמד קאמל עמר, הגיש את התפטרותו מהממשלה, והצטרף לחמישה שרים אחרים שהתפטרו אתמול. בכיכר תחריר המשיכו רבבות תומכי "תמרוד" – תנועת האופוזיציה המארגנת את ההפגנות, לחגוג כל הלילה.

לדברי התנועה 22 מיליון אזרחי מצרים חתמו על עצומה היוצאת נגד שלטון מורסי בטענות האלה:

  • אי השבת הביטחון מאז מהפכת 2011 שסילקה את הנשיא מובארק
  • לעניים "אין מקום" בחברה
  • הממשלה נאלצת "להתחנן" לקרן המטבע הבין-לאומית לקבלת מלווה בסך 8.4 מיליארד דולרים כדי לייצב את הכלכלה
  • הרוגי מהפכת 2011 בידי כוחות הביטחון לא זכו "לצדק"
  • לא נותר כבוד "למצרים בארצם"
  • הכלכלה "התמוטטה", הצמיחה אפסית והאינפלציה גבוהה
  • מצרים "הולכת בעקבות" ארצות הברית

גם תומכי הנשיא מורסי אינם טומנים את ידם בצלחת. אתמול קרא אחד מבכירי תנועת האחים המוסלמים, מוחמד אל-בילטאג'י, לתומכי הנשיא בערים, בעיירות ובכפרים להיות מוכנים למלא את הכיכרות בתמיכה בנשיאם. "כל הפיכה מכל סוג תתקיים רק על גופותינו", הוא אמר לצהלת אלפי מאזיניו בקהיר. הלילה אף דווח על התנגשויות בנשק חם בין סיעות יריבות בעיר סואץ.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן