Skip to content

הצעת חוק: פיצוי לנפגעות תקיפה מינית 120 אלף שקל

הוועדה לקידום מעמד האישה החליטה היום לתמוך בהצעת חוק ולפיה יגדל משמעותית הפיצוי שייקבע לנפגעי הטרדה מינית גם ללא הוכחת נזק. ההצעה תועבר לקריאה ראשונה במליאת הכנסת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הצעת חוק, לפיה יוגדל הפיצוי לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית ל-120 אלף שקל ללא הוכחת נזק, אושרה לקריאה ראשונה היום בוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח"כ עליזה לביא. הפיצוי על פי החוק היום מוגבל לסכום של 50 אלף שקלים.

"הטרדה מינית הפכה להוצאה מוכרת", אמרה יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) "מעסיקים מממנים למטרידים את הוצאות המשפט, בשעה שהמוטרדת צריכה להוציא מכיסה סכומים שלא תמיד הפסיקה הסופית תכסה אותם. רק פגיעה בכיסו של מעסיק שלא הטמיע בארגונו אווירה שמונעת הטרדה מינית תסייע במיגור התופעה".

ענישה דרך הכיס. ח"כ רוזין (צילום: הכנסת)
ענישה דרך הכיס. ח"כ רוזין (צילום: הכנסת)

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) יוזמת הצעת החוק, ציטטה נתונים מסקר של משרד התמ"ת, שבדק כמה נשים הוטרדו מינית במקומות העבודה. "הממדים מפחידים", אמרה. "מנתונים השוואתיים עם מה שקורה בעולם רואים שכשהמאבק בהטרדות מיניות אינו מלווה בענישה דרך כיס הפוגע וכיס המעסיק, דברים לא משתנים. החוק נועד לדרבן את מקומות העבודה שידווחו על מקרים של הטרדה ויטפלו בהם.

11 אלף נשים עזבו את מקום עבודתן ב-2011, בגלל הטרדה מינית. שליש מהן פוטרו ושני שליש עזבו מרצונן כי הרגישו שזה היה הפתרון עבורן. חשוב לחנך אבל יש משעות גם לענישה. אם מעסיק יידע שאם הוא לא יטפל בהטרדה הוא ישלם על כך, הוא יטפל. הרבה אנשים מתנהלים לפי 'כמה זה יעלה לי'. ואם הוא יידע שזה יעלה לו הוא יחשוב פעמיים".

עו"ד שיראל נקדימון משדולת הנשים: "פגישת ייעוץ משפטי עולה היום 1,000 שקל. נשים נופלות בין הכיסאות כי אין להן כסף. ההליך המשפטי נמשך שלוש שנים ובסוף אולי יפסקו להן 50 אלף שקלים פיצויים, כשעד אז הן כבר הוציאו 30 אלף. בדרך כלל המטריד יציע לה בשלב הרבה יותר מוקדם להתפשר על סכום מגוחך, והיא תלך על זה, בהסכם שיכלול סודיות מוחלטת עם סנקציה שאם תספר היא מחויבת להחזיר את כל הסכום. וכך עוד מקרה טויח".

עו"ד תמר קלהורה ממשרד המשפטים: "לאחרונה פורסם מאמר של ד"ר תמר גדרון שמראה שחקיקה כזו רק מקטינה פיצויים. אנחנו תולים תקוות שיש לנו אינדיקציה שלא מתממשת. כשמדובר בנזק לא ממוני, בית המשפט חייב לנמק את הסכום שהוא פוסק ובודק את חומרת המקרה. יש להבחין בין תביעה נגד המזיק הפרטי לבין תביעה כנגד המעסיק".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן