Skip to content

שעות לפני המועד הסופי, הצבא למורסי: תתפטר או שתפוטר

הנשיא המצרי פנה הלילה בנאום לאומה והצהיר כי הוא נשאר בתפקידו והזהיר משפיכות דמים. מורסי טען שמדובר בהתערבות של גורמים זרים והאשים את תומכי מובראק בהפגנות. הצבא מצדו מוכן להשתלט על מוסדות השלטון ולבטל את החוקה השנויה במחלקת. אם מורסי יפוטר בעל כורחו, ייעצרו מנהיגים בתנועה האסלאמית ומשרדיה יסגרו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בנאום לאומה בטלוויזיה הממלכתית של מצרים הודיע הלילה (שלישי) הנשיא מוחמד מורסי, כי אין בכוונתו להתפטר. "נבחרתי בבחירות חופשיות וחוקיות", אמר מורסי, "אני מוכן להקריב את חיי למען קיום החוק, הסדר והדמוקרטיה במצרים", מורסי, שנבחר לפני מעט יותר משנה, עומד עתה בפני אולטימטום שהציב בפניו מפקד הצבא המצרי, גנרל עבד אל-פאתח א-סיסי. על פי הודעתו של א-סיסי, על הנשיא להתפטר עד היום בשעה 17:00.

מורסי דוחה בנאום לאומה את האולטימטום של הצבא
מורסי דוחה בנאום לאומה את האולטימטום של הצבא

מורסי הזהיר בנאומו מפני שפיכות דמים וכאוס שעלולים להיווצר אם יהיה ניסיון לקחת מידיו את השלטון שניתן לו על פי החוקה במצריים. לאחר הנאום נהרגו בהתנגשויות בין תומכיו למתנגדיו בקהיר 16 בני אדם ו-200 אחרים נפצעו.

עיתון אל אהראם, היוצא הבוקר במצרים, תיאר בכותרתו הראשית שני תרחישים אפשריים במסגרת מפת הדרכים שהציג הצבא, לאחר הדד-ליין שנקבע להיום. הראשון: התפטרותו של מורסי –  ואז תיערך המדינה לבחירות חופשיות כשהצבא מופקד על הסדר, אבל לא נוטל לעצמו סמכויות שלטוניות. על פי התרחיש השני מורסי יפוטר, הצבא ישתלט על כל מנגנוני תנועת האחים המוסלמים, יוחרמו נכסי התנועה וכמה מראשי התנועה יועברו למעצר בית.

בשני המקרים הצבא פרסם תכנית לפיה תבוטל החוקה השנויה במחלוקת ותיבחר קבוצה של מומחים שתפקידה יהיה לנסח חוקה חדשה. לאחר מכן ייערך משאל עם לאישורה. במקביל תוקם מועצה נשיאותית, בראשות מנהל בית המשפט לענייני חוקה, והיא תנהל את ענייני המדינה בתקופת המעבר שבין ההתפטרות או הפיטורין של מורסי לבין קיום בחירות חדשות. תקופה זו צפויה להימשך בין תשעה חודשים לשנה.

תנועת "תמרוד", הגדולה במפלגות האופוזיציה במצרים, הגיבה לנאום מורסי ומסרה כי "(הוא) מאיים על העם שלו". במהלך נאומו הזהיר הנשיא המצרי מפני התערבות כוחות זרים ופנימיים בניהול וענייני המדינה. במסר שהועבר בחשבון הטוויטר שלו האשים מורסי את כוחות הנשיא לשעבר, חסני מובראק,  שעומדים מאחורי הניסיון להטיל את מצרים לכאוס.

המפגינים בכיכר תחריר
האופוזיציה: "הוא מאיים על עמו". המפגינים בכיכר תחריר

על פי אל-אהראם, בראש הממשלה החדשה שתוקם יעמוד אחד מקציני הצבא, והשרים יהיו טכנוקרטים ללא שיוך פוליטי או מפלגתי. הצבא, כך נמסר ממקורות צבאיים, "ישגיח על ההכנות לבחירות לנשיאות והבחירות לפרלמנט, ואילו החוקה החדשה היא זו שתקבע את מועד הבחירות".

שגרירות קנדה במצרים הודיעה אתמול על סגירת השגרירות והיא הראשונה שעושה כן. בהודעה הקנדית נמסר: "קנדה רואה סיכון לחיי עובדיה ואנשיה בתקופה זו וכל כן הורתה להם לחזור לארצם עד שיתבהרו הדברים". ארצות הברית, בניגוד להתנהלותה בימי הפלתו של מובראק, אז מיהרה וושינגטון להתנער מהנשיא המודח, הבהירה הלילה מפי גורמים רשמיים, כי אובמה אינו קורא למורסי להתפטר לאלתר, אלא רק "למצוא דרך לקיום בחירות חדשות".

בנאומו הלילה הבהיר מורסי שבחירתו שנעשתה כחוק ומאפשרת לו להמשיך לשאת בעול המטלות והחובות למרות ועל אף התנגדות האופוזיציה ודרישות המפגינים.  מנהיג תנועת "תמרוד", מוחמד עבדל-עזיז, הגיב לנאום באומרו: "זהו נשיא שמאיים על העם שלו עצמו". הוא חזר על הצהרת מפלגות האופוזיציה המציעה למורסי לפרוש ולמנוע מעצמו את הבושה. תמרוד הצטרפה לקריאת "חזית ה-30 ביוני", במסגרתה מאוחדות מפגות האופוזיציה, לתמוך במפת הדרכים של הצבא ובמועמדותו של מוחמד אל-בראדעי לשמש כ"קול העם והאופוזיציה" בדיאלוג שייפתח בין כל הצדדים עד לכינון חוקה חדשה ובחירות.

אל-בראדעי בן ה-71, דיפלומט ומשפטן, כיהן בין השנים 1997-2009 כמזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סב"א). הוא מתון בדעותיו ומקובל על רוב חלקי הציבור המצרי.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן