Skip to content

"היועמ"ש אישר לחקור ח"כים ערביים בחשד להסתה"

בדיון בוועדת הפנים של הכנסת, שעסק בהתנכלות הגוברת לאחרונה נגד גורמים נוצריים המעודדים את גיוס הצעירים הנוצריים לצה"ל, חשפה קצינת משטרה כי היועהמ"ש אישר לחקור ח"כים ערבים, החשודים בהסתה נגד איש כמורה שעודד צעירים להתגייס. אבל במשטרה ובמשרד המשפטים ממהרים להבהיר כי: נפתחה אמנם חקירה - אבל לא נגד חברי כנסת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היועץ המשפטי לממשלה אישר לחקור חברי כנסת ערביים, החשודים בהסתה נגד האב נדאף, שעודד צעירים נוצרים להתגייס לצה"ל. כך נחשף בדיון סוער שנערך היום בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ מירי רגב.

את אישורו של היועהמ"ש, לחקור ח"כים ערביים, חשפה סנ"צ רויטל קרקו, נציגת המשטרה, בדיון שנערך בוועדת הפנים. קרקו הדגישה כי לראשונה אישר היועץ המשפטי לממשלה לחקור חברי כנסת ערביים בחשד להסתה. עוד אמרה כי אושר לחקור שמונה  תלונות בתהליך מואץ וכי מתבצעות כל העת הערכות איומים וקיים סל אבטחה מלא למאוימים.

"הגיע הזמן שחברי כנסת ערביים יבינו שאי אפשר להסית נגד מתגייסים לצה"ל". מירי רגב (צילום: דן בר דוב)
"הגיע הזמן שחברי כנסת ערביים יבינו שאי אפשר להסית נגד מתגייסים לצה"ל". רגב (צילום: דן בר דוב)

הדיון עסק בהתנכלות הגוברת לאחרונה נגד גורמים נוצריים המעודדים את גיוס הצעירים הנוצריים לצה"ל.

ח"כ מירי רגב ,שפתחה את הדיון, הזכירה את האב גבריאל נדאף מנצרת שנרדף בשל תמיכתו בגיוס צעירים נוצריים לצה"ל. היא סיפרה כי פגשה את הכומר כבר לפני מספר חודשים ושמעה כי קיימים איומים חמורים על חייו כמו גם על קצינים נוצריים בצה"ל המעודדים את גיוס הצעירים הנוצריים.

רגב ציינה כי הגיעו לידה מכתבים של ח"כים ערביים המסיתים נגד האב נדאף ונגד קצינים נוצריים ואמרה כי המשטרה אינה יכולה לעבור על כך לסדר היום. עוד אמרה כי ציפתה שהפטריארך יגן על האב נדאף, אולם הודעה מגנה שיצאה מצדו וסגירת כנסיית האב נדאף לא מצביעה על תמיכה. ח"כ רגב אמרה עוד כי היא מעוניינת לשמוע מהמשטרה כיצד היא פועלת נגד הסתות של ח"כים ערביים.

שאדי חלול, דובר פורום הקצינים הנוצריים, אמר כי "מדובר בטרור פנימי בתוך מדינת ישראל, כאילו מדינה זו אינה דמוקרטית". הוא סיפר כי הפורום הוקם על ידי קצינים נוצריים המבקשים לעודד את הצעירים הנוצריים להתגייס לצה"ל, אך כעת הפורום נתון לאיומים. "זו פעילות טרור לכל דבר. היום מאיימים עלינו ומחר יאיימו גם על יהודים" אמר שאדי חלול. הוא ציין כי לפעילות הפורום התגייסו שלושה אנשי דת. אחד פרש בשל איומים, לשני נוקבו צמיגי הרכב ואילו האב נדאף סובל מהתנכלויות בלתי פוסקות.

חלול האשים כי בין השאר, חברי הכנסת חנין זועבי ובאסל ג'אטס, פעלו, לכאורה להסתה נגדו. ח"כ ג'אטס אף הגדיל לעשות ואיים באתר הערבי אל-ערב כי "ירדוף את הכומר נדאף וידאג להפשיט מעליו את בגדי הכהונה כי הוא משרת את צבא הכיבוש". בסיום דבריו ביקש שלוש בקשות: איש דת נוצרי שילווה את חיילי צה"ל הנוצריים; הגנה של המשטרה מפני מסיתים ומתנכלים ועידוד המדינה להתגייסות הצעירים.

ח"כ יצחק הרצוג אמר כי הוא מעודד את גיוס החיילים הנוצריים. עם זאת אמר כי משחר ילדותו הוא מלווה את יחסי העם היהודי עם הנוצרים וכך עשו גם אביו, הנשיא חיים הרצוג ז"ל וגם סבו, הרב יצחק אייזיק הרצוג שהיה רב ראשי לישראל. הוא ביקש להתייחס בזהירות ובכבוד לפטריארכיה ואמר כי יתברר בדיון כי היחסים הין הפטריארכיה לאב נדאף תקינים ואף התקיימה פגישה טובה בין האב נדאף לפטריארך. לטעמו, ההודעה שיצאה מטעם הפטריארך הייתה שגויה והוא יודע כי הפטריארכיה לא מתנגדת לגיוס לצה"ל.

פיני גנון, ראש תחום הבדואים והנוצרים במשרד הביטחון, אמר כי התקיים כנס גיוס של צעירים נוצריים בנצרת ואף הוצג אישור של הוותיקן המתיר לצעירים נוצריים להתגייס לצה"ל. לאחר הכנס התחילו ההסתות וכבר הוגשו 14 תלונות בגין הסתה. הוא הדגיש כי למרות שעברו כעשרה חודשים, עדיין לא ברור לו מה עלה מחקירת משטרת ישראל. הוא הדגיש כי צה"ל מגייס צעירים נוצרים ומידי שנה מתגייסים  כ-100 מתוך פוטנציאל של  3000.

ח"כ נחמן שי שאל: "מי מופקד על צרכי הדת הנוצריים בצה"ל?" ונענה כי הרב הראשי לצה"ל מופקד על בני כל הדתות.

ח"כ ישראל חסון אמר כי "מתקיים תהליך איטי ורגיש לגיוס החיילים הנוצריים ויש לעודדו ברגישות ובזהירות" הוא הזהיר מפני "ניתוח מוח עם פטיש".

ד"ר שוקי אמרני, המשנה למנכ"ל משרד הפנים, אמר כי קיים במשרדו אגף בכיר לדתות וכי הם מעודדים את גיוס הנוצרים לצה"ל. לשאלתה של ח"כ מירי רגב ענה כי אינו יכול לטפל בח"כים המתנכלים לגיוס זה. יעקב סלאמה, מנהל אגף בכיר לעדות, במשרד הפנים אמר כי נפגש עם הפטריארך וקיבל הבטחה שהאב נדאף לא ייפגע וכי לא יודח מתפקידו. למרות זאת, התברר בדיון כי האב אינו מורשה להיכנס לכנסיית הבשורה בנצרת. ח"כ מירי רגב נענתה על ידי  סלאמה, כי הכנסייה מתנהלת על ידי מועצה ולא ברור אם המדינה מתקצבת אותה.

בסיכום הדיון בירכה ח"כ רגב על כך שלראשונה היועץ המשפטי לממשלה נתן הנחייה לחקור חברי כנסת ערביים החשודים בהסתה. "הגיע הזמן שחברי כנסת ערביים יבינו שאי אפשר להסית נגד מתגייסים לצה"ל", אמרה. היא הוסיפה וביקשה כי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה יפעל באופן מהיר נגד המסיתים נגד התגייסות. כמו כן, ביקשה מהנהלת הוועדה לפנות לוועדת האתיקה על מנת לבחון את מכתבה של חברת הכנסת זועבי ואת התבטאותו של ח"כ ג'אטס, שאיימו והסיתו, לכאורה,  נגד הכומר נדאף. ממשרד הפנים ביקשה לבדוק מי מממן את כנסיית הבשורה והאם מדובר במדינת ישראל. כמו כן ביקשה לדעת מי מונע את כניסתו לכנסייה. היא ביקשה מהמשטרה לעדכן את הוועדה בתום החקירה.

במשרד המשפטים הבהירו בתגובה כי לא נפתחה חקירה נגד חברי הכנסת הערבים. עוד אומרים במשרד המשפטים כי לפני כחצי שנה נפתחו מספר תיקים במשטרה, שעניינם חשד להסתה לאלימות נגד כומר אורתודוכסי מהכפר יפיע אשר תומך בגיוס צעירים ערבים-נוצרים לצה"ל או לשירות לאומי. "עם זאת, החקירה שנפתחה איננה נגד הח"כים שהוזכרו לעיל והם אינם חשודים בעבירה בהקשר זה".

גם דובר המשטרה הבהיר כי במסגרת הדיון בוועדת הפנים של הכנסת "התייחסה נציגת המשטרה באופן כללי לאישור הנדרש לפתיחה בחקירה בגין חשד להסתה ולחקירתם של חברי כנסת ולא לתיק חקירה ספציפי כפי שפורסם. לעניין התלונות הספציפיות שעלו בדיון, התייחסה הקצינה לעצם קיומן של התלונות ולהליך האישור לפתיחה בחקירה בגינן ולא לחקירתם של חשודים ספציפיים שהוזכרו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן