Skip to content

"אחרי שמיים פתוחים אנחנו הולכים למים פתוחים"

אמר ראש הממשלה נתניהו במסיבת עיתונאים משותפת עם שר התחבורה ושר האוצר, בעקבות פרסום המכרזים להקמת נמלי ים חדשים. הנמלים יפעלו בשיטת BOT. עלות ההקמה של כל נמל נאמדת במיליארד דולר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר יאיר לפיד ושר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ קיימו הבוקר מסיבת עיתונאים בעקבות פרסום המכרזים בתחילת החודש להקמת נמלי ים חדשים. ההחלטה לצאת למכרז לשני נמלים התקבלה בעקבות התעניינות רבה של גורמים בינלאומיים ועדיין נשמרת במכרז האפשרות לבנות נמל אחד בסופו של דבר.

 התעניינות בינלאומית רבה בנמלים החדשים שיוקמו. נתיהו, כץ ולפיד (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
התעניינות בינלאומית רבה בנמלים החדשים שיוקמו. נתיהו, כץ ולפיד (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

הנמלים יופעלו בשיטת BOT

הנמלים חדשים בחיפה ובאשדוד יופעלו בשיטת (Build – Operate -Transfer) על ידי גורם פרטי וזאת בניגוד למה שהיה בעבר. רפורמה הנמלים כוללת תוכנית להגברת התחרות בנמלים, באמצעות הקמת נמלי מים עמוקים מתחרים, בחיפה ובאשדוד. התכנית כוללת קידום זמינות ואישור תכניות סטטוטוריות להקמת הנמלים החדשים, אגירת אבני מחצבות וסלעים מהגליל להקמת המזח החדש, הערכות פיננסית להקמת הנמל הראשון, פרסום מכרז בינלאומי (PQ), שאליו ניגשו שמונה קבוצות וחברות מהגדולות בארץ ומחו"ל, בעלות מומחיות וניסיון בהקמת נמלים ותשתיות. עלות הקמת כל נמל נאמדת במיליארד דולר.

המיקום של נמל המפרץ החדש באזור הצפוני של מפרץ חיפה. הדמיה: משרד התחבורה
המיקום של נמל המפרץ החדש באזור הצפוני של מפרץ חיפה. הדמיה: משרד התחבורה

בחיפה, למשל, אישרה מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה את תמ"א 13 ב/1/1 – "תכנית המתאר ארצית להקמת נמל המפרץ, שזה שמו של הנמל החדש. התכנית כוללת בין היתר: מסוף מכולות חדש, נמל דלק חדיש ומודרני שיחליף את הנמל הישן, נמל צבאי חדש שיחליף את הנמל הקיים ויבטיח את פינויו מלב שכונת בת גלים, הארכת שובר הגלים הראשי של נמל חיפה והסדרת שובר הגלים בכניסה לנמל הקישון. כמו כן כוללת התכנית הקמת מסוף מכולות חדש וחפירת תעלת כניסה עמוקה לאניות העתיד. נמל המפרץ יחובר למזרח הארץ באמצעות רכבת העמק ותשתיות דרכים חדישות ויבטיח בכך פוטנציאל לשיתוף פעולה אזורי ולחיזוק מרכזיותו של מפרץ חיפה בהיבט הכלכלי, המסחרי והתיירותי.

חמישה מנועי צמיחה

"יש לנו חמישה מנועי צמיחה גדולים מאוד", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים, "אחד זה הגז- אנחנו פועלים לממש זאת, השני זה סין – ייצוא מוגבר לשווקים חדשים, השלישי זה הכנסת אוכלוסיות שלמות לשוק העבודה, למעגל העבודה – זה החרדים והערבים, במיוחד גברים חרדים ונשים ערביות, הרביעי זה טכנולוגיה – הטכנולוגיה היא יתרון גדול של מדינת ישראל אבל לא רק במונחים של ייצוא של טכנולוגיה אלא גם חיבור המדינה בסיבים אופטיים כדי שתהיה נגישות של כל ילד וילדה בישראל לעולם החדש שמתפתח, אנחנו מחויבים גם לזה. החמישי, ואני רוצה לשנות לכם את הסדר, והראשון זה רפורמות, רפורמות ועוד רפורמות כדי לקצץ בביורוקרטיה וכדי להכניס תחרות כדי להוריד מחירים, כדי להוזיל את יוקר המחייה בישראל. זה דבר שהוא כלכלי מעין כמוה, חברתי מעין כמוהו וזה מתחיל אבל לא נגמר בנמלים. התחלנו בשמיים פתוחים, עכשיו אנחנו הולכים למים פתוחים וזו בשורה גדולה מאוד. אני שמח שיש התעניינות בינלאומית ענפה במכרזים שאנחנו מוציאים היום, אנחנו כמובן נבחן את התוצאות שלהם, אבל הדבר הזה מראה על כך שישראל היא מעוררת עניין".

התעניינות בינלאומית בנמלים שיוקמו

שר התחבורה ישראל כץ אמר: "אנחנו נעשה סוף למציאות שבה מונופולים אזוריים וארציים בתחום הנמלים שולטים בכלכלה הישראלית. הם גם עולים לנו ביוקר וגם לא מאפשרים לפתח את ענף התובלה הימית בישראל". השר כץ הדגיש :"ההתעניינות הבינלאומית בהפעלת הנמלים שיוקמו היא גדולה. כל רעידת אדמה פוליטית במדינות השכנות ממחישה את היתרון של מדינת ישראל כעוגן של יציבות והופכת אותנו ליעד אטרקטיבי עבור חברות בינלאומיות שמתמתחות בהפעלת נמלים בעולם. החברות מבקשות להתמודד על הפעלת הנמלים החדשים במדינת ישראל ולהפוך אותם לנמל מאסף (Hub)- דרכו יזרמו סחורות אל ישראל וממנה."

רפורמה שהמדינה מחכה לה 65 שנה

שר האוצר יאיר לפיד אמר: ״הדבר הכי בולט בממשלה הזו הוא שבאנו לעבוד, בחומר ובלבנים של החברה הישראלית והכלכלה הישראלית. מהגז דרך תכנית 'יוצאים לעבודה' והשוויון בנטל. היום אנחנו מביאים לציבור הישראלי את הרפורמה בנמלים, שהמדינה מחכה לה כבר 65 שנה.
לאחר התכנית הכלכלית שגובשה ונמצאת בשלבי אישור, שמטרתה המרכזית היא שמירה על מקומות העבודה במשק, הרפורמה הזו תיצור מאות אם לא אלפי מקומות עבודה נוספים בפריפריה, דבר שישנה גורלות. זאת לצד הדחיפה המשמעותית מטה של יוקר המחיה. באנו לעבוד ואנחנו עובדים".

"2,000 איש לא יחנקו את המשק"

בתשובה לשאלות כתבים אמר ראש הממשלה: "הזכות של המדינה, של המדינה ושל הממשלה, היא לעשות את השינויים המבניים במשק. זו זכותנו והייתי מוסיף לזה – זו גם חובתנו. אנחנו עושים את זה. אני לא נרתעתי בעבר, לא כרה"מ ולא כשר אוצר לעשות כאן רפורמות מבניות שפתחו את כלכלת ישראל, היא הזניקה אותנו, עברנו את כל מדינות הים התיכון שהיו לפנינו בתל"ג לנפש. אנחנו עכשיו מכוונים למדינות קצת יותר גדולות, זה אחד המאמצים. אף אחד לא יעצור אותנו. אנחנו מוכנים לדבר עם האנשים במסגרת השינוי המבני שאנחנו עושים אבל לא ירתיעו אותנו. אני לא מוכן לקבל את המונופול הזה, אין מונופול זה נגמר. אני מבקש לומר לחבריי בהסתדרות ובוועדים הגדולים: זה נגמר, אין יותר, לא יהיה ש-2,000 איש יחנקו את המשק, ישתקו את המדינה, ימנעו מאיתנו להתקדם לעתיד שעומד לפנינו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן