Skip to content

הצבא הדיח את מורסי. ההמון חוגג בכיכרות מצרים

בהודעה מיוחדת שמסר שר ההגנה המצרי, גנרל א-סיסי, נמסר כי מוחמד מורסי איננו עוד נשיא מצרים. הפרלמנט יפוזר ויוכרז על בחירות חדשות בהקדם. עד אז תוקם מועצה לאומית מאוחדת שתשמש כממשלה זמנית עד לבחירות. היועץ לביטחון לאומי: "הפיכה צבאית יצאה לדרך". מחירי הנפט מזנקים בעולם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
צבא מצרים מתפרש בקהיר (מקור: טוויטר)
צבא מצרים מתפרש בקהיר (מקור: טוויטר)

תם עידן מוחמד מורסי, שנתיים אחרי הדחתו של מובארק.  גנרל עבדל פתח א-סיסי הודיע הערב (יום ד') בשעה עשר בדיוק, בטלוויזיה הממלכתית המצרית, על הדחתו של הנשיא הנבחר מורסי, פיזור הפרלמנט והליכה לבחירות חדשות: "מורסי אינו הנשיא, נשיא בית המשפט החוקתי יחליף אותו עד לבחירות חדשות", אמר.

מיליוני מצרים חגגו בכיכר תחריר את ההדחה והביעו תמיכה בצבא בקריאות וזיקוקים. חגיגות גם באלכסנדריה וברחבי מצרים. א-סיסי הודיע בנאומו על השעיה זמנית של החוקה. נשיא בית הדין לחוקה, עדלי מנסור, ימונה לנשיא זמני עד לעריכת בחירות חדשות שמועדן ייקבע על ידי הממשלה הזמנית.

 עיתון אל-אהראם דיווח מעט לפני נאומו של א-סיסי כי מורסי אינו עוד הנשיא: "המו"מ שנועד לכך שמורסי יכריז על פרישה נכשל. מורסי קיבל הודעה שהוא אינו עוד הנשיא", דווח בעיתון. עוד דווח כי מורסי נמצא תחת השגחת הצבא.

גנרל א-סיסי מודיע על הדחת מורסי (מקור: אל ג'זירה)
גנרל א-סיסי מודיע על הדחת מורסי (מקור: אל ג'זירה)
מיליונים חוגגים בקהיר
מיליוני אזרחים מצרים חוגגים בקהיר

א- סיסי אמר עוד בנאומו: "בחודשים האחרונים עשה הצבא מאמצים עצומים, ישירים ובעקיפין, כדי למנוע את המשבר ולהשיג פיוס לאומי בין הצדדים והנשיא. מאז חודש נובמבר קרא הצבא לדיאלוג לאומי וכל הכוחות הפוליטיים נענו, אבל מורסי התנגד ברגע האחרון". הוא הצדיק את ההפיכה בכך שהצבא היה חייב להתערב כדי למנוע שפיכות דמים.

"הנשיאות שואפת להקמת ממשלה של קואליציית קונצנזוס, לפקח על הבחירות הבאות לפרלמנט", נמסר מוקדם יותר ממשרדו של הנשיא מוחמד מורסי בהודעה שפורסמה בפייסבוק. בהודעה האשים שוב נשיא מצרים את מפלגות האופוזיציה באחריות להכשלת יוזמה פוליטית שנועדה גם להקים ועדה שתכין תיקונים לחוקה מצרים.

אזרחי מצרים שחששו מעימות בין הצבא למורסי שדחה את האולטימטום הצבאי לסיים את המשבר הפוליטי עם יריביו, חוגגים עתה ברחובות. האולטימטום פקע ב-17:30 ומעט אחר כך הודיע יועצו של מורסי לביטחון לאומי: "הפיכה צבאית יצאה לדרך, ושום הפיכה צבאית לא יכולה להתחולל ללא שפיכות דמים משמעותית".

לדברי עדי ראייה, מאות חיילים צעדו היום בכביש ראשי סמוך לארמון הנשיאות בלוויית חמישה כלי רכב משוריינים. אחר הצהריים החלו להתרוצץ שמועות לפיהן נאסר על הנשיא ועל כמה מעוזריו לצאת את המדינה ונמל התעופה נסגר בהוראת הצבא כדי למנוע בריחת בכירים. על פי דיווח נוסף, המשמר הנשיאותי הגיע לבניין הטלוויזיה המצרית.

הצבא קיים התייעצויות על המשבר עם מנהיגים פוליטיים ודתיים, אך מפלגת החירות והצדק, האחים המוסלמים, לא השתתפה בהן. שר ההגנה של מצרים, גנרל עבדל פתח א-סיסי נועד עם מפקדי הצבא הבכירים, ולדברי מקור קרוב לצבא הם דנו ב"מפת דרכים" לימים שאחרי מורסי. בשעות הערב שוחח אל-סיסי גם עם שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל. אתמול רמזו האמריקנים שאם הצבא יערוך הפיכה, הוא עלול לאבד את התמיכה האמריקנית. מצד אחר, בכירי הצבא המצרי מקושרים לממשל ולצבא בארה"ב ואינם זרים להם.  תכנית הצבא כוללת בחירות חדשות לנשיאות, השהיית החוקה החדשה ופיזור הפרלמנט.

חברי תנועת "תמרוד", שגייסה מיליוני מפגינים הדורשים ממורסי להתפטר, שותפים לדיונים. השתתפו בהם גם מנהיגים דתיים ומנהיג האופוזיציה, מוחמד אל-ברדעי. לדברי מקור באופוזיציה, ברדעי עתיד "לדחוק בכוחות המזוינים להתערב כדי למנוע שפיכות דמים".

האחים המוסלמים - מגן אנושי
האחים המוסלמים - מגן אנושי

דובר האחים המוסלמים, ג'יהאד אל-חדד, אמר היום שלצבא אין זכות להציע תוכניות כאלה. "מפת דרכים היא משהו שהחוקה משרטטת והנשיא מנהל. זה לא תפקיד הצבא". לדבריו, האחים פתוחים לכל פתרון, בתנאי שיעשה באמצעות "נציגי העם." הוא הציע לזרז את הבחירות לפרלמנט. 

חברים בתנועת האחים המוסלמים אומרים שיפעלו כמגן אנושי עבור הנשיא מורסי.

ובינתיים, המתיחות במצרים, החששות לגבי השיט בתעלת סואץ, וזליגת האירועים ברחבי המזרח התיכון הביאו לעליית מחירי הנפט בעולם לשיא בן שנה, 102 דולרים לחבית.

[related-posts]

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן