Skip to content

בוטלה מסיבת העיתונאים של עופר עיני

הוזמן לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנחוש להיאבק במונופול של ועדי העובדים בנמלים. אווירה קשה בהסתדרות, לא רק בגלל רפורמת הנמלים, אלא גם בגלל הגזירות הכלכליות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני הוזמן הערב לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. מסיבת העיתונאים שהייתה אמורה להתקיים הערב בראשותו בוטלה. מדובר בניסיון של ראש הממשלה, למרות נחישותו להיאבק במונופול של הוועדים בנמלים, להגיע להסדר מוסכם עם ההסתדרות, במקום מאבק, שמחירו למשק רב מאוד.

עופר עיני. הורה לוועדי הנמלי שלא להגיב (צילום ציפי מנשה)
עופר עיני. הורה לוועדי הנמלי שלא להגיב (צילום ציפי מנשה)

הבוקר נמסר, כי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, יכנס הערב מסיבת עיתונאים שבה הוא היה צפוי למסור את תגובתו לפרסום המכרזים הממשלתיים להקמת שני נמלים פרטיים באשדוד ובחיפה ובנושאים נוספים כגון הגזירות הכלכליות. מן הראוי לציין, כי מאז שפורסם מכרז הנמלים הפרטיים, ביום רביעי בשבוע שעבר, במסיבת עיתונאים משותפת של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה, ישראל כץ ושר האוצר יאיר לפיד, הקפיד עיני לשמור על שתיקה ואף הורה לוועדי העובדים בנמלים לא להגיב על המהלך. מה גם שבאותו יום רביעי, במקביל להכרזת הרפורמה בנמלים, נועד עיני עם שני ראשי הוועדים של הנמלים: מאיר תורג'מן בנמל חיפה ואבינועם שושן בנמל אשדוד. בסיום הפגישה, שנמשכה כשלוש שעות, סירבו המשתתפים לספר מהן החלטותיהם.

אווירה קשה בהסתדרות 

אי אפשר להתכחש לאווירה הקשה השוררת בהסתדרות קשה וגורמים בה אומרים, כי הממשלה מתחה יותר מדי את החבל ושההחלטה ליישום הרפורמה בנמלים יכולה להוביל את עיני לנקוט בצעדים ארגוניים, כגון הכרזה על סכסוך עבודה במשק ובהמשך עיצומים ואפילו השבתות.

גורמים אלה גם לא רצו להתייחס הבוקר לתוכן הדברים שצפוי היה עיני לשאת הערב, לפני שהוחלט על ביטול מסיבת העיתונאים. אך הם רמזו, כי לא מדובר רק בעניין רפורמת הנמלים אל גם במחאה נגד הגזירות הצפויות בתקציב.

כץ נחוש בדעתו ליישם את רפורמת הנמלים

שר התחבורה ישראל כץ
שר התחבורה ישראל כץ

שר התחבורה, ישראל כץ, פרסם בדף הפייסבוק שלו פנייה נוספת לעיני: "בהמשך לפנייתי הישירה אליך עופר עיני, יו"ר ההסתדרות, הבוקר אני שוב קורא לך: אל תיכנע ללחצים של אלון חסן וחבריו. אל תשבית את הנמלים ואת המשק. המים נפתחו לתחרות, הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד יצאו לדרך וזאת עובדה בלתי הפיכה. על יתר הדברים אנחנו מוכנים לנהל משא ומתן".

"הבטחתי שנעביר את הרפורמה של השמים הפתוחים ונתנו השלמה של תקציב עבור ביטחון חברות התעופה. בשבוע האחרון פרסמנו שני מכרזים להקמת נמלים חדשים, שיופקדו בידים פרטיות ויופעלו על ידי יזמים פרטיים. ראש הממשלה, שר האוצר ואני גיבשנו את ההחלטה יחדיו. אנחנו רוצים לעורר תחרות מול נמל חיפה ומול נמל אשדוד. המימון יגיע גם מגיוס חוב", אמר שר התחבורה בערב שבת בראיון לתוכנית פגוש את העיתונות בערוץ 2.

כץ אמר בראיון, כי הממשלה מוכנה להידבר עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני. אבל, אם הוא יכריז על שביתה כללית הוא יעשה טעות גדולה. "לכן אני מעריך שהוא לא יגיע לזה", הדגיש והוסיף, כי "אם תהיה שביתה פראית וינסו להוריד את הממשלה על ברכיה – הם יגלו שהיא תישאר זקופה. יש אמצעים לטיפול בשביתה, ואם ינסו להשבית את המשק עם מונופולים אחרים – נוכיח שלא ימנעו מאיתנו לקבל החלטות".

בהמשך ציין השר, כי הממשלה היא בעד עבודה מאורגנת אבל אם עיני ינסה להשבית את המשק "הוא ימצא יריב קשה שלא יוותר לו". לדבריו אי אפשר לשמר בכוח משהו על חשבון הציבור. התפוקה של הנמלים נמוכה ב-30% ביחס למה שמקובל בעולם והעלות למשק היא כ-5 מיליארד שקל, בגלל הפגנות הכוח המיותרות בנמלים.

חולשה שנמשכת הרבה שנים

מנכ”ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, אמר אתמול באירוע שבתרבות שהתקיים בבאר שבע, כי בשבועות האחרונים סבל נמל חיפה מעיכובים משמעותיים, בגלל בעיות עם העובדים. הוא ציין באירוע, כי אין שבוע שמשרד התחבורה לא נדרש לעסוק ביחסי העבודה בנמלים. הוא הדגיש, כי בשער כלכלי כמו הנמלים יש הרבה כסף ועוצמה וכאשר קבוצה בלעדית מחזיקה בידיה במוקדי הכוח של העובדים בנמל היא יכולה לעשות מה שהיא רוצה.

יצחקי לא היסס לומר, כי המצב בנמלים מראה חולשה ממשלתית ושכולם לא נקיים מאחריות למצב שבו קבוצה מסוימת קמה בבוקר ומחליטה, לפי מצב הרוח, אם כן בא לה לעבוד או לא, ואם כן תנקוט בשביתה איטלקית או לא. "זו חולשה של שנים מצד הממשל, אבל אנחנו רואים עכשיו שינוי משמעותי בנחישות וביכולת של הממשלה לקבל החלטה ולבצע". יחד עם זאת הוא הדגיש, כי הוכנה תכנית חלופית למקרה שתפרוץ שביתה, אך ציין כי הידברות עם העובדים יכולה להוביל לתוצאות חיוביות ולעלייה לפסים סדירים ביחסים איתם.

תכנית חלופית לנמלים המושבתים

משרד התחבורה גיבש תכנית ראשונית להתמודדות עם שביתה אפשרית בנמלים. מדובר בתכנית הדרגתית שתופעל בהתאם להתפתחויות. אם תחול הסלמה או שביתה ממושכת הממשלה תוביל חקיקת בזק של חוק בוררות חובה לשירותים חיוניים, שיאסור שביתות בשירותים חיוניים, כולל בנמלים. ראש הממשלה הבטיח לשר כץ תמיכה מוחלטת בנושא.

מנכ"ל חברת נמלי ישראל (חנ"י) דיווח לשר התחבורה על ההיערכות המוצעת למקרה של השבתת הנמלים. התכנית תכלול בין השאר הפעלה של יתר הנמלים ומעברי הגבול בין ישראל וירדן באופן הבא:

נמל חדרה – פריקת מטענים בנמלי אגן הים התיכון לדוגמא: יוון, קפריסין, טורקיה והובלתם ישירות לנמל חדרה, באמצעות אונייה קטנה בת 200 מכולות.

נמל אילת – פריקת מטענים בנמל עקבה והובלתם לנמל אילת, באמצעות אונייה שתיחכר במיוחד לצורך הנושא. בנוסף משרד התחבורה כבר נערך להביא לנמל אילת שני מנופים ניידים שיפרקו את הסחורות. כמו כן, נערך המשרד לגיוס נתבים פנסיונרים.

מספנות ישראל – שימוש במספנות ישראל לפריקת מטענים, באמצעות מנופים נוספים שיובאו לנמל והכנת שתי ספינות גוררות במקרה שעובדי נמל חיפה ימנעו מתן שירות, באמצעות גוררות הנמל.

מעבר רבין (בערבה) – היערכות לתגבור המעבר, במטרה לאפשר העברת מטענים בכמויות גדולות יותר מישראל לירדן ומשם לנמל עקבה, ולהיפך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן