Skip to content

מפגינים תושבי גבעת עמל חסמו את דרך נמיר

לדברי המפגינים, 130 משפחות המתגוררות במקום מנושלות מבתיהן ללא הסדר וללא שום הצעה לפינוי. המפגינים חסמו את דרך נמיר לכיוון צפון וקראו: "בדם ואש את תשובה נגרש"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כמאה תושבים של שכונת גבעת עמל הסמוכה לשכונת בבלי בצפון תל אביב הפגינו הערב בצומת דרך נמיר-פנקס. לדבריהם, הם מנושלים מבתיהם ללא הסדר ולא קיבלו שום הצעה לפינוי. המפגינים יצאו מהשכונה וחסמו את דרך נמיר לכיוון  צפון. הם קוראים: "בדם ואש את תשובה נגרש". ההפגנה היא באישור המשטרה.

לטענת המפגינים, 130 משפחות, תושבי גבעת עמל ב', מחכות מאז 1961 לפינוי פיצוי על פי הסכם מהמדינה. עכשיו מתכננים לבנות במקום מגדלי יוקרה, אך "במקום לפצות את התושבים רומסים אותם בסוללות של עורכי דין ומנשלים אותם".

(צילום: ציפי מנשה)
אם היו מציעים, היינו לוקחים (צילום: ציפי מנשה)
(צילום: ציפי מנשה)
חוסמות את דרך נמיר (צילום: ציפי מנשה)

רותם אלפסי, אחת המפגינות, סיפרה כי היא ואחיה חולקים חדר קטנטן ו"תאמיני לי שאם היינו מקבלים הצעה פה בסביבה, היינו לוקחים". שבתאי רצבי מעיד שהוא גר במקום כבר 67 שנה ומעולם לא הציעו להם הסדר ראוי. במקור המדינה (מנהל מקרקעי ישראל) מכרה את האדמות ב-1961 בהתחייבות שהתושבים יקבלו פיצוי על הפינוי.

גבעת עמל היא שכונה שנבנתה על אדמת הכפר הערבי ג'מוסין, שתושביו ברחו במלחמת העצמאות. חלקים אחרים של השכונה מדרום, במקום בו ממוקמים מגדלי יו ומגדלי אקירוב, פונו לפני מספר שנים בהסדר של דירה תמורת דירה.

(צילום: ציפי מנשה)
(צילום: ציפי מנשה)

מינהל מקרקעי ישראל מכר בשנת 1961 את השטח לחברה בשם דיור ב.פ. במחיר נמוך לטובת בניית 400 יחידות דיור. בחוזה המכירה הוגדר כי החברה מודעת לקיומם של דיירים קיימים בשטח, בעלי זכויות רבות יותר או פחות על השטח, וכי היא לוקחת על עצמה לספק להם דיור חלופי בשטחים אחרים אשר ייבנו על ידי החברה. דיור ב.פ. החליטה לפתוח במהלך הגדלת זכויות הבנייה ל-900 יחידות דיור. החברה לא עמדה בהתחייבויותיה, ומינהל מקרקעי ישראל לא דרש שתעמוד בהן.

השנים עברו, ומצבם של הדיירים לא השתפר. שכונתם לא חוברה לכבישים או לתשתיות עירוניות, וכך הם מתקיימים עד היום, כאשר למרבית הבתים בשכונה יש רק מספרים, ואין רחובות. מרבית מהמתיישבים המקוריים של השכונה אינם בחיים יותר, וצאצאיהם נותרו במקום וממשיכים לדרוש את הזכויות שהובטחו להוריהם, אך קיים ויכוח ביחס לזכותם בשטח (הדיור החלופי הובטח להוריהם, ולא להם).

בשנת 1987 עברה הקרקע ידיים נוספות, ומרבית השטח נמכר מחברת דיור ב.פ. לידי חברות נדל"ן שמנהלות מאז קרב משפטי ארוך ביחס לבנייה בשטח. בסוף שנת 2012 החלו מגעים בין תושבי המקום לחברת אור סיטי נדל"ן לגבי חלק מהשטח, והובטח להם פיצוי ראוי, אך פסיקה של בית המשפט בסוף 2012 החזירה את הגלגל לאחור. שופטת השלום בתל אביב ריבה ניב פסקה כי המשפחות יתפנו בפיצוי נמוך, יוחזרו להם עלויות הבנייה אך ינוכו מהם דמי שימוש רטרואקטיבית משנת 2003. המשמעות היא שרק חלק מהמשפחות יוכלו לקבל פיצוי בפועל בסכום נמוך וחלקן הגדול לא יקבל דבר. חלק מהמשפחות עלול להידרש להחזיר כסף לבעלי הקרקע. המאבק נמצא עכשיו בבירור משפטי.

תגובת אלעד מגורים (החברה של יצחק תשובה) כפי שהועברה לעיתון "גלובס" בנושא: "החברה הקדישה זמן ומשאבים ללימוד עברו של המתחם, מאפייניו והתהליכים שהתקיימו בו, ומבצעת את כל תהליכי התכנון והפיתוח בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות ועם התושבים, תוך הקשבה לצרכים ולדרישות השונות. החברה פועלת ותמשיך לפעול על פי דין ובהתאם לכללים ולנהלים שנקבעו על מנת להביא לקידומו של הפרויקט, שממנו, ומהשטחים הירוקים שיפותחו בסביבתו, ייהנו כל תושבי השכונה והסביבה".

 

3 Comments

  1. גיא
    10 ביולי 2013 @ 10:46

    כולם שואלים מה מעמד התושבים לדעתי השאלה לא נכונה, היות ומעמדינו די מוצק וידוע, מעמדו של מר תשובה אינו ידוע לקהל, להלן מעמדו: ה מתחם כולו נמסר לחברת דיור באיזור שנת 64 כשדיור קיבלה על עצמה את ההתחיבות לתת לכול תושב בשכונה דיור חלופי מנגד לדירה שלו וכל זאת תוך פרק זמן של 5 שנים ( מישהו יודע חשבון, חמש שנים כבר עברו מזמן) מיותר לציין שהם לא עמדו בהסכם , מה שלא הפריע להם למכור אדמה שאינה שלהם לחברת דנקנר שמצידו לקח הלוואות על חשבון, במקביל לאורך התקופה ביקשו כל היזמים הנכבדים (דיור , דנקנקר, תשובה) הגדלת אחוזי הבניה מ 400 יחידות דיור עד ל1200 יחידות דיור היום, כשנכון להיום הוגשה עוד בקשה להגדלת אחוזי הבניה בעוד 300 יחידות דיור וכמובן שהם מקבלים את האחוזים , מישהו רוצה לנחש את הסיבה שבגינה הוגשו בקשות להגדלת אחוזי הבנייה ……. כן אתם לא טועים יש להם הרבה הוצאות והם צריכים לפנות את התושבים ואין להם מספיק רווח ( תרשו לי בשלב הזה להתעלף מצחוק) 1500 יחידות דיור והם עדיין לא מרוויחים מספיק , מר תשובה היקר מה כן יספיק לך כי כמו שזה נראה התיאבון שלך אינו יודע שובע.
    אתה בונה פרוייקט על גב התושבים שהם בעלי האדמה לך מאידך אין שום אחיזה חוקית בקרקע , מי שהוא בר רשות בקרקע הזו זה אנחנו התושבים שסבלנו לאורך השנים ללא חשמל , ללא תשתיות נורמליות , ומצד שני אתה מתיר לעצמך לתבוע לפנות כאילו ולהציק לאנשים שרק רוצים קורת גג ושקט
    אני מאחל לך שלא תדע שקט כל חייך וכל מה שתיגע בו יהפך לזבל.

  2. תושב בבלי הסמוכה
    9 ביולי 2013 @ 22:46

    שמים לב איך עניינים נסגרים במדינה המושחתת הזו?
    פקידי מפאי ומפלגת העבודה, העבירו את הקרקע לסולל בונה בלי להתייחס לתושבים שמתגוררים עליה.
    הפקידים המפאיניקים של סולל בונה מכרו את הקרקע בכמה לירות למשפחת דנקנר (שמעתם על המשפחה המיוחסת הזו לאחרונה ??? )
    ומשפחת דנקנר עשתה עסקה סיבובית עם משפחת תשובה (זה מהתספורת).
    ומה עם התושבים? שיאכלו כינים בבתי המשפט מול סוללת עורכי הדין של הטייקון.
    תשאלו מה ההבדל בין תושבי השכונות לבין תושבי הקיבוצים?
    נכון מאוד, אלה מהקיבוצים שייכים למפלגה המתאימה ולכן אף אחד לא יעיז לחשוב למכור את אדמות הקיבוץ בלי להתייחס למי שמתגורר שם.
    לתושבי הקיבוץ גם חילקו מאות אלפי דונם וגם מפשירים קרקעות לבנים ממשיכים. לתושבי השכונות, נשאר רק לחיות בתוך הביוב שסידרו להם הפקידים.
    מדינה יהודית לתפארת כבר אמרנו ?

  3. אליהו
    9 ביולי 2013 @ 19:04

    האדמה לא נקנתה הם רק קיבלו אופציה ל5 שנים זה שקר הם לא שילמו שקל וגם לא דנקנר וגם לא תשובה זו הונאה
    כדי לתת להם יכולת משפטית נגד התושבים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן