Skip to content

יחידת ביקורת חדשה על היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה

שרת המשפטים הכריזה על הקמתה של יחידת ביקורת חדשה במשרד המשפטים אשר תפקח על עבודת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. לציבור נפתח פתח למימוש זכות דמוקרטית חדשה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר סחבת של שנים, נכנעה הפרקליטות והסירה את התנגדותה להקמת יחידת ביקורת חדשה במשרד המשפטים אשר בין תפקידיה יהיה לפקח על היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. כך נחשף אתמול (שני) בוועדה לביקורת המדינה. יו"ר הוועדה אמנון כהן הצהיר: "מדובר בבשורה של ממש. סוף סוף לציבור יש כתובת".

לאחר דיונים אין ספור, שבע ישיבות של הוועדה לביקורת המדינה ומשא ומתן מייגע עם הפרקליטות, הודיעה שרת המשפטים ציפי לבני לוועדה לביקורת המדינה כי יחידת הביקורת החדשה במשרד תוקם כבר בחודשים הקרובים, וכי מרגע הקמתה היא תטפל בתלונות הציבור על פרקליטות המדינה, היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. בתוך חצי שנה תבקר היחידה החדשה גם את פעילות התובעים המשטרתיים. 

"פתרון מאוזן בין השבת אמון הציבור לבין יעילות בקרת המערכת". לבני (צילום: דן בר דוב)
"פתרון מאוזן בין השבת אמון הציבור לבין יעילות בקרת המערכת". לבני (צילום: דן בר דוב)

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) הדגיש: "מדובר בבשורה של ממש. סוף סוף לציבור יש כתובת לתלונות על המערכת. הפרקליטים הם אנשים איכותיים אך גם הם יכולים לטעות, ומי שטעה – עלול להכתים את כולם. לפרקליטות יש סמכויות אדירות, וביקורת עליה רק תחזק אותה".

כהן ציין כי גם על הקמת המחלקה לחקירת שוטרים היו בזמנו עוררין, והבטיח כי הוועדה תעקוב אחר הקמת היחידה כבר לאחר החגים,  ותבדוק כיצד היא מתפקדת. 

שרת המשפטים הדגישה שהיחידה החדשה היא "פתרון מאוזן בין השבת אמון הציבור לבין יעילות בקרת המערכת", והבטיחה ש"לא תהיה בדיקת משפט בעיצומו, אלא בנסיבות מיוחדות, והיחידה לא תהיה כפופה למשרד המשפטים אלא מבחינה מינהלית וכספית". לדבריה, ראש היחידה יוכל להמליץ גם על האמצעים נגד הפרקליטים שפעלו שלא-כדין, דו"חות הביקורת יועברו לשר המשפטים וליועץ המשפטי לממשלה, וייתכן כי בעתיד תעוגן היחידה גם בחוק. 

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין, הוסיף כי תמך בהקמת היחידה מתחילת כהונתו, אך הדגיש כי "שיקול הדעת המקצועי של הפרקליט לא יעמוד ואסור שיעמוד לביקורת, כי רק כך נוכל לשמור על שלטון החוק במדינה". הוא הודה כי הטענות שהועלו נגדו כגון "איך אתה מבקש את אמון הציבור – אם תמנע ממנו להגיש תלונות?" מקובלות עליו.

פרקליט המדינה משה לדור, שהתנגד להקמת היחידה כל העת, טען ש"אנו המבקשים כבר שנים את הביקורת עלינו, אך לא נכון שהיחידה תעסוק בשיקול הדעת של הפרקליטים, אלא רק בהתנהלות שלהם, וכי חשוב שהביקורת תהיה על כולם, כולל פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה".

ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) הדגישה כי פרקליט המדינה חידד מה חסר בהצעת שרת המשפטים, כביקורת על שיקול הדעת של הפרקליטים, ולא רק על ההתנהלות שלהם, וכי הביקורת צריכה להתמקד דווקא בבכירי המערכת ולא רק בזוטרים שבהם. לדבריה, "לא פעם הפרקליטים סוברים ששיקול דעתם טוב מזה של נבחרי העם. מנהלת מחלקת הבג"צים, עו"ד אסנת מנדל, טוענת במאמר שהיא מייצגת את האינטרס הציבורי ולא הממשלה, שנבחרה ע"י העם". סטרוק הדגישה כי הכנסת היא נציגת הציבור האמתית, ולכן הקמת היחידה חייבת להיות מעוגנת בחקיקה. 

שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן, הוסיף כי בהיעדר חוק לא תהיה לכנסת אפשרות לפקח על פעילות היחידה וסמכויותיה, וציין כי יש לוודא מה יהיו תוצאות הביקורת, שכן עד היום פרקליט שנמתחה ביקורת על עבודתו – הפרקליטות דווקא קידמה אותו. לדבריו, לא ייתכן שהיועץ המשפטי לממשלה ישתתף בוועדת האיתור, כי הוא עצמו יבוקר על יד הנבחר, וכי על ועדת האיתור להציג כמה מועמדים.

ח"כ באסל גאטס (בל"ד) הזהיר כי "מי שרוצה ביקורת על הפרקליטות הם גורמים עבריינים או כאלו שחוששים מהכוח העודף שלה" אך הדגיש כי עדיף שהקמת היחידה תיעשה על ידי הכנסת, כדי להגן על מעמדה ועל השקיפות שלה.

עו"ד אלי זוהר הזהיר כי חובה על היחידה החדשה להיות עצמאית ולא תלויה במשרד המשפטים, ואילו עו"ד שמחה רוטמן, מהתנועה למשילות ודמוקרטיה, ציין כי ביקורת בתי המשפט על הפרקליטות, נעשית רק על מי שהועמד לדין, אך הם אינם יכולים לבקר את מי שהפרקליטות בחרה לא להעמיד לדין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן