Skip to content

האם מטוסי חיל האוויר ערכו שוב ביקור רועם בסוריה?

מאפייני התקיפה מן האוויר בלטקיה שבסוריה אינם תואמים את יכולות המורדים, או את דפוס הפעולה שלהם. האם למרות אזהרות אסד ניצלה ישראל את העובדה שתשומת לב העולם ממוקדת במצרים ותקפה שוב בסוריה?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
טילי S-300, צילום Andrey Korchagin
טילי S-300, צילום Andrey Korchagin

ב-7 בחודש מאי השנה, לאחר תקיפה אווירית משמעותית בפרברי דמשק שיוחסה לישראל, איים הנשיא אסד כי אם תתרחש תקיפה אווירית ישראלית נוספת, הוא יגיב מיד ובחריפות רבה.

גם בישראל היו מביני דבר כגון ראש אמ"ן לשעבר האלוף זאבי פרקש, שהתרו והזהירו מביצוע תקיפה נוספת שתיאלץ את הנשיא אסד להגיב. על פי כמה אינדיקציות, דומה שמטוסי חיל האוויר פעלו בסוף השבוע האחרון שוב בסוריה.

עד כה לא נתקבל מידע באשר לסוגי מערכות הנשק שהותקפו באזור לטקיה (האם אלו כללו גם אלמנטים ראשונים של סוללות ה S-300 ? מסופקני). כמו כן, ניכר מאמץ סורי להצניע ולמזער את התקיפה ותוצאותיה. הסורים ידעו לספר על רקטות בודדות שנורו, גרמו להתלקחות אש, וזו התפשטה והגיעה למצבורי תחמושת.

למרות ניסיונות ממשלתיים אלו, מאפייניי התקיפה בהחלט אינם תואמים את דפוס הפעולה או את היכולות של מתנגדי המשטר בסוריה. היתה זו תקיפה כירורגית שנעשתה ככל הנראה בחימוש מדויק וארוך טווח ששוגר מכיוון מערב. התקיפה היתה ממושכת יחסית, ופיצוצי המשנה ביעד המותקף העידו על איכות המידע המודיעיני שהיה בידי התוקפים.

נוסף על עובדות הללו, מיקום התקיפה מחליש עוד יותר את האפשרות שזו בוצעה על ידי המורדים במשטרו של הנשיא אסד. אזור לטקיה שבו בוצעה התקיפה, מצוי בלב האזור העלאווי. המקום מבודד ומוגן גם מבחינה טופוגרפית, ואכן במלחמת האזרחים הממושכת הזאת, שרר שקט יחסי באזור לטקיה וסביבתה. יותר מכך, הנמלים הימיים באזור, נמלי לטקיה וטרטוס, משמשים כשער ימי להכנסת וקליטת מערכות נשק החיוניות כל כך להמשך הלחימה.

ייתכן בהחלט שהתקיפה נועדה להשמיד אמצעי לחימה שהגיעו ממש לאחרונה דרך נמלי ים אלו לידי הצבא הסורי. דומה שמישהו בישראל החליט לנצל את מיקוד העניין העולמי במצרים, כדי להעביר לנשיא הסורי מסר כפול: הראשון – שמענו את האיומים שלך, אדוני הנשיא, ולא כל כך התרשמנו. אנו נחושים להמשיך לעקוב ובמידת הצורך אף לתקוף כל מערכת נשק שתפר איזון בינינו או שאספקתה לחיזבאללה, תגרום להפרת המאזן הנוכחי עמם. מיותר לציין שהנשיא אסד יודע היטב אילו מערכות נשק אכן הותקפו באזור לטקיה ומדוע. המסר הנוסף נועד להזהיר את הנשיא אסד לבל יטעה ויחשוב שתשומת הלב העולמית שאינה מופנה כיום לסוריה דווקא, יכולה לשמש לו כהזדמנות פז, לבצע מהלכים שבישראל כבר הוגדרו מזמן כחציית קו אדום.

יהיו אשר יהיו ההתפתחויות העתידיות במצרים, גם אם יהיו דרמטיות ומדממות, תשומת הלב של מקבלי ההחלטות בארץ, תמשיך ותתמקד ובצדק, בצפון הנפיץ ומסוכן.

______________________________________________________________________

דודי (דוד) ירון, סופר ומרצה, סא"ל מיל' בחיל האוויר. מחבר רומנים צבאיים עתידיים. בימים אלה יצא לאור ספרו החמישי "העם האיראני מעניק בזאת", רומן מתח אקטואלי העוסק בפעולה התקפית איראנית בלב לונדון.

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    9 ביולי 2013 @ 18:52

    אני תמיד מתקשה להבין כאשר מדי פעם רוצים" להעיר את המתים"אם ח"א תקף או לא מדוע זה צריך להגיע לידיעת הציבור מה זה חשוב האויב הוא מאזין קורא ומבין היטב את התקשורת הישראלית האם "הספקות" שמעלה הכותב רוצה הוא להביא לפרוץ מלחמה או שזה איזה יצר של כל אחד במיל' להראות שהוא עדין בענינים ?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן