Skip to content

ילד פלא בפילהרמונית: להב שני בן ה-24 ינצח לראשונה על התזמורת

שני יפתח את העונה החדשה, כשינצח על הסימפוניה הראשונה של מאהלר. עוד בעונה הבאה: רפרטואר שמתחנף לקהל, שפע כוכבים נוצצים, מצעד ילדי פלא וגם רון חולדאי, דייוויד בלאט ומנחם הורוביץ. אורנה לנגר מבטיחה שלא יהיה משעמם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עם שפע כוכבים נוצצים ומצעד ילדי פלא יוצאת הפילהרמונית לעונה ה-78, כשבאמתחתה תכניות השואפות לרַצות את שמרנותו של הקהל. בניסיון לפנות לקהלים צעירים יותר יש שפע תכניות מוסברות, בהנחיית כמה כוכבי טלוויזיה ותקשורת (ואפילו פוליטיקאי אחד, שרץ לראשות עיריית תל-אביב) במטרה לעניין את דור העתיד של הפילהרמונית.

בנעליו של מהטה. שני. צילום: יוסי צבקר

את העונה החדשה יפתח ילד הפלא בן ה-24 – המנצח הישראלי להב שני, שזכה לאחרונה בתחרות הניצוח היוקרתית ע"ש גוסטב מאהלר. שני ינצח על הסימפוניה הראשונה של מאהלר. תחת שרביטו ינגן הפסנתרן האוסטרי עטור הפרסים רודולף בוכבינדר את "הקיסר" של בטהובן.

חובבי רומנטיקה יוכלו להתענג על הסימפוניה הפנטסטית של ברליוז ו"אמא אווזה" של ראוול תחת שרביטו של המנצח האורח הראשי של התזמורת – ג'אנאנדראה נוסדה.

עוד בעונה הבאה: רה צ'ן, הכנר הטייוואני בן ה-24, ששבה את לב הקהל בעונה האחרונה, ינגן תחת שרביטו של ילד הפלא האיטלקי בן ה-26,  אנדראה בטיסטוני את הקונצ'רטו החבוט של ברוך. הקונצרט יחל ב"מס שפתיים" קצרצר בדמות "תהלוכה לילית במדריד" של בריו ושקון לכלי קשת של הולדהיים,  אך שאר התכנית תוקדש לגריג, צ'ייקובסקי, רחמנינוב, סמטנה ושירי-עם רוסיים של ליאדוב. ילד פלא נוסף, הישראלי מרק קרלינסקי בן ה-12  ינגן תחת שרביטו של רוני פורת יצירות של באך וסן-סנס.

בין מצעד הכנרים רבי המוניטין בולטים יוליאן רחלין, שיבצע את הקונצ'רטו הראשון של שוסטקוביץ' ואת הקונצ'רטו של צ'ייקובסקי, ומשלנו – גיל שחם ינגן את הקונצ'רטו השני של פרוקופייב ואת הקונצ'רטו השני של ברטוק. הכנר הגרמני המרתק דייויד גארט בן ה-30 ,שקיבל את הסטרדיבריוס הראשון שלו כבר בגיל 11, ינגן תחת שרביטו של זובין מהטה את הקונצ'רטו של ברהמס ו-איך לא! את הקונצ'רטו הראשון של ברוך.

איך לשמור על הקהל השמרני וגם למשוך צעירים. מהטה וחברים. צילום: שי סקיף

לא הייתי מחמיצה אף קונצרט עם מישה מאיסקי הצ'לן האהוב שנגינתו המדובבת מרטיטה את כל נימי הנשמה. תלמידם של פיאטגורסקי ורוסטרופוביץ' ינגן לצד הקונצ'רטי של שומאן וסן-סנס עיבוד לצ'לו של אריה לירית, ששר לנסקי מתוך "יבגני אונייגין". גם על הקשת המרחפת והנגינה מלאת האש של הצ'לנית הצעירה (28) אליסיה ולרשטיין לא הייתי מוותרת. תחת שרביטו של המנצח הספרדי הוותיק (80) רפאל פרוהבק דה-בורגוס, היא תנגן את הקונצ'רטו הראשון של שוסטקוביץ' ואת וריאציות רוקוקו של צ'ייקובסקי. דה-בורגוס ינצח על המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני בביצוע האופוס המדיאבאלי "כרמינה בורנה" של המלחין הגרמני המרתק אורף.

פנים חדשות הן זוכה תחרות פבלו קאזאלס הצ'לן ההונגרי מיקלוש פרני, שינגן תחת שרביטו של הפסנתרן הנודע אנדרש שיף את הקונצ'רטי של היידן ושל דבוז'אק. שיף עצמו ינגן את הקונצ'רטו השני של היידן ברה מז'ור ואת הקונצ'רטו הבאכי השני במי מז'ור (רי"ב 1053). מצמרר אמור להיות המפגש עם המלחין הפולני שהגיע לגבורות קז'ישטוף פנדרצקי. הוא ינצח על יצירתו הרומנטית "הרקוויאם הפולני" שחיבר לזכר הנספים בהפגנות תנועת "סולידריות" נגד הממשל.

חוזר. רה צ'ן. צילום: חריס דנלופ

מאתגר הוא המנצח הגרמני הנודע כריסטוף פון דוהנני, שינצח על (לא-)חלום ליל קיץ של שניטקה, על הסימפוניה השביעית של בטהובן ועל צמד הפסנתרנים הערבי-ישראלי בישארה הרוני וירון קולברג. השניים יבצעו את הקונצ'רטו המוצארטי (ק' 365) לשני פסנתרים. ואם מדובר בביצוע מחשמל וסוחף לא הייתי מחמיצה את ולרי גרגייב מנצח על הסימפוניה החמישית של מאהלר.  תחת שרביטו ינגן הפסנתרן דניס מטסוייב, זוכה תחרות צ'ייקובסקי, את הקונצ'רטו הרביעי של שימנובסקי.

מרתק יהיה להאזין למנצח הנודע קנט נגנו בביצוע הסימפוניה השביעית של מאהלר. תחת שרביטו ינגן ילד הפלא בן ה-22 דניל טריפונוב את הקונצ'רטו הראשון של ליסט ואת הקונצ'רטו הראשון של צ'ייקובסקי. על טריפונוב – זוכה תחרות רובינשטיין, תחרות שופין בוורשה ותחרות צ'ייקובסקי – אמרה הפסנתרנית מרתה אגריך: "אני מוקסמת מרכות מגעו ומאידך מהדמוניות שלו". את העונה יחתום מנצח הבית זובין מהטה בביצוע קונצרטנטי של "לה טרוויאטה" של ורדי ו"העטלף" – האופרטה האהובה של יוהן שטראוס.

בניסיון להגיע לקהלים צעירים יותר משלבת הפעם הפילהרמונית גם בסדרה הקלאסית קונצרטים מוסברים ומנחים פופולארים. באי הסדרה "הפילהרמונית בג'ינס" יוכלו ליהנות ממפגש עם דייוויד בלאט, חני נחמיאס, מנחם הורוביץ, רן דנקר, רונית אלקבץ ואפילו ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, הידוע כחובב מושבע של מוזיקה קלאסית.

1 Comment

  1. עמית קרטס בנין
    10 ביולי 2013 @ 19:13

    כבר לא ילד:) הרבה מזל טוב ללהב ולמשפחתו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן