Skip to content

טסלה מוטורס ובטר פלייס: מנצחים ומפסידים

טסלה מוטורס נכנסת למדד נאסד”ק 100, ההצלחה הגדולה של החברה מאז הקמתה לפני 10 שנים • בטר פלייס, פעם חברה מפוארת, נמכרה במחיר הפסד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אתר הנאסד"ק מפרסם, כי טסלה מוטורס, בבעלות יזם ההיי טק אילון מאסק, תיכלל בין 100 החברות הגדולות במדד. ההחלטה תיכנס לתוקף החל מאמצע החודש הנוכחי. את מקומה במדד תפנה חברת המחשבים אורקל. כמעט באותו הזמן, אך במקום אחר על הגלובוס, חברת בטר פלייס נמכרה לקבוצת סנרייז, בסכום נמוך כמעט פי-100 מסכום ההשקעה הכולל על החברה.

מכונית של טסלה מוטורס בתחנת טעינה (ויקימדיה)
מכונית של טסלה מוטורס בתחנת טעינה (ויקימדיה)

קבוצת סנרייז האמריקנית זכתה במכרז ותרכוש את השליטה בחברה. היא עתידה לשלם 18 מיליון שקל ותרכוש את הקניין הרוחני של החברה בסכום הנאמד בין 25 ל-100 מיליון שקל. בתמורה, התחייבה סנרייז להפעיל בשנתיים הקרובות 15 תחנות הטענה ותעסיק בין 36 ל-50 מעובדי החברה.

הסיפור של בטר פלייס ידע עליות ומורדות. החברה הוקמה על ידי היזם, שי אגסי, בשנת 2007 ובמימון התחלתי של 200 מיליון דולר. המטרה שהציב לעצמו אגסי הייתה להקים מאות אלפי נקודות הטענה ברחבי הארץ, בפועל הוקמו 33 תחנות. הסיבות לכשלון היו רבות, אך התוצאה הסופית עצובה: החברה שהושקעו בה קרוב ל-3 מיליארד שקל, נמכרה בלא יותר מ-50 מיליון שקל לאחר תהליך פירוק כואב.

כלי רכב של בטר פלייס בתחנות עגינה (ויקימדיה)
כלי רכב של בטר פלייס בתחנות עגינה (ויקימדיה)

תמונת הראי של בטר פלייס היא חברת טסלה מוטורס. החברה הוקמה בשנת 2003, ובראשה עומד מיליארדר דרום אפריקני צעירנ בשם אילון מאסק. בחברה הושקע סכום של כ-100 מיליון דולר על סדרות שונות של רכבים שהחברה מכרה.

במאי השנה, טסלה פרסמה את דוחותיה הכספים לרבעון הראשון. החברה הציגה רווח של 15.4 מיליון דולר, הודות לכ-4,900 רכבים שהחברה מכרה, בהשוואה להפסד שנה שעברה. הדוחות היו טובים ועמם גם הסנטימנט החיובי שהיה למשקיעים ממניית טסלה. מניות החברה עלו בהתמדה, כאשר השיא הגיע לאחר ההכרזה על כניסתה הצפויה של טסלה למדד הנאסד"ק 100. לאחר ההכרזה, המניה הגיעה לשיא של 125.32 דולר. נכון להיום, מניית טסלה מוטורס רשמה זינוק של כ-500% בחמש השנים האחרונות, תוך שהיא מגדילה את ערך השוק שלה ליותר מ-14 מיליארד דולר.

בסיפור העצוב הזה ישנם מנצחים ומפסידים. המנצחת היא טסלה, שהצליחה ותמשיך לספק עוד רכבים חשמליים בעתיד, ובתוך כך הצליחה להתברג לרשימת מאה החברות הגדולות בנאסד”ק. ההפסד הוא של חברת בטר פלייס, וגם בינתיים, של אזרחי מדינת ישראל. נכון להיום, החלום לרכב נקי וחסכוני בארץ נגוז, אבל רק לבינתיים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן