Skip to content

מחצית שנה עם מגמה מעורבת בבורסות העולם

בקרב מדינות ה-G-7 הובילה יפן את המגמה החיובית אחריה הבורסה האמריקנית. חששות המשקיעים מפני שינויים לרעה בתוכנית התמריצים של הפד, גרמו לנסיגת מדדים מהשיאים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המחצית הראשונה של 2013 בשווקים הפיננסיים ננעלה במגמה מעורבת. מקרב שבע המעצמות הגדולות (G7), הייתה זו הבורסה ביפן שהובילה את המגמה החיובית, עם תשואה מצטברת של 31.6%, וזאת אף לאחר שירדה ב-12.5% מהשיא שקבעה באמצע חודש מאי. מיד אחריה, הייתה זו הבורסה האמריקנית, שהצליחה לעלות בעקביות בחמשת החודשים הראשונים של השנה לשיאים היסטוריים חדשים, אולם בעקבות חששות המשקיעים מפני שינויים לרעה בתוכנית התמריצים של הפד, נסוגו המדדים המובילים מהשיאים, לקראת סוף חודש יוני.

בחלק מהשווקים כמעט נמחקו העליות

באותו זמן, המשקיעים בשווקי המניות באירופה נהנו מגל עליות שנמשך עד אמצע חודש מאי, אך היפוך המגמה הביא לכך שבחלק מהשווקים כמעט נמחקו העליות. הבורסה בצרפת סיכמה את המחצית הראשונה עם תשואה חיובית בשיעור של 2.7%, הבורסה בגרמניה הוסיפה בסופו של דבר כ-4.6% והבורסה באנגליה עלתה ב-5.4%. בשווקים המתעוררים, בלטה המגמה השלילית בהובלת הבורסה בברזיל שצללה ב-22%, על רקע אירועי המחאה שפקדו את המדינה בשל נסיקת האינפלציה בשנה האחרונה. הבורסה בסין נפלה ב-18.6% בששת החודשים הראשונים וברוסיה הירידה הסתכמה ב-16.3%.

שוק הסחורות צלל

שוק הסחורות צלל בחדות בראשית השנה, כאשר המתכות היקרות: כסף וזהב איבדו עד כה מערכן 35% ו-27% בהתאמה. הסחורות החקלאיות העיקריות: תירס, קפה וחיטה איבדו מערכן: 14.8%, 16.6% ו-18.5% בהתאמה.

בהסתכלות חצי שנתית על שוק המניות הגלובלי, ניתן לומר כי שוק המניות האמריקני סיפק למשקיעים תנודתיות מינימאלית ותשואה חיובית, ביחס לשווקים אחרים בעולם. הסקטורים המובילים, אשר דחפו את המדדים כלפי מעלה היו: בריאות (19.1%), צריכה משתנה (18.9%) ופיננסיים (18.4%). הסקטורים שפיגרו מאחור היו: חומרי יסוד (1.7%), וטכנולוגיה (5.5%).

בורסה מקומית

בבורסה המקומית, המנצח של המחצית הראשונה של השנה היה מדד יתר 50, אשר בלט בעלייה של 20%, בעוד שמדד ת"א 25 דשדש במקום. מדד נדל"ן 15 עלה ב-14.4% ומדד ביומד עלה ב-10%. מדד מניות הבנקים השיג תשואה שלילית בשיעור של 1.5%, לאחר שב-2012 זינק ב-35%. מקרב מדד ת"א 100 בלטו לחיוב: סיליקום אשר זינקה ב-107% לשיא כל הזמנים, אלקו החזקות עם תשואה של 67% ומניית חברת האופנה פוקס שנסקה ב-65%. מן העבר השני, בלטו לשלילה טאואר שהשילה 53% מערכה, סרגון שצללה ב-57% ואלוט תקשורת שירדה ב-61%.

שורה תחתונה: איך תראה המחצית השנייה של השנה? שוק המניות בארה"ב צפוי להמשיך להפגין ביצועים חיוביים, אם כי לאחר גל העליות האחרון הוא כבר לא זול. להערכתנו, בתקופה הקרובה, הטון בוול סטריט ייקבע בהתאם לתוצאות הכספיות שיציגו החברות הציבוריות בעונת הדוחות הכספיים, שזה עתה החלה. באירופה, שוק המניות אינו הומוגני, אך באופן כללי רמת המכפילים הנוכחית סבירה. באסיה, צפויה לחול ירידה בקצבי הצמיחה אליהם הורגלנו בשנים האחרונות ובשל כך, השוק האסייתי עלול להוות יעד השקעה בעייתי.

הכותב הוא אנליסט המחקר של קבוצת ההשקעות איפיניטי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן