Skip to content

יכול להיות שהמדינה גונבת כספים של ניצולי שואה? מחשבה מבהילה

ביום השואה הבינלאומי, שחל בסוף השבוע שעבר, התגאה משרד הרווחה בכך שמחצית מניצולי השואה בארץ מקבלים קצבאות. האם זה באמת נתון שיש מה להתגאות בו? מאת נוי כרמל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביום השואה הבינלאומי, שחל בסוף השבוע שעבר, התגאה משרד הרווחה בכך שמחצית מניצולי השואה בארץ מקבלים קצבאות. האם זה באמת נתון שיש להתגאות בו? 

 מאת נוי כרמל         

לפי הערכת משרד הרווחה, חיים היום בישראל כ-200,000 ניצולי שואה. מתוכם כ- 80,000 מקבלים גמלה ממשלתית וכ-20,000 מקבלים רנטה ממשלות גרמניה, צרפת והולנד. משרד הרווחה מתגאה גם כי בתי המשפט עושים ניסיון להגדיל את מספר הזכאים לקצבה, וכי בין 50% ל-60% מהוצאות הבריאות של הניצולים ממומנות ע”י המדינה.

ראיון עם רוני קלינסקי, מנכ”ל הקרן לרווחה לניצולי שואה, ועיון בנתוני הקרן מעלה תמונה קצת יותר מורכבת. “דווקא משרד הרווחה הוא גוף שרואה בחשיבות  גבוהה את הצרכים של ניצולי השואה. הוויכוח הגדול שיש לנו הוא יותר מול משרד האוצר,” אומר קלינסקי.

אחת מרבים. רות קריגר (צילום: שרית פרקול)

יכול מאד להיות שבמקרים רבים המדינה בונה על זה שילדיו של אדם מבוגר יתמכו בו, היכן שהיא לא תומכת. אבל מה קורה כאשר ילדים אלו לא נמצאים, או לא תומכים? בין הדור הראשון לדור השני של ניצולי השואה, יש לעתים קרובות בעיות ומתחים. אלו נעוצים במצב הנפשי בו היו ניצולי השואה בעת גידול הילדים, ובאופן שבו חוו ילדי הדור את המצב הנפשי הזה. “גם אם יש לך ילדים, הילדים לא תמיד מתפקדים כמערכת תומכת, כי מערכת היחסים עם הילדים היא בעייתית,” אומר קלינסקי.

 הקרן משתדלת להיכנס בנקודות הללו, אך הפחתת התמיכה של משרד האוצר, והצרכים הגדלים והולכים של הניצולים, בשל גילם, גוררים ירידה ביכולת התמיכה של הקרן בניצולים.

קלינסקי נותן דוגמה לחלל כזה, שהמדינה או המשפחה משאירה והקרן מנסה למלא. “ניצול שואה שנפל ונחבל, ובבית אין מי שיטפל בו. אולי אשתו זקנה או שהוא בודד. בבית חולים אומרים לו הביתה, חזרה לקהילה. אם יש לו משפחה, נכדים וילדים, הם יטפלו בו. אם אין לו אז הוא זרוק. אני יכול לתת לו מייד 50 שעות של עובדת סיעודית, בחודשיים שלושה הראשונים. עד שיהיה אפשר לבדוק אם הביטוח הלאומי מוכן לתת לו הכרה קבועה.” איך קורה שאדם שעשוי להיות זקוק לעזרה סיעודית מיידית, נאלץ להמתין שלושה חודשים לתשובה מביטוח לאומי אם לא היו גופים חוץ ממשלתיים שידאגו לו, מה היה עולה בגורלו?

בשם אלה שכבר אינם. (צילום: שרית פרקול)

מדובר באחת האוכלוסיות הנזקקות ביותר במדינה. התמיכה שניצולי השואה מקבלים משתנה מניצול לניצול. לפי קלניסקי, ניצולי השואה מחולקים למעגלי פגיעה שונים. גודל הקצבה שהניצולים יקבלו, והאם זו תהיה קצבה או מענק, משתנים לפי השתייכות למעגל הפגיעה. דווקא אלו ששייכים למעגל הרחוק ביותר, וזכאים רק למענק חד פעמי, הם אלו שלרוב עלו לארץ מחוסרי כל, בשנים יותר מאוחרות לאחר קום המדינה. הם השתלבו פחות במעגל העבודה, לכן אין להם פנסיה או שהיא קטנה מאוד. כך קורה, שהם מתקיימים בעיקר על ביטוח לאומי, וההכנסה החודשית שלהם נעה בין 2000 ל-3000 שקל. זהו סכום נמוך להתקיים ממנו, במיוחד לאדם מבוגר שזקוק לטיפולים רפואיים רבים.

קלינסקי מספר על אדם מבוגר שהגיע אליהם למשרדים השבוע. אותו אדם הגיע כדי להודות על טיפולי השיניים שהקרן עזרה לו לקבל, באמצעות המרפאות הצבאיות בתל השומר. לרוב, אגב, מגיעים דווקא לבקש עזרה או להתלונן. “הקטע של טיפולי השיניים זה קטע כואב. חוץ מזה שזה כואב בעיות בשיניים. במדינת ישראל, אם אין לך ביטוח אין לך איך לטפל בשיניים, זאת אומרת אם אין לך כסף. אתה יכול לעשות ניתוח ראש, ניתוח לב פתוח, אבל שיניים יוק. אם אין לך שיניים אין לך איך לאכול, אין לך איך לחייך. אתה מתחיל להיות מבודד. במשפחה שלך מתחילים להתבייש ולא נעים להם להסתכל עליך. ההשפעה של זה היא גורפת.”

משרד הרווחה מציין, כי היום ממומנים 50 עד 60 אחוז מהטיפולים הבריאותיים והתרופות של ניצולי השואה.

“המדינה העבירה לקופות החולים כסף לטובת תרופות. אז המדינה טוענת שנפתרו כל הבעיות של ניצולי השואה עם התרופות. אנחנו יודעים, כמובן, שזה מאד חלקי, ולמרות זאת אנחנו לא יכולים לאשר היום החזרים על הוצאות של תרופות. אנשים מוציאים על זה הרבה מאד כסף. זה רק דוגמה אחת לדברים שאין להם כספים”. גם כאן ישנה בעיה בהשוואה בין ניצולי שואה לאזרחים אחרים. ניצולי השואה נוטים יותר לחלות מבני גילם, שאינם ניצולי שואה – לכן הם גם נזקקים יותר לטיפולים רפואיים.

מעט מדי, מאוחר מדי. ניצולים מפגינים. (צילום: שרית פרקול)

“זה שהמדינה אומרת היום: הגדלנו את הכספים שניתנים לניצולי השואה, זה נכון, אבל זה עדיין רחוק ממה שקורה במדינות ה- OECD. ודבר שני, דו”ח דורנר טוען, כי המדינה חייבת היום לכל ניצול שואה בין מיליון למיליון וחצי שקל, זה לפי דו”ח דורנר, שבדק מה המדינה קיבלה ומה היא השקיעה בניצולים. הפערים האלה הם עצומים, והם הופכים להיות דרמטיים יותר ככול שאנשים מזדקנים יותר ולנוכח העובדה שאלו השנים האחרונות שלהם”.

דו”ח השופטת דורנר הוא אחד הדו”חות שנכתבו לאחר הפגנות חריפות של ניצולי שואה מול הכנסת בשנת 2007. הפגנות שהתקיימו בשל הזנחת צורכיהם.

בממוצע, בכל יום מתים כ-35 ניצולי שואה. המחשבה, שעלתה פעמים רבות, כי יכול להיות שהמדינה פשוט גונבת מהם את כספם, ועוד מרוויחה מהמוות שלהם, היא מחשבה מבהילה.

לאחרונה החלה הקרן בפרויקט “ניידת שיפוצים”. פרויקט זה הנו פרויקט לעזרה בשיפוץ בתים לניצולי שואה. רוני קלינסקי מספר לנו על אחד המקרים, שהתרחש ביום שלישי, 24 בינואר. הקרן קיבלה הפנייה ממשרד הרווחה בקשר למצב ביתו של ניצול, שהיה שחקן כדורגל בגטו. הקרן יצרה קשר עם מכבי תל אביב, וחמישה משחקני הקבוצה באו לעזור בשיפוצים. “תוך כדי זה הם שואלים אותו, תגיד מה שלומך? איך אתה מרגיש? אז הוא אומר שעכשיו קר לו קצת כי יש חורף, והוא נאלץ להדליק את התנור, והוא שילם 800 שקל חשמל, ואין לו כסף לקנות בשר.

 זה בן אדם שהגיע לארץ, לחם באצ”ל, השתתף בשתי מלחמות ישראל. הוא בן 92 היום. הבן אדם חי בבית – אתה לא היית מאמין שבן אדם במדינת ישראל בגיל 92 חי בבית כזה – קירות מקולפים, סדקים, חלק מהחלונות אפילו לא נסגרים. והוא צריך לבחור בין לחמם את הבית שלו בחורף לבין לקנות בשר.”

המקרה הזה הסתיים יחסית בצורה טובה. ביתו שופץ והשחקנים החליטו לאסוף כסף וכל חודש להביא לו ארגז עם פירות ובשר. אבל מה עולה בגורלם של עוד אלפי ניצולים אחרים, שחיים בתנאים מחפירים, ולא זוכים לסיוע, ולא תמיד יודעים אפילו איך בדיוק להשיג אותו? מה עולה בגורלם של עוד קשישים רבים, שאינם ניצולי שואה, וגם להם אין תמיד מי שידאג לצרכים שהמדינה לא דואגת? במקרה שלהם יש גם פחות עמותות שידאגו לסתום את החורים שהמדינה משאירה.

1 Comment

  1. יוסי רוזנטל
    31 בינואר 2012 @ 8:22

    חברים אתם תממים! המדינה מהרגע הראשון עשקה את ניצולי השואה! עד לרגע זה!! כי בעבור הכסף הזה לא היה צריך לעבוד.זה כסף חינם!! הגרמנים אומנם שילמו אבל המדינה המתירה מהניצולים את המגיע להם. ראה את המקרה של עו"ד פרי!! או את המקרה של הפילוג בקיבוץ המאוחד. מהיכן בא הכסף לבניה הקשיחה של קיבוצי (חבר הקבוצות) והאיחוד בהמשך? מדינת היהודים עושה פסטיבל כל שנה מיום הזיכרון לשואה וזהו. וממתינה בחוסר סבלנות שהניצולים ימותו והחשבון יסגר!! וזה עוד לא הכל.בברכה יוסי רוזנטל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן