Skip to content

15 עצורים ושני שוטרים פצועים בהפגנה בב"ש נגד תכנית פראוור

ועדת המעקב של ערביי ישראל קראה היום לשביתה כללית והפגנה ברחבי הארץ נגד תכנית פראוור שמנסה להסדיר את ההתיישבות של הפזורה הבדואית בנגב. מאות בדואים וסטודנטים הפגינו באוניברסיטת בן גוריון וקראו לבטל את החלטת הממשלה. ח"כ לשעבר א-סנע מזהיר: הממשלה מייצרת נאכבה חדשה. בנגב תפרוץ אנתיפיאדה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

15 מפגינים נעצרו ושני שוטרים נפצעו בהפגנת זעם של סטודנטים ערבים ובדואים בפתח אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. כ-500 איש השתתפו בהפגנה. ועדת המעקב של ערביי ישראל הכריזה היום על שביתה כללית ובמסגרתה ייסגרו כל העסקים והשירותים הציבוריים. במהלך היום יתקיימו כ-15 הפגנות במוקדים שונים. המפגינים מוחים נגד "חוק פראוור" להסדרת ההתיישבות של הפזורה הבדואית בנגב.

גם באום אל פאחם חסמו מאות מפגינים בצהריים את הכביש בכניסה לעיר וגם קטע בכביש 65 לשני הכיוונים. הפגנות נערכו גם בגליל, בצומת משגב, במג'ד אל-כרום, בבקה אל-גרבייה, בג'ת במשולש, בקלאנסווה, בטייבה, בטירה, בנצרת, בצומת אל-נאעמה ליד שפרעם וביפו. המפגינים מוחים נגד הרפורמה עליה החליטה ממשלת ישראל, שמטרתה לפתור באופן סופי את תביעות הבעלות של הבדואים על קרקעות הנגב.

עצורים בהפגנה היום (צילום: משה פריאל)
עצורים בהפגנה היום (צילום: משה פריאל)
מפגינים מול אוניברסיטת בן גוריון
"לא לא לעקירה, לא לא להריסה". מפגינים מול אוניברסיטת בן גוריון
פרובוקציות במכוון? המשטרה מבצעת מעצר של מפגינים שחסמו כביש
פרובוקציות במכוון? המשטרה מבצעת מעצר של מפגינים שחסמו כביש
חוק נפרד לערבים ויהודים. מפגינים נגד חוק פראוור (צילום: דף הפייסבוק של אחמד טיבי)
חוק נפרד לערבים ויהודים. מפגינים נגד חוק פראוור (צילום: דף הפייסבוק של אחמד טיבי)

על פי התכנית שאושרה על ידי הממשלה, מוצע מתווה של פשרה הכוללת העתקת מקומות מגורים ופיצויים כספיים באופן שיביא לסיום ההתיישבות הבלתי חוקית בנגב. דו"ח פראוור מתייחס לתביעות הבעלות שהגישו הבדואים בין השנים 1971-1979, בעקבות החלת הסדר המקרקעין בנגב הצפוני, בקרקעות שגם כיום מיושבות או מעובדות על ידי מגישי התביעות.

המחאה בבאר שבע החלה בצעדת מחאה בשדרות בן גוריון סמוך לאוניברסיטה ולבית החולים סורוקה, לעבר רחבת מרכז המורים הנמצאת בשדרות רגר. המפגינים נשאו שלטים שעליהם נכתב: "כולנו עם הנגב במלחמה הצודקת נגד הפושעים", "העם רוצה להפיל את התוכנית, שתפו אותנו בהחלטות הגזעניות". הם קראו בקצב "לא לא לעקירה, לא לא להריסה", "לא לא לתכנית פרוואר", "הנגב הוא לבעלי הקרקע ולא לביבי והכלבים שלו"…

בין מארגני ההפגנה היה אלואשלה מעקל, חבר המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים בנגב: "אנחנו מוכנים למות עבור הקרקעות השייכות לנו. האדמה שלנו, לא נעזוב אותה. היום בכל הארץ מיליון וחצי ערבים  בשביתה ויצאו לרחובות".

המחאה צוברת תאוצה טוען ח"כ ג'אמל זאחלקה, יו"ר סיעת בל"ד בכנסת: "היום ישנם הפגנות בכל הארץ .אנחנו נפגין כל הזמן. ולא ניתן לתוכנית פראוור לעבור. הפעולה שעשינו בכנסת, שקרענו את החוק מעל הבמה, הוא מעשה סימבולי שקורא לציבור הערבי לא לכבד חוק זה".

במשך כשעתיים נשמר הסדר. כוחות משטרה רבים עמדו במרחק מה מהמפגינים  ולא התערבו בנעשה. בשלב מסוים ירדו המפגינים מהמדרכה, התיישבו על הכביש וחסמו את התנועה. המשטרה לא התערבה, גילתה איפוק ואפשרה למוחים להמשיך במחאה על הכביש במשך דקות ארוכות. ברגע שהתבקשו המפגינים לפנות את הכביש החלו העימותים שבמהלכם נפצעה באורח קל מפגינה בת 17. 

מפקד מרחב הנגב, תנ"צ פרץ עמר, כינס מסיבת עיתונאים ואמר: "ההפגנה התקיימה באישור ובשלב כלשהו המפגינים הפרו את כל התנאים, חסמו כביש ראשי שהוא העורק הראשי של באר שבע. לאחר ארבעים וחמש דקות של חסימה ביקשנו מהאנשים לעלות למדרכה והם הודיעו שהם מתנגדים ונאלצנו לעלות אותם מהכביש למדרכה. אני חושב שיש פה קבוצת אנשים שלקחה את ההפגנה שהייתה לגיטימית והפכה אותה ללא לגיטימית בזה שיצרו פרובוקציות במכוון".

חבר הכנסת אחמד טיבי אמר היום, כי הממשלה למעשה פועלת לדחיקת המיעוט הערבי לפינה ממנה הוא יכול רק להתעמת "במקום להקשיב לצרכיהם ולהשוות את תנאי חייהם"… אנחנו "נמשיך להיאבק כדי לבטל את חוק פראוואר. רק במדינת ישראל יש חוק נפרד לערבים בנגב וחוק לשאר האזרחים. זו לא תוכנית הסדרה אלא תוכנית הדרה". עוד אמר: "המחאה הזו היא חלק מהמחאות שילכו ויתגברו. המחאה תישמע גם פה וגם בעולם כולו. אנחנו נפנה למוסדות האו"ם ולגופים בינלאומיים כדי שישמעו על מדינה שנאבקת באזרחיה".

דובר תושבי ואדי אל-נעם דרום, זיידאן יוסף, אמר היום כי מדובר ב"חוק שגונב את האדמה שלנו". לדבריו, הציבור הערבי בדרום ימשיך להפגין ולהתנגד לחוק עד שיבוטל.

ח"כ לעבר טלב א-סנע, שהיה בין המפגינים היום, אמר כי התכנית הזו תוביל ללא פחות מאשר אינתיפאדה בנגב. "אני מזהיר את הממשלה מקידום חקיקת אפרטהייד נגד ערבים בלבד. מדיניות הממשלה תדחוף את הציבור הערבי לאמץ כלי מאבק מחוץ לכללים הקיימים, במטרה להיאבק בהנצחת שוליות ונחיתות הציבור הערבי".

על התכנית אמר א-סנע, כי זוהי התכנית המסוכנת ביותר, בהא הידיעה. "מאז 1948 אז אירע אסון הפלסטינים עם כיבוש קרקעותיהם לא קמה תכנית דורסנית כזו שמאיימת בנכבה (אסון) חדשה". "משמעות התכנית לדבריו: "טרנספר של עשרות אלפי בדואים, הפקעת אדמותיהם וביצוע טיהור אתני בהיקף רחב, דבר המהווה הפרת כל האמנות הבינלאומיות ובפועל תכנית זו היא בגדר פשע נגד האנושות".

א-סנע הספיק לומר לאחר שהאווירה התחממה:"אני רואה שיש כאן  כעס ותיסכול והמסר הוא שזה רק התחלה. אם הממשלה לא תתעשת הדבר יוביל להסלמה אלימה. אי אפשר לדכא רצון של עם".

למרות דברים אלה, לפחות מחצית מבעלי העסקים ביישובים כמו טייבה, שפרעם ונצרת, לא שעו לקריאה לסגירה ונותרו פתוחים.

[related-posts]

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    15 ביולי 2013 @ 23:06

    איזה דו קיום אומרים צריך לקרב את ערבי ישראל צריך לקדם אותם ואני תמיד אחרי הפגנות מאין אלה אומר הם רק מקרבים ימין קיצוני יותר בכל הפגנה הם יוצאים בגלוי נגד המדינה אם זה בהפגנות התנועה האיסלמית ברשות שייח
    ראייד סאלח או הפגנה תמיכה במורסי שבהפגנה האשימו את ישראל במצב במצרים זה שהם מניפים דגלי אש"ף הם מקרבים את הקץ שלהם [לא הפיזי] אלה שבאיזה שהוא שלב יצטרכו לחיות אם האחים בפלסטין הם מצגים עצמם פלסטנאים והם צודקים המשולש צריך לחזור לפלסטין בחזרה לאחר תיקוני גבול כל כך רע להם כאן אז מי עוצר בעדם לחיות עם האחים תחת שלטון פלסטנאי בעיה אחת לא שמעתי בהפגנות שלהם קריאה לביטול ביטוח הלאומי ביטול הקצבאות ההסדר הוא הסדר הכי הגיוני אדמות ופיצוי ולחיות בכפרים מסודרים עם חשמל ומים סעו בנגב בכל מקום ליד ישוב יהודי או בסיס צבאי או מפעל הם מקמים התישבות ואחרי זה יקחו פיצווים והכי אהבתי את ח"כ אסנע מאיים על אינתפאדה כנראה מתגעגעים לממשל הצבאי ……………….נו מגעי להם הכל כולל את הוילות של עומר לא?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן