Skip to content

נתניהו על החלטת האיחוד האירופי: לא נקבל תכתיבים

בינתיים מתחילים להתברר ממדי הנזק שעלולה ההחלטה האירופית לגרום לישראל. מבדיקה שנערכה במשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל מתברר כי המשמעות של החלטת האיחוד האירופי היא פגיעה פוטנציאלית בכ-40% ממענקי המחקר והפיתוח האקדמי של ישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"לא נקבל שום תכתיבים חיצוניים על הגבולות שלנו". כך הגיב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על החלטת האיחוד האירופי. תגובתו של ראש הממשלה נמסרה לאחר שקיים אחר הצהריים דיון בלשכתו בירושלים, בהשתתפות שרת המשפטים ציפי לבני, שר הכלכלה נפתלי בנט וסגן שר החוץ זאב אלקין. הדיון התקיים בעקבות הכוונה להוסיף בעתיד תנאים להתקשרויות בין האיחוד האירופי למדינת ישראל. 

"הייתי מצפה ממי שהשלום והיציבות באזור באמת עומדים לנגד עיניו, שיתפנה לדון בנושא הזה אחרי שיפתור בעיות קצת יותר דחופות באזור, כמו מלחמת האזרחים בסוריה או המרוץ של איראן להשיג נשק גרעיני״, אמר נתניהו. "כראש ממשלת ישראל, אני לא אתן שיפגעו במאות אלפי הישראלים שחיים ביהודה ושומרון, ברמת הגולן ובירושלים – בירתנו המאוחדת. אנחנו לא נקבל שום תכתיבים חיצוניים על הגבולות שלנו. הנושא הזה יוכרע אך ורק במשא ומתן ישיר בין הצדדים". 

נתניהו בסוגיית החלטת האיחוד האירופי (צילום:אבי אוחיון לע"מ)
"הנושא הזה יוכרע אך ורק במשא ומתן ישיר". נתניהו בסוגיית ההחלטה של האיחוד האירופי (צילום:אבי אוחיון לע"מ)

ראש הממשלה כינס את הדיון, בשיתוף הדרגים מקצועיים, כדי לדון בהשלכות של החלטת האיחוד האירופי, לפיה כל הסכם עתידי שייחתם עם ישראל חייב לכלול סעיף שקובע כי ההתנחלויות אינן חלק ממדינת ישראל הריבונית ולכן אינן חלק מההסכם. ההנחיה, המחייבת את כל 28 המדינות החברות – אוסרת גם כל מימון, שיתוף פעולה, מתן מלגות, מענקי מחקר ופרסים לגורמים שנמצאים בהתנחלויות היהודיות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים.

ובינתיים מתחילים להתברר ממדי הנזק שעלולה ההחלטה האירופית לגרום לישראל. מבדיקה שנערכה במשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל מתברר כי המשמעות של החלטת האיחוד האירופי היא פגיעה פוטנציאלית בכ-40% ממענקי המחקר והפיתוח האקדמי של ישראל. 

סכנה לקשרי המדע עם האיחוד האירופי. יעקב פרי (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
סכנה לקשרי המדע עם האיחוד האירופי. יעקב פרי (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

לדברי שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, יעקב פרי ההחלטה מעמידה בסכנה את קשרי המדע של ישראל עם האיחוד: "הביצוע הטכני של ההחלטה עלול לפגוע באפשרות של השתתפות מדענים ישראלים בתכניות המחקר והפיתוח של האיחוד האירופי ויוריד את הנגישות של מדענים ישראלים למענקים גדולים אלו לעומת מדענים ממדינות אחרות. המשמעות התקציבית היא פגיעה פוטנציאלית בכ-40% מתקציבי המחקר והפיתוח האקדמי שמועברים למדענים ישראלים באוניברסיטאות. ההחלטה תגרום לאוניברסיטאות ישראליות להתחרות עם יד אחת קשורה מאחורי הגב על מענקי המחקר של תכניות האיחוד".

לדברי פרי, מדי שנה זוכים מדענים ישראלים להצלחה רבה במענקים היוקרתיים של תכנית המו"פ האירופית. בתכנית המסגרת השביעית של האיחוד מומנו עד כה כ-1900 מחקרים ישראלים מהאוניברסיטאות, התעשיות ובתי החולים בישראל בהיקף של כ-750 מיליון אירו. השר פרי הנחה את אנשי משרדו לבחון את המשמעות התקציבית על כלל המחקרים המדעיים והישומיים הטכנולוגיים שנמצאים בפיתוח ממשלתי וכן לבצע היערכת תקציבית מחודשת במידה והחלטת האיחוד האירופאי תיושם.

במשרד המדע מדגישים כי הפגיעה הפוטנציאלית בתקציבי המחקר והפיתוח, שמועברים למדענים באוניברסיטאות – מתייחסת לאוניברסיטאות שבתוך הקו הירוק לא מעבר לו. זאת, מאחר שהמוסדות מעבר לקו אינם מקבלים מענקים מהאיחוד גם היום. בהחלטת האיחוד האירופי קיים סעיף שאומר כי על כל מוסד ישראלי שמגיש בקשות לאיחוד האירופי להצהיר שאינו משתף פעולה עם גורמים ישראלים מעבר לקו הירוק – דבר המקשה על הגשת הבקשות למענקים ומביא לעמדת נחיתות מול המדענים ממדינות אחרות שאינם צריכים להגיש הצהרה כזו.

החלטת האיחוד האירופי עוררה היום סערה פוליטית ותגובות מימין ומשמאל:

* שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון: "זה לא חדש שמדינות רבות בעולם מתייחסות לשטחי יהודה ושומרון כשטח כבוש ובהתאם לזה הן פועלות. לנו יש את המדיניות שלנו באשר ליהודה ושומרון ונמשיך לפעול לפי המדיניות והאינטרסים שלנו".

* שר האוצר יאיר לפיד: "ההחלטה האחרונה היא חלק משורה ארוכה של החלטות הגורמות לבידודה של ישראל בעולם. הזמן אינו פועל לטובתנו, וכל יום שבו ישראל אינה נמצאת במו"מ לשלום הוא יום שבו נפגע עוד יותר מעמדנו הבינלאומי.

"יחד עם זאת מדובר בהחלטה אומללה, הנעשית בתזמון גרוע ומחבלת במאמצים שעושה מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי להביא את שני הצדדים לשולחן המו"מ", אומר לפיד. "החלטת האיחוד האירופי מאותתת לפלשתינאים שאין שום מחיר בינלאומי או כלכלי לסירובם המתמשך לשוב לדיונים, וגורמת להם להאמין שישראל תיאלץ להיכנע ללחץ הכלכלי והמדיני".

לפיד הוסיף כי בכוונתו לפנות לידידינו באיחוד האירופי ולהסביר להם שהחלטתם זו פוגעת בדיוק במטרות שאותן רצו להשיג, ומרחיקה את השלום במקום לקרב אותו.

ענתות. גם היא מחוץ לתחום הריבוני של ישראל עפ"י האירופים (צילום: ויקיפדיה)

שר הכלכלה, נפתלי בנט: "החלטת האיחוד האירופי היא פיגוע כלכלי בסיכוי לשלום. מפלה בין יהודי ליהודי. בין יהודי בגבעה הצרפתית לבין יהודי בתל אביב. בין יהודי בחיספין בגולן לבין יהודי בכרמיאל. זאת החלטה מנותקת והזויה. ההחלטה מהווה פיגוע כלכלי בשלום. השלום יפרוץ דווקא מתוך שיתוף הפעולה עם הערבים במפעלים ובפרוייקטים כלכליים משותפים, ולא מקוקטיילים באוסל"ו.

בנט הוסיף ואמר: "אפשר עוד לעצור את ההחלטה, אנחנו פועלים בשלל דרכים. קיימנו היום לשם כך פעולות שונות. אם ההחלטה הזאת תיכנס לתוקף אדרוש מראש הממשלה להפסיק את כל הזרמות הכספים של האיחוד האירופי ביהודה ושומרון. למטבע יש שני צדדים".

לסיום אמר השר בנט: "בעיצומו של תשעה באב, האירופאים הם האחרונים שיוכלו להגיד לנו שאנחנו צמנו היום על שטח כבוש".

* השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ (התנועה): "איסור האיחוד האירופי על המדינות החברות בו לסייע במימון או שיתוף פעולה עם גופים בהתנחלויות אלו הם סימנים שעלולים להפוך לסחף גדול נגד מדינת ישראל. אסור לנו לטמון את ראשנו בחול. עלינו לנקוט ביוזמות משלנו שיביאו לחידוש התהליך המדיני ולחפש צעדים בוני אמון מול הפלשתינאים הכוללים שחרור אסירים והקפאת הבנייה. זהו אינטרס לאומי עליון של מדינת ישראל שישפיע על עמידתו של העולם המערבי לצידנו בהתמודדויות האסטרטגיות העתידיות".

* יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ': "הבידוד המדיני הגובר פוגע במדינה ובמשק, ומהווה איום אסטרטגי לא פחות מכלי נשק מתוחכמים המכוונים לעברנו. יחד עם זאת, מצער שבמקום לתמוך ולעזור במאמצים הקדחתניים של האמריקאים לחידוש המו״מ מתמקד האיחוד האירופי בסנקציות וחרמות. על ראש הממשלה להיכנס באופן מיידי למו״מ עם הרשות הפלשתינית, ולחתור להסדר קבע. זאת לא למען האירופים, האמריקאים או הפלשתינים, אלא למען ישראל. מאמצי מזכיר המדינה קרי נמשכים, ולכן  אני קוראת לממשלה לעשות כל מאמץ להיכנס למו״מ ומתחייבת כי כאופוזיציה אחראית נעניק לו רשת ביטחון פוליטית".

* ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג: "החלטת האיחוד האירופי שפורסמה הבוקר בדבר החרמה מעשית של ישראל שמעבר לקו הירוק כולל בירושלים היא מסוכנת ביותר אבל לצערי לא מפתיעה. היא הייתה צפויה וניתן היה לבלום אותה עם יזמה מדינית אמיצה. זה לא יעזור שבנט יחשוב שהכל סבבה- המצב הוא איום זוחל ומתמשך עד לרגע המפולת שחלילה עלולה להתרחש. עוד לא מאוחר להבין שניתן לשנות את המצב על בסיס גושי ההתיישבות וחילופי שטחים וליזום מהלך מדיני דרמטי. אני מקווה ששר החוץ קרי יכריז על פתיחת משא ומתן ושעם ישראל יתבע ממנהיגיו תוצאה!"

* ח"כ זהבה גלאון, יו"ר מרצ: "היום, ט' באב מציינים את חורבן בית המקדש. בניתוח היסטורי מפוכח מבינים שהבית חרב לא בגלל 'שנאת חינם' אלא בגלל קנאות דתית משיחית שדחפה למרד חסר סיכוי נגד רומי. כמו אז, גם היום ישראל יוצאת נגד העולם הדמוקרטי כולו כשהיא מתעקשת לבנות בהתנחלות ולהמשיך בכיבוש. המדיניות של האיחוד האירופי לא לאפשר סחר עם חברות מהשטחים היא כרטיס צהוב לממשלת ישראל, והיא תוצאה ישירה של המשך הבניה בהתנחלויות ובמאחזים ושל הקיפאון המדיני. נכון לעכשיו לא מדובר בחרם על ישראל, אלא בהבחנה מתבקשת בין ישראל לבין השטחים הכבושים. האיחוד האירופי סימן את הגבול שממשלת ישראל לא סימנה. אבל אם נמשיך בכיבוש, אם נמשיך בהתנחלויות, היום, כמו אז, הקנאות המשיחית המתנחלית תביא לחורבננו.

שכונת פסגת זאב בירושלים: גם היא מחוץ לתחום בעיני האיחוד האירופי (צילום: ויקיפדיה)
שכונת פסגת זאב בירושלים: גם היא מחוץ לתחום בעיני האיחוד האירופי (צילום: ויקיפדיה)

* ח"כ עומר בר-לב (העבודה) חבר וועדת החוץ והביטחון: "הציונות נמצאת היום תחת מתקפה מבית מדרשם של חולמי המדינה הדו לאומית משני צדי המתרס, והשאלה היא האם לראש הממשלה יש את העוז והמעוף בהם ניחנו מנהיגים. האשליה שהימין מנסה להנחיל לנו שהסטאטוס-קוו פועל לטובתנו, נחלה היום עוד תבוסה בהודעת מדינות האיחוד האירופי. יותר מכך, ההחלטה קובעת שכל הסכם עתידי בין ישראל לאיחוד האירופי יכלול סעיף טריטוריאלי הקובע למעשה את גבולות ישראל בגבולות 67. כך, מוצאים גושי ההתישבות הגדולים ביהודה ושומרון כמו גם הר הבית ושכונות בירושלים, הנמצאים בלב הקונסנזוס הישראלי דה פקטו מחוץ לגבולות ישראל. זוהי עוד הוכחה שמדיניות הממשלה ש"תפסת מרובה לא תפסת" לא עובדת. זהו עוד שלב בדה לגיטמציה של מדינת ישראל ועוד איתות שחובה לפעול למען המטרה המרכזית- הבטחת המשך קיומה של  ישראל כמדינה דמוקרטית בעלת רוב יהודי מובהק״.

ח"כ איתן כבל (עבודה): "הכיבוש גובה לא רק מחיר דמים, אלא גם מחירים כלכליים כבדים. אני נגד חרמות וחושב שיש בהחלטת האיחוד האירופי לא מעט צביעות, אבל היא צריכה לשמש כשעון מעורר עבור נתניהו". כבל הוסיף כי, "בכל יום שבו אין תהליך מדיני ישראל יורה לעצמה עוד כדור ברגל. על נתניהו להיכנס מייד עם אבו מאזן לחדר אחד ולהתחיל לדבר שלום. בשבילינו אזרחי ישראל, ולא בשביל האמריקאים, האירופים או הפלסטינים".

* במועצת ישע הגיבו על ההחלטה האירופית בדרישה להפסיק את כל הפרויקטים האירופיים ביהודה ושומרון: "באירופה ההיסטוריה אינה נלמדת. לצערנו ביום ט׳ באב חוזרת אירופה למדיניות של החרמה והפרדה נגד מדינת ישראל. תמיכתה הבלתי מסויגת של אירופה ברשות הפלסטינית הופכת אותה לגורם לא נטרלי. על ממשלת ישראל להורות למשרד החוץ משרד הביטחון ומתאם הפעולות בשטחים להפסיק לאלתר את כל הפרויקטים האירופיים בשטחי יהודה ושומרון עד לביטולה של החלטה חד צדדית זאת".

* השר אורי אריאל: ״מדובר בהחלטה הנגועה בגזענות ואפליה קשה כלפי העם היהודי המזכירה את החרמות שעשו ליהודים באירופה לפני יותר מ 66 שנה. לממשלת ישראל אסור בשום פנים ואופן להיות צד באף הסכם עתידי הכולל סעיף שיהודה ושומרון הן לא חלק ממדינת ישראל הריבונית״.

* ח״כ ניסן סלומינסקי יו״ר ועדת הכספים (הבית היהודי): ״בזמן שכל המזרח התיכון בוער ואלפי אנשים נהרגים מידי חודש אני ממליץ לאיחוד האירופי לעסוק בבעיות האמת של האזור. אנחנו מצדנו נמשיך לבנות ולפתח״.

* ח"כ אלי ישי: "בזכות האמברגו בעבר, הוקמה תע"ש, מקור בלתי נדלה של גאווה לאומית. ניתן רק לנחש מה עתיד להתפתח בישראל בעקבות החרם הנוכחי. יש להצטער כי האירופים ממשיכים בהתנהלותם החד צדדית תוך נקיטת פעולות בלתי לגיטימיות. עמדתם חשובה, אך חשובה יותר היא דעתם ואמונתם של אזרחי הארץ וחובת המדינה להבטיח להם בטחון והגנה".

* ח"כ איתן כבל על דברי נתניהו בעקבות ההחלטה: "הכיבוש גובה לא רק מחיר דמים, אלא גם מחירים כלכליים כבדים. אני נגד חרמות וחושב שיש בהחלטת האיחוד האירופי לא מעט צביעות, אבל היא צריכה לשמש כשעון מעורר עבור נתניהו". כבל הוסיף כי, "בכל יום שבו אין תהליך מדיני ישראל יורה לעצמה עוד כדור ברגל. על נתניהו להיכנס מייד עם אבו מאזן לחדר אחד ולהתחיל לדבר שלום. בשבילינו אזרחי ישראל, ולא בשביל האמריקאים, האירופים או הפלסטינים".

[related-posts]

1 Comment

  1. פנינה כץ
    17 ביולי 2013 @ 10:14

    אחרי האיום של בנט ואלקין לנתניהו שאם האיחוד האירופאי לא יבטל את הסנקציות על השטחים הם יחבלו בתהליך משא ומתן עם קארי, נותר רק לשאול האם האירופאים אמורים להתרגש מהאיום הזה .

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן