Skip to content

איך אומרים: גופרה או וופל בלגי?

תשאלו כל אחד בבלגיה איפה הגופרה הכי טובה, וכל אחד יספר על הגופרה הטובה ביותר ברחוב זה או אחר, בהתאם לטעמי הילדות. דני בר מספר את תולדות הגופרה ואף מביא מתכון סודי ומבוקש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תשאלו כל אחד בבלגיה איפה הגופרה הכי טובה, וכל אחד יספר על הגופרה הטובה ביותר ברחוב זה או אחר, בהתאם לטעמי הילדות. דני בר מספר את תולדות הגופרה ואף מביא מתכון סודי ומבוקש

מאת: דני בר

תולדות הגופרה, אותו וופל הכל כך נפוץ בבלגיה ואשר משם נפוץ לרחבי העולם, קשור לשתי מלאכות שהבלגים טובים בהם: טקסטיל ואוכל.

האגדה מספרת על אחד ממלכי דוכסות בראבנט (קדמה לבלגיה, אך באותו איזור גיאוגרפי), שחשקה נפשו במשהו חם ומתוק לאחר ארוחה דשנה, וציווה על הטבח לעשות משהו בנידון. לטבח היה בצק מוכן להתפחה, אבל לא בצק מתוק ולא בצק מוכן לאפיה, שמן הסתם יערוך יותר זמן מאשר המלך יהיה מוכן לחכות.

לפי הסיפור (וכידוע, לא מקלקלים סיפור טוב עם עובדות מוצקות), לקח הטבח את בלילת הבצק הטריה, הוסיף לה גבישי סוכר ואת הבלילה המתוקה שפך לתבנית ברזל שהייתה בסביבתו. למעשה, זו הייתה תבנית של בד פיקה שהייתה בשימוש תעשיית הטקסטיל המקומית. התבנית עם הבלילה הונחה על האש במטבח, ותוך דקות נוצרה עוגת בצק מתוקה – בצורה שמוכרת לנו עד ימינו.

עם השנים התפשטה הגופרה לרחבי העולם ולבשה צורות וטעמים שונים, אבל המאחד את כולם, הוא הטבעת ה"פיקה" של הבצק האפוי.

גופרה עולמית

בריסל – הגופרה נעשית בבריסל מבצק בתוספת שמרים, חמאה וביצים, המעניקים לגופרה מרקם אוורירי וקליל. הגופרה של בריסל בעלת צורה מרובעת ומוגשת בדרך כלל עם אבקת סוכר. יש לציין, שבאזורים תיירותיים – על הגופרה מעמיסים מכל טוב: גלידה, קצפת, ריבה ועוד.

ליאז' – הגופרה של ליאז´ בעלת מרקם מוצק וכבד. צורתה סגלגלה והיא דקה וקטנה יותר מאחותה בבריסל. הגופרה הליאז'ית מתפארת בציפוי פריך, הנוצר מהוספת גבישי סוכר, "Parelsuiker", היוצרים מרקם קרמלי.

חבל ברג, גרמניה – וופל בצורת לב, אוורירי ויבש. מוגש בתוספת אוכמניות וקצפת. בדרך כלל מוגש כמעדן יום ראשון, אחרי החזרה מהכנסייה.

סקנדינביה – וופל בצורת לב גם כן, והבצק מתובל בחלב קוקוס כתוספת לפני האפייה. הגופרה מגיעה עם קצפת או שמנת, תות שדה או ריבת אוכמניות וסוכר מעל. בשבדיה יש יום חג הוופל ב-25 במארס (Våffeldagen).

הולנד (בעיקר חאודה) – וופל קשה עם מילוי של סירופ סוכר וקינמון, המוגש על-פי רוב ככריך של שני חצאי וופל.

ארצות הברית – הגופרה הבלגית צלחה את המסע אל מעבר לאוקיינוס, שם היא הפכה לוופל ולחלק בלתי נפרד מארוחת הבוקר האמריקנית או מהבננה ספליט.

המזרח הרחוק – גם למזרח אסיה הגיע הוופל עם ההתפשטות הקולוניאליסטית של מדינות אירופה, ובהונג קונג ובוויאטנם (פנדן וופל), נהוג לאכול סוגי וופל עם תוספת מקומית.

אחת ממנות קינוח הוופל הנחשקות ביותר במחוזותינו: גופרה הבננות, המוגשת במסעדת גוצ'ה. להלן המתכון הסודי:

גופרה בננה של גוצ'ה, צילום: דניאל לילה
גופרה בננה של גוצ'ה, צילום: דניאל לילה

גופרה בננות
איתן ששון, שף ראשי
Diner by Goocha

מצרכים ל-4 סועדים
4 יחידות ופל בלגי חצי אפוי
200 גרם סוכר (כוס)
50 גרם שקדים פרוסים
25 מ"ל ליקר אמרטו או ברנדי
250 מ"ל שמנת מתוקה (קופסה)
4 בננות בשלות, אבל לא רכות מדי
גלידת וניל איכותית

אופן ההכנה

  1. מחממים מחבת טפלון עם 1/2 מכמות הסוכר, עד שהוא הופך לקרמלי (אל תורידו ממנו את העיניים, שלא יישרף).
  2. מוסיפים את השקדים ומערבבים היטב.
  3. יוצקים בזהירות על נייר אפייה, ומניחים להתקרר.
  4. מחממים את מחבת הטפלון עם החצי השני של הסוכר, עד שגם הוא הופך לקרמל.
  5. מוסיפים בזהירות את האמרטו ומערבבים היטב.
  6. מוסיפים את השמנת (זהירות, היא קופצת), מביאים לרתיחה ותוך כדי מוסיפים את הבננות.
  7. הרכבת המנה: מחממים את הוופל 5 דקות ב-180 מעלות, מוציאים ומניחים בכל צלחת ופל וכדור גלידה. יוצקים את הבננות עם הרוטב, קוצצים את השקדים המקורמלים ומפזרים מעל כל הצלחת. מקשטים באבקת סוכר.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן