Skip to content

כבר לפני שבעה חודשים התקבל איתות ברור מהאיחוד האירופי

אם אכן הדרג המדיני הופתע כטענתו מההחלטה האירופית - הרי מימדיו של המחדל המדיני גדולים עוד יותר מכפי שזה נראה במבט ראשון. הכתובת הייתה על הקיר באותיות ברורות כבר ב-10 בדצמבר, בעקבות החלטת הממשלה לעודד תכנון בנייה ב-E1 - כאשר מועצת שרי החוץ של האיחוד הצהירו לראשונה על כוונתם לקבל את ההחלטה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המחדל וההפתעה של החלטת האיחוד האירופי לא החלו לפני עשרה ימים. לא מדובר כאן ב"מחטף", כפי שמאשימים גורמים מדיניים בישראל – וגם לא מדובר בהחלטה של דרגים פקידותיים בלבד. עוד לפני כשבעה חודשים קיבלה הממשלה איתות ברור על כוונת האיחוד האירופי להתייחס אל ההתנחלויות ואל כל השטחים שמעבר לקו הירוק, כאל שטחים שאינם כלולים בריבונות ישראל.

ב-10 בדצמבר 2012 – בעקבות החלטת הממשלה לקדם את תכנון הבנייה ב-E1, אחרי עצרת האו"ם שקיבלה את הפלסטינים במעמד משקיפה – קיבלה מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי החלטה שלפיה כל הסכם עתידי בין ישראל לאיחוד האירופי יהיה חייב לכלול סעיף, המציין במפורש שההסכם אינו מתייחס לאזורים שבשליטת ישראל מעבר לקו הירוק.

בהצהרת שרי החוץ של האיחוד האירופי נאמר: "האיחוד האירופי מבטא את מחויבותו להבטיח שבהתאם לחוק הבינלאומי – כל ההסכמים בין מדינת ישראל והאיחוד האירופי חייבים לציין, באופן חד משמעי ומפורש, את אי תחולתם על השטחים שנכבשו על ידי ישראל בשנת 1967 – כלומר, ברמת הגולן; בגדה המערבית כולל מזרח ירושלים וברצועת עזה".

עוד נאמר בסעיף זה כי האיחוד האירופי והמדינות החברות בו "חוזרים על מחויבותם להבטחת המשך יישום, מלא ואפקטיבי של החקיקה הקיימת באיחוד האירופי וההסדרים הבילטרליים – החלים על מוצרים מן ההתנחלויות".

סוסיתא, רמת הגולן - גם היא בשטחים ש"מוקצים" עפ"י ההחלטה האירופית (צילום: ויקיפדיה)
סוסיתא, רמת הגולן - גם היא בשטחים ש"מוקצים" עפ"י ההחלטה האירופית (צילום: ויקיפדיה)

דבר ההחלטה הזאת פורסם בלעדית ב"מגפון" כבר ב-12 בדצמבר, יומיים אחרי החלטת שרי החוץ של האיחוד האירופי. "ההשלכות של סעיף זה, לדברי גורמים כלכליים, עלולות להיות קשות מאוד", נאמר בפרסום ב"מגפון". "אם ישראל, מסיבות פוליטיות, לא תסכים לחתום על הסכמים תחת הגבלה זו –  קיים ספק גדול אם ייחתמו עוד הסכמי סחר, מדע, חילופי תרבות או כל הסכם אחר עם האיחוד האירופי. מאידך, אם תסכים ישראל לחתום על ההסכמים תחת ההגבלה החדשה – יוחרגו כל המוצרים והשירותים מתוצרתה, גם אם מקורם באזור תעשייה בירושלים, מעבר לקו הירוק או ברמת הגולן".

גם לפני כן עלתה האפשרות הזאת במספר הקשרים ובכמה הזדמנויות בשיחות מדיניות עם גורמים באיחוד האירופי – אולם איש לא תרגם את הרמזים שישראל קיבלה למכביר, לשפת המעשה.

המחדל הגיע לשיאו לפני כ-10 ימים, כאשר דיווח ששיגר למשרד החוץ שגריר ישראל באיחוד האירופי, דוד ולצר, על ההחלטות העומדות להתקבל, נפל בין הכיסאות ולדברי גורמים במשרד החוץ לא הובן כראוי. רק שלשום נפל האסימון כאשר סגן שר החוץ, זאב אלקין, קיבל לידיו מסמך מפורט והבין את חומרתו. אלקין העביר את המסמך לראש הממשלה, שהופתע מאוד מתוכנו.

"הצעד הראשון לקראת בידוד ישראל מהעולם". לבני (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"הצעד הראשון לקראת בידוד ישראל מהעולם". לבני (צילום ארכיון: דן בר דוב)

שרת המשפטים, ציפי לבני, הזהירה הבוקר, בראיון בגלי צה"ל, כי "החלטת האיחוד-האירופי עשויה להיות הצעד הראשון לקראת בידוד ישראל מהעולם". לבני, הממונה על המשא-ומתן עם הפלסטינים, אמרה בראיון ל"בוקר טוב ישראל": "יש כאן מדרון חלקלק – קודם כל מדובר בהחלטה של הניצבות האירופית, והשלב בא שיהיה הוא סחף על החוזים הבילטראלים שמדינות אירופיות מקיימות עם ישראל – לכן התייחסתי לצעד הזה כאל קריאת השכמה". לבני הוסיפה כי "ההחלטה הזו רעה לישראל, ואנחנו קמים הבוקר למציאות קשה מאוד. זה משרטט לנו קו גבול שאנחנו לא רוצים".

בינתיים מנסה ישראל בשיחות עם האיחוד האירופי לבקש להקפיא את ההחלטה, לפחות עד שיתבררו תוצאות מאמציו של שר החוץ האמריקני קרי להניע את התהליך המדיני.

ח"כ עומר בר-לב (עבודה), חבר בוועדת החוץ והביטחון, הגיב על התבטאויותיהם של אלקין ובנט, בנושא החלטת האיחוד האירופי: "האיום שישראל תפסיק לעשות עסקים עם אירופה ויותר מכך, שלא תאפשר לאירופאים להשקיע בגדה המערבית ואולי גם בעזה ולא תאפשר לקרי לחדש את המשא ומתן, יובילו לפגיעה נוספת באינטרסים המהותיים ביותר של מדינת ישראל. הפעילות הבינלאומית בשטחים והמיליארדים שהושקעו בשנים האחרונות, מוכיחים עצמם כאינטרס ישראל מובהק. חיזוק הברירה הפלסטינית בין רווחה כלכלית לבין מאבק אלים כנגד ישראל ובחירתם ברווחה, בד בבד עם תהליך של ניתוק התלות בין השלטון הישראלי והמשאבים הישראלים לאלו הפלסטינים הם אינטרס ביטחוני ישראלי לו תורמות מדינות האיחוד האירופי".

לדברי ח"כ בר-לב "האמירות האומללות האלו הן קודם כל פגיעה ברוב אזרחי ישראל שמעוניינים בהגעה להסדר והמשך קיומנו כמדינה דמוקרטית בעלת רוב יהודי מובהק, פגיעה בביטחון מדינת ישראל ופגיעה במעמדה של ישראל בעולם. הגיע הזמן לומר את האמת- אנחנו לא עושים טובה לאף אחד ברצון להגיע להסדר מדיני, אנחנו לא עושים טובה לאף אחד שאנחנו עושים איתו עסקים ואנחנו גם לא עושים טובה לשום גוף שמשקיע פה מכספו לטובת האזור. אני מצפה מראש הממשלה כמי שמבין דבר או שניים בדיפלומטיה וביטחון לקרוא את השרים לסדר ולפעול לחידוש המשא ומתן, תוך נקיטת צעדים שיחזקו את תדמיתנו וביטחוננו. זוהי התשובה לאירופאים, זוהי גם התשובה גם לבעיות שלנו הישראלים".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן