Skip to content

ניסוי חברתי: התנהגות בע"ח כהתראה לאסונות טבע

דיווחים על קשר בין התנהגות בע"ח לרעידות אדמה קיימים משנת 373 לפנה"ס. ASSA, ניסוי חברתי בפייסבוק, מבקש לשתף מידע רב מאנשים ברחבי העולם לגבי התנהגות חיות מחמד ובע"ח אחרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בספרות המדעית והפופולרית מופיעים דיווחים רבים, המתארים שינוי קיצוני בהתנהגותם של בעלי חיים טרם התרחשות הרעש. בין השאר דווח על התקהלות מבוהלת של דגי שפמנון באזורי דיג, מנוסת עכברים ונחשים, השתוללות קופים ונביחות כלבים.

חתולה (צילמה: שרית פרקול)
אם ניקי פתאום תתחיל להתנהג מוזר... (צילמה: שרית פרקול)

בשנת 2004 בתאילנד דווח על עדר פילים שהתחיל להשתולל 24 שעות לפני שארע הצונמי הגדול שלם.

היום יש קושי להמחיש קשר זה, אבל יש אנשים שמתכוונים להוכיח אותו. אריאל שפירא, יזם בתחום המדיה החברתית, יזם יחד עם שותפים את ASSA – Animal Sixth Sense Alert – ניסוי חברתי ראשון ברשת פייסבוק לצפות רעידות אדמה וצונמי.

ASSA בא לבחון את הקשר בין בעלי חיים ויכולתם להבחין ברעידות אדמה וצונמי לפני שהן קורות.

דיווחים על קשר כזה בין בעלי חיים והתנהגות שלהם לפני אירועי טבע קיימים כבר משנת 373 לפני הספירה, כשאנשים גילו את נטיית בעלי חיים להרגיש רעידות אדמה ולהתנהג בצורה מוזרה.

>>> החזאים של הטבע

לדעת היזמים, שיתוף מידע של כמות גדולה אנשים בכל רחבי העולם יאפשר בסיס ליצירת הוכחה לקשר בין התנהגות חריגה של בעלי חיים לרעידות אדמה וצונמי.

עם עזרה מצד בעלים של חיות מחמד וגם מטפלים בגני חיות וחוות, שימלאו טופס קצר באפליקציה וידווחו  על התנהגות חריגה, מקווים ב-ASSA לבנות מאגר נתונים רחב, שייתן כלים למחקר שהם עורכים בשיתוף עם ד"ר אבני מהגן הזואולגי בירושלים.

אחת הבעיות הנפוצות ביותר היום בעולם, אפילו בימינו, היא יכולת חיבור של מידע וניסיון בתחומים רבים.ASSA  תצבור את המידע מאנשים פרטיים ומגופים כמו גני חיות וחוות ובעזרת אלגוריתם שפותח ותנסה לפרסם התראות על אירועים צפויים.

לדברי שפירא, השימוש באפליקציה פשוט, והמפתח להצלחת הניסוי הוא שיתוף הפעולה. יש להיכנס הפייסבוק http://www.facebook.com/JoinASSA  ללחוץ לייק, להיכנס ללשונית Join the global experiment  ולמלא טופס קצר על חיית המחמד שלכם, או על בעל החיים שבטיפולכם. במקרה של התנהגות חריגה כגון בריחה מהבית או תגובה לא מוכרת, אפשר לדווח דרך הטופס.

אנשי המיזם יעבדו את הנתונים, ובמחקר ובעתיד תהיה אפשרות לפרסם התראות לקראת רעידות אדמה וצונמי.

[related-posts title="מאמרים נוספים"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן