Skip to content

פיקוח לקוי על הייצוא הביטחוני

מבקר המדינה קובע, כי האגף לפיקוח יצוא ביטחוני (אפ"י) אינו מיישם את כל הסמכויות שניתנו לו על פי החוק לביצוע האכיפה על היצוא הביטחוני הרגיש. האכיפה שמקיים מינהל המכס לוקה בחסר. גם הליך מתן הרישיונות לשיווק ביטחוני, במתכונתו הנוכחית, עדיין טעון שיפור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מבקר המדינה קובע, כי האגף לפיקוח יצוא ביטחוני (אפ"י) אינו מיישם את כל הסמכויות שניתנו לו על פי חוק לשם ביצוע האכיפה על היצוא הביטחוני הרגיש. האכיפה שמקיים מינהל המכס, לוקה בחסר. גם הליך מתן הרישיונות לשיווק ביטחוני, במתכונתו הנוכחית, עדיין טעון שיפור. 

בנין משרד הביטחון. פעולות האכיפה של אגף פיקוח היצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון אינן יזומות
בנין משרד הביטחון. פעולות האכיפה של אגף פיקוח היצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון אינן יזומות

פעולות האכיפה של אגף פיקוח היצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון (משהב"ט) אינן יזומות אלא מתבצעות לאחר שהמידע על הפרה מתקבל מגורמים שונים. אפ"י לא דרש דיווחים על פעילויות יצוא ביטחוני, הפיקוח בפועל על התאמת נתוני הייצוא הביטחוני מהארץ נעשה על ידי מינהל המכס וגם הקשר בינו לבין אפ"י לוקה בחסר. כך קובע מבקר המדינה.

ליקויים חלקם מהותיים

לדברי המבקר, חוק הפיקוח על הייצוא הביטחוני מסדיר את הפיקוח והאכיפה על הייצוא הביטחוני, בהתאמה לנורמות בינלאומיות. ממצאי הביקורת מצביעים על ליקויים, חלקם מהותיים, בתחום האכיפה והפיקוח. למעשה, אפ"י אינו מיישם את כל הסמכויות שניתנו לו על פי החוק לשם ביצוע האכיפה, וגם האכיפה שמקיים מינהל המכס, לוקה בחסר.

עוד נמסר, כי מתפקידו של משהב"ט לבצע את פעילויות רישוי הייצוא הביטחוני בזמן הקצר ביותר האפשרי, ביעילות ובמקצועיות. זאת, כדי שלא לפגוע בפעולות השוטפות של השיווק והייצוא, תוך מתן אפשרות ליצואנים הישראלים להתחרות בשוק הייצוא הביטחוני העולמי. פעולות שנעשו בשנים האחרונות הביאו אמנם לקיצור לוחות הזמנים לטיפול ברישיונות השיווק, עם זאת, הליך מתן הרישיונות לשיווק במתכונתו הנוכחית עדיין טעון שיפור בהשוואה לתקנים שקבע אפ"י.

כאמור, מבקר המדינה מצא באפ"י ליקויים באכיפת החוק ותנאי הרישיונות וליקויים בטיפול בבקשות לרישיונות שיווק ביטחוני. ליקויים היוצרים פרצות משמעותיות ביצוא הביטחוני הרגיש והוא מפרט אותם אחד לאחד:

אכיפת החוק ותנאי הרישיונות

רוב פעולות האכיפה שמבצע אפ"י, שנועדו לבדוק ולוודא כי פעולות היצואנים הביטחוניים נעשות על פי הוראות החוק, נעשות שלא ביוזמתו, אלא כתגובה למידע המתקבל מגורמים שונים על הפרה, לכאורה, של החוק.

החוק קובע, כי מי שקיבל רישיון יצוא ימסור לרשות המוסמכת דיווחים בכתב, אחת לשנה, על פעילות שביצע, ובהתאם לטופס שייקבע בתקנות. בהקשר זה משרד הביטחון לא קבע מתכונת לטופס דיווח בנוגע לפעילויות הדורשות רישיון, ולא דרש את הדיווחים האמורים מהיצואנים.

הפיקוח בפועל על התאמת נתוני הייצוא הביטחוני מהארץ נעשה על ידי מינהל המכס. סדרי העבודה וקשרי הגומלין בין אפ"י ומינהל המכס טרם הוסדרו בנוהלי עבודה משותפים. להיעדר הנהלים תרומה לכך שהאכיפה של הייצוא הביטחוני באמצעות מינהל המכס לוקה בחסר:

א. אפ"י מעביר למינהל המכס נתונים חלקיים בלבד מרישיונות הייצוא שאושרו. הנתונים המועברים אינם מאפשרים למינהל המכס למלא את תפקידו באופן מיטבי על ידי בקרה ואימות פרטים מלא של פרטי המשלוחים, לרבות מסלול המשלוח והגורמים והמדינות שאליהם הציוד מועבר.

ב. לא קיימת שיטה אחידה לזיהוי פריטי הייצוא, ובמסמכים השונים, שהם חלק ממסמכי הייצוא, נעשה שימוש ב"שפות" שונות. כתוצאה מכך, מתקשה מינהל המכס לבדוק התאמה בין הפרטים במסמכים השונים ולוודא כי הייצוא בפועל תואם לזה שאושר.

ג. החוק מסמיך את הרשות המוסמכת או גורם אחר שהיא הסמיכה לעניין זה לבדוק אם ציוד ביטחוני שלגביו ניתן רישיון עומד בתנאי הרישיון. בדיקה של משלוחי ייצוא ביטחוני תוך פתיחת המשלוחים ובדיקת התאמתם למסמכי הייצוא המצורפים, לרבות לרישיון הייצוא, מחייבות ידע טכני מקצועי מתאים. בהיעדרו של כוח אדם מקצועי מתאים באפ"י ובמינהל המכס, בדיקות כאלה כמעט שאינן מתבצעות. כוח אדם מקצועי מתאים מועסק בגופי משהב"ט אחרים דוגמת מפא"ת ומלמ"ב. למרות זאת, לא נקבעה מתכונת לשיתוף פעולה בין אפ"י ומינהל המכס לבין גופים אלה.

הטיפול בבקשות לרישיונות שיווק

לפי נתונים שעלו במסגרת בחינות שערך משהב"ט וממסמכים ושיחות עם בעלי תפקידים במשהב"ט ובתעשיות הביטחוניות עלה, כי הליך אישורן של בקשות לרישיונות שיווק במתכונתו הנוכחית הוא מסורבל ומהווה נטל על היצואנים, ויש בו כדי לפגוע ביכולתם להתחרות בשוק הבינלאומי. הליך זה גם מהווה נטל על עובדי משהב"ט הנוטלים בו חלק:

1. נמצאו חריגות בזמני הטיפול בבקשות לרישיונות שיווק שנקבעו בתקנות. כמו כן, יעדי אפ"י לקיצור זמני הטיפול ב-50% טרם הושגו, הגם שביחס לשנת 2008 נמצא שחל שיפור משמעותי בזמני הטיפול בחלק ניכר מרישיונות השיווק.

2. אבחונים ובחינות שנעשו בשלוש השנים האחרונות העלו, כי חלק ממערכות המחשוב באפ"י מיושנות, חלקן אינן מקושרות ביניהן, כמו מערכות המחשוב של רישיונות השיווק ורישיונות הייצוא, ואין ניהול ידע מרכזי של החלטות העבר. מצב זה אינו מאפשר לאפ"י, בין היתר, לבדוק באופן ממוחשב ויעיל קיומה של הלימה בין נתוני רישיון השיווק ורישיון הייצוא.

3. בקשות לרישיונות שיווק או לרישיונות ייצוא מגיעות לאפ"י במסירה ידנית או באמצעות הדואר. למרות קביעת מנכ"ל משהב"ט, משנת 2009, כי יש לפעול להזרמה מקוונת של הבקשות ולתת לפרויקט זה קדימות, עד למועד סיום הביקורת, יולי 2012, הגורמים המעורבים – אפ"י, מל"ן ומלמ"ב – לא השלימו את הפעולות להטמעת מערכת ממוחשבת לקבלת בקשות לרישיונות ישירות מהיצואנים.

4. על אף שחלפו חמש שנים מאז כניסתו של החוק לתוקף, משהב"ט טרם החל לממש את הסעיפים בחוק בנוגע לפיקוח על פעולות תיווך בין גורמי חוץ, ועל ציוד ביטחוני במעבר.

המבקר: לערוך פיקוח כנדרש

משרד מבקר המדינה מעיר, כי בחלוף חמש שנים לכניסתו של החוק לתוקף ונוכח הציפיות הקיימות מצד גורמים בין-לאומיים שמדינת ישראל תפעיל פיקוח על פי נורמות בינלאומיות, והאינטרס המובהק של מדינת ישראל לערוך פיקוח כנדרש, על מנכ"ל משהב"ט ועל ראש אפ"י לפעול בהקדם לתיקון הליקויים שעלו בדוח זה, הן בנוגע לרישוי הייצוא והן בנוגע לפיקוח עליו. דגש מיוחד יש לתת על שיפור המערכות הממוחשבות של אפ"י, המהוות כלי עבודה מרכזי בהליך מתן הרישיונות. נוסף על כך, על משהב"ט להשלים את כל הנדרש לצורך יישום מלא של הוראות החוק בנוגע לקבלת דיווחים בכתב מהיצואנים על עסקאות שבוצעו, בנוגע לפיקוח על פעולות תיווך בין גורמי חוץ ובנוגע לציוד ביטחוני במעבר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן