Skip to content

נתניהו ולבני במאמץ לדחות את פרסום ההנחיות של האיחוד האירופי

ראש הממשלה שוחח עם כמה מראשי המדינות באירופה וביקש מהם לפעול לעיכוב פרסום הנחיות החרם נגד ההתנחלויות. יו"ר ועדת החוץ והביטחון, אביגדור ליברמן: "המהלך האירופי אבסורדי וחסר כל היגיון". קרי בעמאן: "הצלחנו לצמצם את הפערים באופן משמעותי מאוד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח היום בטלפון עם מספר ראשי מדינות באירופה במאמץ לדחות את פרסום הנחיות החרם על ההתנחלויות מעבר ליום שישי הקרוב – מועד הפרסום הרשמי המיועד. במקביל שוחחה שרת המשפטים, ציפי לבני, עם קתרין אשטון, הממונה על יחסי החוץ באיחוד האירופי. נתניהו ולבני מנסים לשכנע את המנהיגים האירופיים כי פרסום שכזה רק יזיק למאמצים שעושה מזכיר המדינה האמריקני, להביא לחידוש המו"מ עם הפלסטינים. עוד טוען נתניהו כי המהלך לא תואם עם ישראל.

לבני נפגשה היום גם עם שליח האיחוד האירופי לתהליך השלום, אנדראס רייניקה והבהירה לו כי בנסיבות האלה, בהן ישראל נמצאת בעיצומם של מגעים לפתיחת המו״מ, חשוב שהאירופאים יאפשרו לישראל ולפלסטינים לקבוע את הגבול במו״מ במקום לקבוע אותו בהחלטות חד צדדיות מצדם. עוד אמרה לבני כי הקפאת יישום ההחלטות האיחוד תתרום לפתיחת המשא ומתן, זאת במקום לפגוע בסיכויים לכך.

בראיון שנתן אמש, לעיתון הגרמני 'די וולט' תקף נתניהו בחריפות את המהלך האירופי וטען: "זהו ניסיון לכפות על ישראל את גבולותיה באמצעות לחץ כלכלי, במקום באמצעות שיחות".

מנסה לדחות את פרסום ההודעה של האיחוד האירופי. נתניהו (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
מנסה לדחות את פרסום ההודעה של האיחוד האירופי. נתניהו (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

נתניהו הדגיש בראיון כי ניסיון לכפות צעדים מדיניים באמצעות לחצים כלכליים לא ישיג את מטרתו. "זו גישה מוטעית תמיד והיא מוטעית במיוחד עכשיו. במשך שנים האירופים קובלים על כך שארה"ב אינה מתאמצת מספיק להניע את התהליך. עכשיו, כאשר מזכיר המדינה כל כך מעורב, המהלך מחליש את המאמץ האמריקני".

בינתיים נשמעים דיווחים אופטימיים מן השיחות שמנהל מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי בעמאן, עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ועם בכירים בליגה הערבית. במסיבת עיתונאים שקיים קרי בעמאן הוא אמר: "הצלחנו לצמצם את הפערים האלו באופן משמעותי מאוד ואנו ממשיכים להתקרב למשא ומתן. אני ממשיך לקוות שהצדדים מסוגלים לשבת סביב אותו השולחן".

זהו ביקורו השישי של קרי במזרח התיכון, ואולם הפעם – בניגוד לפעמים הקודמות – לא ברור אם יפגוש גם את ראש הממשלה נתניהו, או שישאיר זאת בידי אחד מעוזריו הבכירים.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אביגדור ליברמן, אומר כי אם תתממש כוונת האיחוד האירופי ותתקבל החלטה רשמית להטיל סנקציות על מוסדות ישראליים מחוץ לקווי 67', זו תהיה הנחתת מכת מחץ על הסיכוי לחידוש תהליך השלום, שהאירופאים כל-כך מעוניינים בו.

"מהלך כזה יבהיר לאבו מאזן, שגם כך אינו מעוניין בחידוש השיחות, שאין לו כל סיבה לשוב לשולחן המו"מ ושיש לו את כל הסיבות להמשיך ולהציב תנאים בלתי-אפשריים לחידושו", אומר ליברמן. "המהלך הזה של האירופאים הוא מהלך אבסורדי וחסר כל היגיון גם לשיטתם משום שאם יתממש ישראל לא תסכים בשום אופן לעשיית מחוות כלשהן כלפי הפלסטינים, גם לאחר חידוש המו"מ. גם אלה בשמאל, שמעודדים את המהלך וטוענים כי זהו אינטרס ישראלי צריכים להבין שהתוצאה היחידה של צעדים חד-צדדיים ואומללים כאלה תהיה דחיית כל הסדר בזמן רב.

"מוטב היה לאיחוד האירופי להתמקד בבעיות הבוערות במזרח התיכון: בסוריה, במצרים, בעיראק ובאיראן במקום לגרום להתססת המקום היחיד שגם המחלוקות שיש בו מתנהלות בצורה סבירה וכמעט ללא אלימות תודות להתנהלות האחראית של הדמוקרטיה היחידה באזור", אומר ח"כ ליברמן.

ובתוך כך, סגן השר אופיר אקוניס (הליכוד ביתנו), התייחס להחלטת האיחוד האירופי, במסגרת הצעה לסדר היום במליאה, בנושא הצהרות בדבר החלת ריבונות חד צדדית על שטחי יהודה ושומרון.

"החלטת האיחוד האירופי היא אומללה, שגויה וחד צדדית", אמר אקוניס. "לא רק שהיא אינה מקדמת את המו"מ, היא מרחיקה אותו. למדנו כבר לפני שמונה שנים, בפינוי מגוש קטיף, שצעדים חד-פעמיים אינם מקדמים את השלום. בוא נלך להיסטוריה ונראה מתי השילוב הזה של אירופה, חרם על מוצרים יהודים ואזור אסור בהתיישבות ליהודים הופיעו".

במענה לקריאת ביניים של ח"כ תמר זנדברג (מרצ), שמדובר בכיבוש, השיב סגן השר אקוניס: "אם את רוצה לראות כיבוש, לכי לשכונות בדרום ת"א ותראי את הכיבוש של ת"א על ידי הציבור האפריקאי".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן