Skip to content

במקום הגזירות שבוטלו – קיצוץ רוחבי במשרדים

משרד האוצר סיכם עם ועדת הכספים וועדת הרווחה לבטל כמה מגזירות התקציב ולבצע שינויים בעלות של 3.5 מיליארד שקל. במקום זאת הוחלט על קיצוץ רוחבי של כמיליארד שקל בתקציביהם של כל משרדי הממשלה. התוספת לתקציב התחבורה תקוצץ בחצי מיליארד שקל, התוספת לתקציב החינוך תקוצץ בחצי מיליארד שקל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד, נועדו אתמול (רביעי) והחליטו, כי ביום ראשון תובא לאישור הממשלה הפחתה בתקציבי משרדי הממשלה, זאת כנגד צמצום הגזירות על האזרחים, כפי שהובאו לוועדת הכספים של הכנסת וכדי לשמור על מסגרת התקציב ויעד הגירעון. זאת לאחר שמשרד האוצר סיכם עם ועדת הכספים וועדת הרווחה לחזור בו מכמה מגזירות התקציב ולבצע שינויים בעלות של 3.5 מיליארד שקל. 

נתניהו ולפיד. מביאים ביום א לאישור הממשלה קיצץ רוחבי במשרדי הממשלה
נתניהו ולפיד. מביאים ביום א לאישור הממשלה קיצץ רוחבי במשרדי הממשלה (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

במקביל להסכמת האוצר לחזור מכמה גזירות הגיעו שר האוצר לפיד, יו"ר ועדת הכספים ח"כ ניסן סלומיאנסקי ויו"ר סיעת יש עתיד ח"כ עופר שלח להסכמה לבצע קיצוץ רוחבי של כמיליארד שקל בתקציביהם של כל משרדי הממשלה. בהתאם לכך, התוספת לתקציב התחבורה תקוצץ בחצי מיליארד שקל, התוספת לתקציב החינוך תקוצץ בחצי מיליארד שקל, ויוקפא עדכון מדרגות המס, שתוכנן לינואר 2014. כמו כן יהיו שינויים בשנת 2014 בנושא העלאת מס הכנסה על יחידים ולתקציב יועברו דיבידנדים בסכום של חצי מיליארד שקל מהחברות הממשלתיות.

גבייה דיפרנציאלית

בסיכומים שהוסכם עליהם בוועדת הכספים ובוועדת הרווחה הוחלט לבטל את העלאת מס ההכנסה ב-1.5% בצורה גורפת על כל המשתכרים ולעבור לגבייה דיפרנציאלית בהתאם למתווה הבא:

• מס ההכנסה יועלה ב-1% לכל מי שמשתכר עד 14 אלף שקל בחודש.
• מס הכנסה יועלה לכל מי שמשתכר 14 – 22 אלף שקל ב-1.5%.
• מס הכנסה יועלה לכל מי שמשתכר יותר מ-22 אלף בחודש ב-2%.

היות שהמתווה החדש הזה כולל גם סיכום על הקפאת עדכון אוטומטי של מדרגות המס הוא יספק לאוצר לפחות כ-3.5 מיליארד שקל, בדיוק כמו סכום קיצוץ מס ההכנסה הכולל של 1.5%, שהאוצר הציע מלכתחילה.

עוד הוחלט:

• מס החברות במפעלים בפריפריה יועלה ל-9% במקום 10% כפי שדרש האוצר. במרכז הארץ יהיה מס החברות 16%, במקום 15% כפי שתוכנן במקור.

• בוטלה ההצעה המקורית לקצץ בצורה גורפת את כל קצבאות הילדים ל-140 שקל בחודש. במקומה נקבע שהקצבה לילדים שנולדו עד יוני 2003 לא תפגע וכל מי שנולד אחרי יוני 2003 הקצבה תהיה 140 שקל בחודש. על פי הערכות ביטול יגרום לאובדן הכנסות של 183 מיליון שקל לתקציב.

• הוחלט לבטל את המס בשיעור של 3.5% על משפרי דיור, החלטה שמשמעותה אובדן הכנסות של 1.5 מיליארד שקל לתקציב השנתי. אבל נקבע, כי מס הרכישה על קרקעות יועלה מ-5% ל-6% לשנה עם הקלה הקובעת, שמי שיבנה בתוך שלוש שנים דירת מגורים על הקרקע, יוחזר לו תוספת המס של 1%.

• בוטלה גם הכוונה המקורית של האוצר לגבות דמי ביטוח לאומי ומס בריאות מעקרות בית, שמשמעותה – אובדן הכנסות של 700 מיליון שקל לתקציב המדינה.

• לפי המתווה החדש שסוכם סטודנטים שסיימו תואר ראשון יקבלו נקודת זיכוי במס למשך שנה וסטודנטים שסיימו תואר שני יקבלו חצי נקודת זיכוי למשך שנה. החלטה שמשמעותה אובדן הכנסות של כ-70 מיליון שקל לתקציב.

• הוחלט גם, כי סעיף מיצוי כושר השתכרות לצורך קבלת הנחה בארנונה יפוצל, שמשמעותו תוספת תקציבית של 124 מיליון שקל.

תמיד כאשר הצעת התקציב של הממשלה עוברת דרך ועדות הכספים והרווחה של הכנסת, היא זוכה בשינויים מקלים, כפי שקרה גם אתמול. אבל למרות הביטול של חלק ניכר מגזירות המס המקוריות של האוצר, שקיבלו אישור בממשלה, באוצר היו שבעי רצון. לדבריהם, נעשו שינויים סבירים שמאפשרים לעמוד הן ביעד ההוצאה והן ביעד הגירעון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן