Skip to content

בצל החרם: קמפיין לעידוד התיירות בגוש עציון

בזמן שהאיחוד האירופי שוב מחרים את ההתנחלויות, יוצאת מועצת גוש עציון בקמפיין מיוחד לעידוד התיירות באזור. דוידי פרל ראש מועצת גוש עציון: "דווקא כשרוצים 'לסמן' אותנו, אנחנו מציעים לציבור הישראלי להצביע ברגליים ולבקר באזורנו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הגן הלאומי הרודיון במבט מלמעלה. בסיור במקום צופים בתצפית נוף מרהיבה, מבקרים בארמון המבוצר, יורדים למאגרי המים ומתרשמים משרידי קבר הורדוס
הגן הלאומי הרודיון במבט מלמעלה. בסיור במקום צופים בתצפית נוף מרהיבה, מבקרים בארמון המבוצר, יורדים למאגרי המים ומתרשמים משרידי קבר הורדוס

עם סיומו של ט' באב, מצטרפים גם שומרי המסורת אל הנופשים, ועונת הנופש בעיצומה. בגוש עציון החליטו לצאת בקמפיין מיוחד לעידוד התיירות באזור.

גד כהנא, מנהל עמותת התיירות גוש עציון, אשר יזם את הפרויקט, מציין כי "לאחר נסיעה של עשר דקות בלבד מירושלים וללא פקקים, מחכה פנינת תיירותית של ממש: מעיינות, מסלולי הליכה, האומגה הארוכה בארץ, טרקטרונים, אמה תת-קרקעית, מסלולי אופניים, האתר הלאומי הרודיון, מסעדות גורמה, מחלבות, יקבים, אתרי לינה, פעילויות ואטרקציות לכל המשפחה".

בסרטון מיוחד שהופק לצורך הקמפיין, ניתן לראות את מגוון הפעילויות והאתרים שהאזור מציע. באופן אירוני, הסרט הופץ יממה לאחר המלצתו של האיחוד האירופי לא לשתף פעולה עם גופים ישראליים הפועלים בהתנחלויות ביהודה ושומרון, בשכונות היהודיות במזרח ירושלים וברמת הגולן.

בעניין זה, מדגיש דוידי פרל, ראש מועצת גוש עציון: "דווקא כשרוצים 'לסמן' אותנו, אנחנו מציעים לציבור הישראלי להצביע ברגליים, לבקר באזורנו, וכך להוכיח כי גם עבורם יישובי יהודה ושומרון בכלל ויישובי גוש עציון בפרט, הם חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל".

אמת הביאר. הניקבה היא חלק ממערכת המים המשוכללת שבנה הורדוס להולכת מים לירושלים ולבית המקדש. (צילום: עופר כהן, משקפת)
אמת הביאר. הניקבה היא חלק ממערכת המים המשוכללת שבנה הורדוס להולכת מים לירושלים ולבית המקדש. (צילום: עופר כהן, משקפת)

התיירות בגוש עציון

בגוש עציון, מרחק כמה דקות נסיעה מירושלים, התיירות עדיין בחיתוליה, אך היא מחזיקה באתר בעל חשיבות גדולה ביותר: ההרודיון. זהו ארמון מבוצר הניצב בפתח המערבי של מדבר יהודה, שנבנה ע"י המלך הורדוס כמקום מבטחים וכמקום קבורתו והוא המקום היחיד שנושא את שמו.

האתר עדיין בחפירה והתגליות רודפות זו את זו. לאחר התגלית המרעישה של מקום קברו של המלך הורדוס, התגלה לפני כשנתיים "חדר אח"מים" – חדר עם פרסקאות על הקירות ואף חלונות עם נופים דמיוניים. הארכיאולוג יעקב קלמן מהאוניברסיטה העברית, מספר שזה היה חדר ממנו צפו המלך וצמרת שלטונו במופעים באמפיתאטרון קטן שנבנה למרגלותיו.

אפשר לבקר במבצר בחלק העליון, בעיר התחתונה ובמנהרות. פירוט באתר רשות הטבע והגנים www.parks.org.il.

אתר חשוב אחר בגוש עציון הוא אמת הביאר, שהיא למעשה ניקבה, חלק ממערכת המים המשוכללת שבנה הורדוס להולכת מים לירושלים ולבית המקדש. המסלול כולל הליכה חווייתית בניקבה שמימיה הזורמים מגיעים עד גובה ברכיים.

מסעדת "גוונא" בחורשת משואות יצחק. מטבח המסעדה חלבי-דגים, כשר למהדרין. במקום נערכים ערבי תרבות, מוסיקה חיה ואירוח קבוצות
מסעדת "גוונא" בחורשת משואות יצחק. מטבח המסעדה חלבי-דגים, כשר למהדרין. במקום נערכים ערבי תרבות, מוסיקה חיה ואירוח קבוצות. (צילום: עירית רוזנבלום)

גוש עציון המזרחי נושק למדבר, אך חלקו המערבי הוא מעין טוסקנה קטנה עם נוף של כרמים, טרסות וחקלאות מסורתית, ששומרה על ידי הערבים באזור. כיום היהודים מגדלים ענבים ליין והערבים מגדלים ענבים למאכל. בגוש עציון מציעים קטיף דובדבנים ופטל בעונה, אלא שהשנה היבול הוא דל ולכן לא יהיה קטיף.

בחורשת משואות יצחק, על צלע הר הצופה אל ואדי יפהפה, שוכנת מסעדת "גוונא" (גוונים בארמית). מטבח המסעדה חלבי-דגים, כשר למהדרין, האוכל טרי ומגוון בטעמים, ממטבחו של השף ג'ו זנדר. במקום נערכים ערבי תרבות, מוסיקה חיה ואירוח קבוצות.

עוד אתרים תיירותיים: בקיבוץ כפר עציון, מוצג חזיון אור קולי, המספר את סיפורו של הגוש; חנות של גבינות עזים שמיוצרות על ידי נוער בסיכון פועלת בחווה "שדה בר", שם אפשר גם להזמין פלטת גבינות ולאכול במקום; יקב גוש עציון ממוקם בצומת הגוש, סביבו נטועים כרמי ענבים – תמונה אופיינית לאזורי בורדו ופרובנס וכיום גם בגוש עציון. במרכז המבקרים ניתן לצפות ולקבל הסברים על תהליכי ייצור היין, לטעום ולרכוש מיינות היקב. במקום מסעדה חלבית-דגים (מהדרין).

בית הספר שדה גוש עציון, המספק הדרכה לטיולים בסביבה, הוא הגדול בארץ.

מקומות הלינה בגוש עציון הם עדיין ספורים – מלון נוה אפרת הקטן, ברמה של 3 כוכבים, כמה צימרים ובבית ספר שדה כפר עציון יש גם בית הארחה ומאהל בדואי.
פרטים על התיירות באזור אפשר למצוא בעמותת התיירות גוש עציון. טל': 02-9933863 http://www.etziontour.org.il/.

סרטון הקמפיין. צילום והפקה: ISRALIFE.TV

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן